It is an exciting time to consider changes in the field of comparative-historical sociology, as the discipline seeks to accommodate both old and new trends as well as the transforming spatial scales in which political power and social theory are increasingly embedded. Volume 20 of Political Power and Social Theory starts the ball rolling by showcasing articles that pursue similar themes
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
It is an exciting time to consider changes in the field of comparative-historical sociology, as the discipline seeks to accommodate both old and new trends as well as the transforming spatial scales in which political power and social theory are increasingly embedded. Volume 20 of "Political Power and Social Theory" starts the ball rolling by showcasing articles that pursue similar themes. The question of what is old and what is new hovers over most of the contributions, particularly the peer-reviewed chapters in parts I and II, which consider such long-standing socio-historical concerns as power structure theory, class-based collective action, and empire - but examine them through new conceptual, methodological, and historical lenses. This year's volume also offers a critical treatment of the spatial or territorial dynamics of state hegemony, class power, ideologies of governance, and citizenship - with the latter theme most well developed in debate over the new geographies of citizenship in the Scholarly Controversy Section as well as in part-II's guest-edited section on Empire and Colonialism.
Die 20. Sozialerhebung ist Teil der Sozialerhebung des Deutschen Studentenwerks (DSW), einer seit 1951 bestehenden Untersuchungsreihe zur wirtschaftlichen und sozialen Situation der Studierenden in Deutschland. Es handelt sich um eine Querschnittserhebung, die meist in dreijährigem Abstand durchgeführt wird. Zum Kernbestand der Sozialerhebung gehören Fragen zum Hochschulzugang, zu Strukturmerkmalen des Studiums und Studienverlaufs, zur sozialen und wirtschaftlichen Lage (Studienfinanzierung, Lebenshaltungskosten, Erwerbstätigkeit, Wohnsituation), zu Themen des Tätigkeitsfeldes der Studentenwerke sowie zu sozio-demographischen Merkmalen. Im Zuge der Umsetzung der Studienstrukturreform im Rahmen des Bologna-Prozesses ist der Anteil der Studierenden in den "neuen" Studiengängen in der Stichprobe der 20. Sozialerhebung im Vergleich zur 19. Sozialerhebung weiter gestiegen. Des Weiteren wurde im Zeitraum 2009 bis 2012 die Verkürzung der Schulzeit bis zum Abitur ("G8") in mehreren Bundesländern weiter umgesetzt und die Wehrpflicht wurde 2011 bundesweit ausgesetzt, was dazu führt, dass das Alter, in dem ein Studium frühestens aufgenommen werden kann, gesunken ist.