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In: Hohenheimer volkswirtschaftliche Schriften
Nicht zuletzt durch den fortschreitenden Prozeß der europäischen Integration hat das wissenschaftliche Interesse an der Zuordnung finanzpolitischer Kompetenzen auf gebietskörperschaftliche Entscheidungsträger zugenommen. Während die traditionelle Theorie des Fiskalföderalismus auf die kostenminimale Bereitstellung von Kollektivgütern mittels föderativer Strukturen abstellt, sieht die politische Ökonomik die Hauptfunktion eines föderativen Systems in der Begrenzung staatlicher Macht durch vertikale Gewaltenteilung. In dieser Arbeit werden die Argumentationslinien beider Ansätze ausführlich dargestellt und im Rahmen eines konstitutionell-ökonomischen Denkansatzes integriert.
Nicht zuletzt durch den fortschreitenden Prozeß der europäischen Integration hat das wissenschaftliche Interesse an der Zuordnung finanzpolitischer Kompetenzen auf gebietskörperschaftliche Entscheidungsträger zugenommen. Während die traditionelle Theorie des Fiskalföderalismus auf die kostenminimale Bereitstellung von Kollektivgütern mittels föderativer Strukturen abstellt, sieht die politische Ökonomik die Hauptfunktion eines föderativen Systems in der Begrenzung staatlicher Macht durch vertikale Gewaltenteilung. In dieser Arbeit werden die Argumentationslinien beider Ansätze ausführlich dargestellt und im Rahmen eines konstitutionell-ökonomischen Denkansatzes integriert.
BASE
In: Diskussionsbeiträge aus dem Institut für Volkswirtschaftslehre, Universität Hohenheim 166
In: Diskussionsbeiträge aus dem Institut für Volkswirtschaftslehre, Universität Hohenheim 138
In: Kyklos: international review for social sciences, Band 55, Heft 1, S. 57-80
ISSN: 1467-6435
Empirical research has shown that both more economic freedom and a higher stability of policy variables are supportive for economic growth. Thus, the path of policy liberalization may have a considerable influence on a nation's growth performance. Using the Fraser‐index of economic freedom, this article shows empirically that policy volatility proves to be growth depressing, even if the state liberalizes the economy in the long‐run. Growth is significantly higher if liberalization occurs on a smoother path.
Nicht zuletzt durch den fortschreitenden Prozeß der europäischen Integration hat das wissenschaftliche Interesse an der Zuordnung finanzpolitischer Kompetenzen auf gebietskörperschaftliche Entscheidungsträger zugenommen. Während die traditionelle Theorie des Fiskalföderalismus auf die kostenminimale Bereitstellung von Kollektivgütern mittels föderativer Strukturen abstellt, sieht die politische Ökonomik die Hauptfunktion eines föderativen Systems in der Begrenzung staatlicher Macht durch vertikale Gewaltenteilung. In dieser Arbeit werden die Argumentationslinien beider Ansätze ausführlich dargestellt und im Rahmen eines konstitutionell-ökonomischen Denkansatzes integriert.
BASE
In: Hohenheimer volkswirtschaftliche Schriften 26
Lit.
In: Hohenheimer volkswirtschaftliche Schriften Band 26
Stringent fiscal rules and budgetary procedures might generate incentives for political decision-makers to cut predominantly productive public investment during periods of fiscal consolidation. While the influence of the European Stability and Growth Pact on public investment received a lot of attention in the empirical literature, only a few studies consider the impact of different budgetary decision-making rules and procedures at the national level on government investment spending. We test empirically for the effect of political factors and the institutional framework of budgeting on public investment in EU 15 over the period 1990-2005. Our results show that stringent quantitative constraints limit government investment, but a centralisation of budgeting procedures by providing more agenda setting powers to the finance minister (delegation approach) or by the use of medium-term fiscal contracts are not related to public investment spending cuts.
BASE
In: Diskussionsbeiträge aus dem Institut für Volkswirtschaftslehre 189
In 2013, the European Union and United States initiated a new political dialogue regarding a further deepening of bilateral trade and investment relations, the TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership). In some member states, anti-TTIP street protests and political activists received substantial support. The paper is concerned with the drivers of public support or disapproval of TTIP. In particular, we focus on the role of (dis-) trust in companies and in political institutions for attitude formation concerning economic regulation. We use data from a Eurobarometer Survey conducted in November 2014 to assess the determinants of individual approval or disapproval of TTIP by European citizens. By means of a mixed-level logit regression it can be shown that disapproval is highly correlated with a lack of trust in European institutions and in large companies. Our results moreover indicate that anti-TTIP political activism has a strong impact on TTIP-related preferences.
BASE
In: Public choice, Band 132, Heft 1-2, S. 159-178
ISSN: 1573-7101
In: Public choice, Band 132, Heft 1, S. 159-178
ISSN: 0048-5829