Der Beitrag geht davon aus, daß sich die Verdoppelung der Tätigkeit Saint-Just' in eine praktisch-politische und eine philosophische sowohl auf der Ebene seiner politischen Praxis wie auf der Ebene seiner politischen Theorie wiederholt Der Königsmord, für den sich Saint-Just in seiner politischen Intervention einsetzt, funktioniert auf der Ebene seiner Naturtheorie als jener Begriff, der die Naturauffassung aus dem Vorstelllungsrahmen des 18. Jhr. befreit und sie mit der Vorstellung eines absoluten Anfanges, einer creatio ex nihilo verbindet Der Königsmord, der die Leerstelle des Symbolischen repräsentiert, wirkt in dieser seiner Funktion auch als Moment des "praktischen Engagements" der reinen Theorie. ; Prispevek izhaja iz teze, da se dvojnost Saint-Justovega praktično-političnega in filozofskega delovanja ponavlja tako na ravni njegove politične prakse kakor na ravni politične teorije. Regicid, za katerega se zavzema Saint-Just v svoji politični intervenciji, deluje tako na ravni njegove teorije narave kot tisti koncept, ki iztrga idejo narave predstavnim okvirom 18. stoL in jo poveže z idejo absolutnega začetka, s točko kreacije ex nihilo. Prav kolikor reprezentira regicid prazno mesto simbolnega deluje tudi kot moment "političnega angažmaja" Čistega teoretskega diskurza.
This essay is an attempt to explore the status of otherness in politics & psychoanalysis by analyzing & bringing into question the seemingly self-evident relationship of the mutual exclusion between politics & psychoanalysis. In an attempt to move beyond the traditionally hostile polarities of the singular & the universal & to reverse the usual perspective, the author considers the relationship between psychoanalysis & politics from the point of view of the community "for all" constituted through a complex practice of disidentification & production of the "whatever" singularities. Adapted from the source document.
The article reconsiders the problematics of the "Deleuzian heritage" & especially the role played by the Deleuzian concept of deterritorialization in the conceptual framework of the Empire by Hardt & Negri. The concept of deterritorialization has a very special place in Deleuze's theory for it simultaneously makes possible & impossible his analysis of capitalism as well as his theory of the political & democracy. Finally, some consequences following from the ambiguities of this concept in Deleuze are shown for the theoretical edifice of the Empire. Adapted from the source document.
Mit seinem Werk Politeia ("Der Staat") wurde Platon zum Begründer einer neuen literarischen Gattung: der politisch-philosophischen Utopie. Schon im Altertum versuchten eine Reihe von Autoren ihm nachzueifern (Theopompos, Euhemeros, Iambulos, parodistisch auch Lukian), und nachdem Thomas Morus mit dem namengebenden Werk "Utopia" (1516) die Gattung gleichsam neu belebt hatte, entstand eine nicht mehr zu überblickende Flut utopischer Entwürfe. Doch nicht nur durch die hier entfaltete Staatslehre erwies sich die "Politeia" als grundlegendes und richtungsweisendes Werk: Platons Ausführungen zu solch verschiedenen philosophischen Gebieten wie der Theorie der Erziehung, der Theorie der Dichtung, der Ethik und Tugendlehre, der Seelenlehre haben die Diskussion bis in unsere Tage beeinflusst. Platon ist aber auch ein Sprachkünstler, der seine Werke als Dialog-"Dramen" meisterhaft gestaltete. Dabei weiß er sich souverän von dem Medium Schrift zu distanzieren, das drei Hauptmängel aufweist: Sie sagt immer dasselbe, kann auf Fragen nicht antworten; sie wendet sich unterschiedslos an alle, weiß nicht, zu wem sie reden und zu wem sie schweigen soll; und wird sie angegriffen, so kann sie sich nicht selbst zur Hilfe kommen. Dass der Kern der platonischen Ideenlehre nicht in dafür ungeeignete Köpfe "gepflanzt" werden kann, beweist das Erste Buch: Das aufgezwungene Gespräch über die Gerechtigkeit mit Polemarchos und dem Sophisten Thrasymachos endet in einer Aporie (so wie Platons Versuche, seine politische Theorie in die Praxis umzusetzen, an der mangelnden Eignung des jungen Herrschers von Syrakus, Dionysios II., scheitern mussten). Erst als Platon (von Buch II an) mit seinen Brüdern Glaukon und Adeimantos das Gesprächsthema wieder aufgreift, kann der Funken der Erkenntnis überspringen, und "Einsicht leuchtet auf".
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The author starts with the relationship between Badiou's otherwise severe critique of democracy & Lefort's theory of democracy. Though accused of not being democratic, Badiou's theory in a certain sense presupposes democracy & even deepens it, yet not the democracy of today, the democracy of consensus, but a democracy that is not based on exclusion. Through the comparison of Badious's & Deleuze's critiques of representation, the author shows some consequences of Badiou's starting-point that "people think" for the conceptualization of the community, equality, & universality. Adapted from the source document.
Šport je z modernizacijo družbe in intenzivnejšo globalizacijo postal visoko organiziran in strukturiran globalni fenomen. Na njegov razvoj so vplivali različni dejavniki, vodenje na globalni ravni pa so prevzele mednarodne športne organizacije, v prvi vrsti Mednarodni olimpijski komite (MOK), okrog katerega se je izoblikoval t. i. reguliran olimpijski sistem. Disciplina Mednarodnih odnosov v primerjavi z ostalimi družbenimi vedami zaostaja pri proučevanju globalnega športa, ki tako ostaja eden manj vidnih in proučevanih vidikov globalnega vladanja. Eden od razlogov za to je tudi odsotnost resne in sistematične teoretske analize. Za zapolnitev te vrzeli je cilj magistrskega dela odgovoriti na vprašanje, kako lahko z uporabo teorij mednarodnih odnosov in analizo olimpijskega sistema z značilnostmi globalnega vladanja razumemo nastanek, obstoj in delovanje globalnega vladanja na področju športa kot enega izmed področij globalnega vladanja. Opredelitev reguliranega olimpijskega sistema kot globalnega vladanja na področju športa omogoča uporabo prevladujočih teorij mednarodnih odnosov (realizma, liberalizma, konstruktivizma, marksističnih teorij) na tem področju. Te v okviru svojih zmožnosti razlagajo in pojasnjujejo delovanje globalnega vladanja na področju športa, skupno pa izpostavijo pomembne elemente in pojave globalnega športnega vladanja. Analiza ponudi razmislek o nadaljnjem teoretičnem raziskovanju tega področja. ; The modernisation of society and intensive globalisation led sport to become a highly organised and structured phenomenon. Its development was influenced by various factors, while management at a global level has been taken over by international sport organisations, primarily by the International Olympic Committee (IOC), around which a regulated Olympic System has developed. In the examination of global sport, as one of the less visible and explored aspects of global governance, the discipline of International Relations falls behind other social sciences. One of the reasons for this is also the absence of a systematic theoretical analysis of this area. In order to fill this gap, this master thesis aims to answer the question: how can the use of the theories of international relations and an analysis of the Olympic System with features of global governance help us understand the emergence, the existence and the functioning of global governance in the field of sport as one of the fields of global governance? The identification of the regulated Olympic System as global governance in the field of sport enables the application of dominant theories of international relations (realism, liberalism, constructivism and Marxist theories) onto this field. The theories, within the limits of their capacities, interpret and explain the functioning of global governance in the field of sport, and, as a set of theories, they highlight the important elements and phenomena of global sport governance. The analysis offers a reflection on the further theoretical exploration of this field.
Abstract. The article analyses the innovative Marxist conceptualisation of politics proposed by the Slovenian political scientist Adolf Bibič. The latter built on the contributions of Heglo-Marxists and Gramsci to political theory. At the core of his theory, he placed the question of the political power–class exploitation relationship. He distinguished political politics from self-managing politics, and problematised the dominant Western understandings of politics as well as the theories of elitism and pluralism. Moving away from such theories and dogmatic Marxist notions about the withering away of politics, he formulated his project of humanising politics beyond class exploitation and capitalist relations of production. This project assumed a necessary transformation of political practice in terms of the dialectical process of the socialisation of politics and the politicisation of society. Keywords: Adolf Bibič, politics, political science, class relations, economic exploitation.
Main description: die "Nikomachische Ethik" ist die bedeutendste ethische Schrift des Aristoteles (384-322 v. Chr.). Sie gibt einen Leitfaden an die Hand, wie man ein guter Mensch wird und ein glückliches Leben führt. Im Mittelpunkt der ebenso nüchternen wie umsichtigen Analyse stehen die Begriffe Glück, Tugend, Entscheidung, Klugheit, Unbeherrschtheit, Lust und Freundschaft. Es gilt, die Extreme des Zuviel oder Zuwenig zu vermeiden und jene "Mitte" zu finden, die allein Tugend und individuelles Glück ermöglicht. Die aristotelischen Ausführungen sind keineswegs nur von historischem Interesse, sondern üben auch auf die ethische Debatte der Gegenwart entscheidenden Einfluss aus. Wer auch immer sich für eine Theorie moralischer bzw. humaner Praxis interessiert, findet in der "Nikomachischen Ethik" eines der wenigen bis heute einschlägigen Grundmodelle. Übersetzt von Olof Gigon.
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