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In: Griot: Revista de Filosofia, Band 21, Heft 1, S. 180-194
Gaston Bachelard (1884-1962), French philosopher, followed a period of ruptures, that is, of conceptual and methodological changes in contemporary physics. He is one of several thinkers who presented important reflections for the understanding of contemporary atomistics. This article highlights the main philosophical reflections of Gaston Bachelard about the foundations of quantum mechanics. For that, it uses important concepts of its epistemology without which its ideas become incomprehensible. Thus, this work highlights how this science breaks with traditional scientific and philosophical ideas in the first half of the 20th century by presenting a new object of knowledge, namely, the quantum corpuscles. Furthermore, in order to characterize the philosophy of bachelardian quantum physics, according to the author, the nature of atomic particles stands out, as the scientific activity of this science in the creation of new phenomena is emphasized and its rationalism applied as philosophy is emphasized best suited to the new physics. Finally, it is emphasized in this work that Bachelard's ideas are different from other interpretations of quantum mechanics.
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10047179-8
von Gottlob August Tittel Hochfürstlich Badischen Kirchenrath und der Weltweisheit ordentlichen Professor zu Carlsruh ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- Ph.u. 509-5
BASE
In: Tidsskrift for kjønnsforskning, Band 35, Heft 4, S. 353-356
ISSN: 1891-1781
In: Philosophische Bibliothek 569
Hauptbeschreibung: Der Begriff "Erste Philosophie" ist aristotelischen Ursprungs. Er bezeichnet bei Aristoteles diejenige philosophische Disziplin, die das göttliche, selbständige und unbewegliche Seiende betrachtet. Bei Wolff dagegen ist die Erste Philosophie deshalb die erste, weil sie die Grundsätze und die elementaren Begriffe bereitstellt, welche die Grundlage für ein deduktives Erkennen bilden.Indem Wolff nach dem Vorbild bereits vorliegender Metaphysikhandbücher des 17.Jhd.s die Ontologie zu einer eigenständigen Disziplin erhebt, trennt er die onto-theologisch verfaßte aristotelische Meta
In: Teologisk tidsskrift, Band 4, Heft 3, S. 325-328
ISSN: 1893-0271
In: Teologisk tidsskrift, Band 7, Heft 4, S. 297-299
ISSN: 1893-0271
In: Bochumer Studien zur Philosophie Band 51
Geistesgeschichtlich ist die große Vergangenheit des lateinischen Aristotelismus immer noch unbewältigt. Die vorliegende Teiledition eines Cursus philosophicus von 1653/55 [Ms. BU Salamanca 1351-52] dokumentiert den regen Schulbetrieb zu Lockes Zeit. Etwas 'metaphysische' zu betrachten, das hieß im Suarezismus, es gerade unter Bezug auf unser Denken zu betrachten: quoad nostros conceptus (Arriaga). In diesem erkenntnistheoretischen Sinn 'metaphysische' Abhandlungen sind hier zusammengestellt. Hauptfrage: Hat das Urteil schon diesseits des Wahrheitsbezugs einen eigenen Gegenstandsbezug? Die Psychologie des Urteils erscheint systematisch verknüpft mit der Ontologie des Irrealen (ens rationis ratiocinantis). Der Autor González de Santalla, sonst immer nur der Märtyrer der Gesinnungsethik, wird als Scholastiker vorgestellt. Die intellektuelle Biographie dieses Jesuiten konzentriert sich auf seine philosophiepolitische Aktivität: Ab 1687 war er der Chef jenes globalen Bildungskonzerns, der damals über sechshundert Schulen und Hochschulen unterhielt. Hundert Jahre später war diese Institution, die Societas Jesu, vom Erdboden verschwunden.Interessenten: Philosophen, Mediävisten, Romanisten, Theologen, Kulturhistoriker In order to trace Psychologism, particularly the 18th-century' perception theory of judgment' (G. Nuchelmans), a case is made for a fair appreciation of the Aristotelian school philosophy during Locke's life time. From a hitherto unknown Jesuit Cursus Philosophicus of 1653/55, a substantial portion of its disputations on Logic, Psychology and Metaphysics is edited. A remarkable refutation of Suárez's classical account of the beings of reason reveals the systematic connection between any theory of judgment and the ideas on how to make sense of the chimaeras. This time, González de Santalla, otherwise famous for his firm stand against ethical Probabilism, is presented as an epistemologist. His intellectual biography focuses on the schoolman and on a future Jesuit General's (1687-1703) educational policy, who tried to keep the standards of school philosophy.Readers: Scholars interested in mediaeval and modern philosophy, in the history of higher education, and hispanists.
In: Sammlung Tusculum
In: Tusculum Cicero Reden 10-2012
Main description: Der Philosoph Wilhelm Dilthey nannte Ciceros "Der Staat" eines der größten Kunstwerke in Prosa. Cicero, der die höchsten Ämter im Staat innehatte und sich verzweifelt gegen den Untergang der Republik stemmte, verdichtet seine praktischen Erkenntnisse in diesem Werk zu einem konsequenten Gefüge von Begriffen, die für das Leben jeder Gemeinschaft gültig sind.
In: Politische Philosophie und Rechtstheorie des Mittelalters und der Neuzeit v.8
Cover -- Book Name -- Title -- Copyright -- Resumen -- Zusammenfassung -- Summary -- Índice -- Las cuestiones y artículos de las fuentes manuscritas editadas -- I. Geleitwort -- II. Introducción -- 1. Francisco de Vitoria, comentarista de la Summa Theologiae de Santo Tomás -- 1.1 Formación y actividad académica -- 1.2 Los comentarios a la Summa Theologiae de Santo Tomás -- 1.3 Las lecturas de la Prima Secundae -- 1.4 Las lecturas al De actibus humanis (In I-II, qq. 6 a 21) -- 2. El tratado De actibus humanis -- 2.1 Las fuentes -- 2.2 Autores con los que dialog -- 2.3 Algunos temas y cuestiones principales -- III. Francisco de Vitoria, De actibus humanis. In Primam Secundae Sancti Thomae (qq. 6-21) / Sobre los actos humanos. Comentario a la Prima Secundae de Santo Tomás (qq. 6-21) -- Francisco de Vitoria, De actibus humanis. In Primam Secundae Sancti Thomae (q. 13, a. 3-q. 16, a. 4) / Sobre los actos humanos. Comentario a la Prima Secundae de Santo Tomás (q. 13, a. 3-q. 16, a. 4) -- IV. Anexos: Notas, Referencias e Índices -- 1. Aparato / Apparatus -- 1.1 Siglas y abreviaturas / Notae seu contractiones -- 1.2 Notas y referencias / Citationes -- 2. Fuentes citadas / Fontes adhibitae -- 2.1 Sagrada Escritura / Sacra Scriptura -- 2.2 Otras fuentes / Fontes non biblicae -- 2.3 Bibliografía complementaria / Opera complementaria -- 3. Índices / Indices
In: Griot: Revista de Filosofia, Band 19, Heft 3, S. 23-32
In this paper, I analyze John Dewey's concept of philosophy, in relation with its specificity within the pragmatic philosophical tradition. For this, I will approach the problem of the reconstruction of philosophy as Dewey presents in his work Reconstruction in Philosophy (1920), a work in which he completely and explicitly exposes his concept of and what he believes to be the role of philosophy. In particular, I will characterize Dewey's concept of philosophy from his critique to what he think to be the problems of modern or traditional philosophies. From this point of view, I will examine Dewey's use of his postulate of immediate empiricism as a philosophical methodology to avoid the alleged misconceptions of past philosophies and to develop a philosophy of concrete experience.
In: Bibliotheca scriptorum Graecorum et Romanorum Teubneriana
Main description: Das Encheiridion ("Handbüchlein0) des Philosophen Epiktet (um 100 n.Chr.) ist eine der einflussreichsten Quellen der stoischen Philosophie. Der in diesem Buch präsentierte griechische Text ist der erste, der auf einer vollständigen Wertung der gesamten Überlieferung basiert.