Salafiyya – eine muslimische Reformation?
In: Informationsprojekt Naher und Mittlerer Osten: INAMO ; Berichte & Analysen zu Politik und Gesellschaft des Nahen und Mittleren Ostens, Band 23, Heft 91, S. 42-46
ISSN: 0946-0721, 1434-3231
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In: Informationsprojekt Naher und Mittlerer Osten: INAMO ; Berichte & Analysen zu Politik und Gesellschaft des Nahen und Mittleren Ostens, Band 23, Heft 91, S. 42-46
ISSN: 0946-0721, 1434-3231
World Affairs Online
In: Politische Studien: Orientierung durch Information und Dialog, Band 63, Heft 444, S. 80-89
ISSN: 0032-3462
"Der Begriff des 'Salafismus' ist in die Schlagzeilen der Presse geraten. Dabei genauso nichts- wie vielsagend umschreibt er heute, weitgehend losgelöst von seiner großen Bedeutung in der Geschichte der islamischen Welt und der Modernismus-Bewegung, ein nicht sehr neues Phänomen. Er steht für das Problem eines vom Königreich Saudi- Arabien aus unterstützten und konzertierten religiösen Rigorismus weltweit. Und er ist damit zu nichts anderem geworden als zu einem Synonym für Fundamentalismus." (Autorenreferat)
In: Politische Studien: Magazin für Politik und Gesellschaft, Band 63, Heft 444, S. 80-89
ISSN: 0032-3462
In: Politische Studien: Magazin für Politik und Gesellschaft, Band 63, Heft 444, S. 80-89
ISSN: 0032-3462
World Affairs Online
In: Salafismus in Deutschland
This report provides a background on these traditions and their relationship to active terrorist groups; it also summarizes recent charges and responses, including the findings of the final report of the 9/11 Commission and relevant legislation in the 110th Congress.
BASE
The terrorist attacks of September 11, 2001, and subsequent discussions of religious extremism have called attention to Islamic puritanical movements known as Wahhabism and Salafiyya. Al Qaeda leaders and their ideological supporters have advocated a violent message that some suggest is an extremist interpretation of this line of puritanical Islam. Other observers have accused Saudi Arabia, the center of Wahhabism, of having disseminated a religion that promotes hatred and violence, targeting the United States and its allies. Saudi officials strenuously deny these allegations. This report provides a background on Wahhabism and its relationship to active terrorist groups; it also summarizes recent charges against Wahhabism and responses, including the findings of the final report of the 9/11 Commission and relevant legislation in the 110th Congress.
BASE
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 44, Heft 2, S. 187-205
ISSN: 1861-8588
In: Gender: Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, Band 9, Heft 1, S. 30-43
ISSN: 2196-4467
In: The journal of North African studies, Band 10, Heft 2, S. 111-141
ISSN: 1362-9387
World Affairs Online
In: The journal of North African studies, Band 10, Heft 2, S. 111-141
ISSN: 1743-9345
In: Salafismus in Deutschland
In: Nomos eLibrary
In: Politikwissenschaft
In: Kultur, Recht und Politik in muslimischen Gesellschaften Band 43
Die Popularität und die Wahlerfolge islamistischer Gruppierungen im Arabischen Frühling haben die Bedeutung dieser als ,Big Player' im politischen System Ägyptens eindrucksvoll unterstrichen. Die im vorliegenden Buch untersuchten ägyptisch-islamistischen Gruppen, die Daᶜwa-Salafiyya, die Ägyptische Muslimbruderschaft und die Wasaṭ-Partei, hatten damit erstmals in ihrer Geschichte die Option, an allgemeinverbindlichen Entscheidungen mitzuwirken und ihre institutionellen Visionen graduell umzusetzen. Die divergierenden Vorstellungen islamisch (-demokratischer) Herrschaft unter den drei Gruppen werden in der vorliegenden Arbeit unter dem Einsatz interdisziplinärer Methoden einander vergleichend gegenübergestellt.
In: International journal of Middle East studies: IJMES, Band 42, Heft 3, S. 369-389
ISSN: 1471-6380
For nearly a century of scholarship, uncertainties and paradoxes have beleaguered interpretations of the origins and meaning of Salafism (al-salafiyya). Although academics and journalists alike are well aware of the various definitions and conflicting narratives of Salafism, relieving some of the confusion that beclouds the term continues to prove difficult. Given that concepts are fluid and relational, this state of affairs may seem inevitable. Yet there are reasons to believe that the current confusion surrounding Salafism is in part attributable to faulty scholarship and that consequently the substance and history of this religious orientation will remain unnecessarily puzzling so long as the production of knowledge about Salafism goes unexamined. In that sense, recent scholarly efforts to remedy the situation by providing deeper insights into the intellectual, geographical, and political diversity of Salafism have produced mixed results, for they have largely overlooked two of the most persistent epistemological problems that are at the root of much of the present-day ambiguity.
In: Kultur, Recht und Politik in muslimischen Gesellschaften Band 43