Revenu d'existence et revenu d'activité
In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, S. 43-47
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
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In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, S. 43-47
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
In: Economics & politics, Band 19, Heft 1, S. 73-96
ISSN: 1468-0343
When state officials care about tax revenue and factors of production are mobile across economic sectors, political economies organize themselves into equilibria where officials promote sectors to which resources are allocated, which in turn encourages that resource allocation. Differences across sectors in the ability of officials to extract revenues may result in a "revenue trap": the persistence of a low‐productivity equilibrium even in the presence of large shocks to resource allocation. I argue that the failure of privatization in part of the postcommunist world to effect a shift toward new private economic activity resulted in part from such a trap.
In: Revenue Statistics
Data on government sector receipts, and on taxes in particular, are basic inputs to most structural economic descriptions and economic analyses and are increasingly used in economic comparisons. This annual publication gives a conceptual framework to define which government receipts ...
In: Multitudes, Band 63, Heft 2, S. 51-58
ISSN: 1777-5841
Pour Bernard Stiegler, le revenu universel d'existence est une condition de démarrage d'un processus de transformation bien plus vaste de notre économie à moyen et long terme. Mais ce revenu de base n'est pas suffisant en tant que tel, et peut même s'avérer dangereux si sa mise en place ne sert que de prétexte à l' uberisation intégrale de la société. Sortir d'une économie entropique, destructrice de l'environnement et de nos singularités, pour construire peu à peu une économie qu'il qualifie à l'inverse de « néguentropique », suppose non seulement un revenu d'existence, mais surtout un revenu contributif et l'extension progressive à toute la population de la possibilité d'accéder au régime des intermittents du spectacle.
In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, Heft 177, S. 41-53
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
World Affairs Online
In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft
In: Special issue 2005,1
In: http://hdl.handle.net/2027/uiug.30112101921275
Data for later years included in the bureau's Summary of governmental finances. ; Mode of access: Internet.
BASE
World Affairs Online
In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, Heft 177, S. 41
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, S. 41-53
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, Band 177, S. 41-53
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
Die Autorin vertritt die Ansicht, daß das im Dezember 1988 in Frankreich eingeführte Mindesteinkommen nicht mehr den gegenwärtig herrschenden Verhältnissen entspricht, da es wichtige Gruppen (z.B. Jugendliche unter 25 Jahren) nicht erreicht und die Bedingungen für seine Gewährung (an Haushalte, nicht als individuelles Recht) oft nicht erfüllt werden können. Stattdessen plädiert die Autorin für ein Existenzminimum, das eine Flexibilisierung von Arbeitszeit und Freizeit ermöglicht und damit eine wirksamere Umverteilung von Beschäftigung gewährleistet. Für die Finanzierung dieses Lebenshaltungsminimums werden drei mögliche Wege aufgezeigt (andere Verteilung des Sozialabgabenprodukts, stärkerer Rückgriff auf Steuern oder Geldschöpfung). (IAB)