In: Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie: ARSP = Archives for philosophy of law and social philosophy = Archives de philosophie du droit et de philosophie sociale = Archivo de filosofía jurídica y social, Band 105, Heft 4, S. 523-535
In seiner berühmten Friedensenzyklika "Pacem in Terris" von 1963 schlug Papst Johannes XXIII. eine lebensnahe Vision vor, die über die allgemein anerkannte internationale Politik seiner Zeit hinausging, und forderte ein erneuertes Engagement für die Vereinten Nationen und das Völkerrecht. Fünfzig Jahre später setzen sich die Autorinnen und Autoren dieses Bandes unter den Blickwinkeln ihrer unterschiedlichen Disziplinen kritisch mit den Ideen globalen Rechts und einer "Globalen Politischen Autorität" auseinander. Ist die Suche nach dieser "Globalen Politischen Autorität wohlbegründet oder fragwürdig? Ist es denkbar, den Internationalen Gerichtshof oder den Internationalen Strafgerichtshof als künftige internationale Autoritäten zu betrachten? Oder müssen wir uns um andere Konzepte globaler Autorität bemühen, hervorgehend aus den globalen Staatstheorien? Mit Beiträgen von: Nigel Biggar, Andreas Hasenclever, Heinz-Gerhard Justenhoven, Matthias Lutz-Bachmann, Karsten Nowrot, Mary Ellen O'Connell, Stefan Oeter, Michael Reder, Annette Schramm, Christian J. Tams, Samuel T. Tessema, Johan Verstraeten und Dietmar von der Pfordten.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
"Die Beziehung zwischen Kindschaftsrecht und den Human-/Sozialwissenschaften ist so offensichtlich, dass eine Klärung und Systematisierung dieses Verhältnisses überflüssig schien. Der Ruf nach einer Integration der Human- und Sozialwissenschaften in Rechtswissenschaft und in Rechtsanwendung war in den 1970er und 1980er Jahren des vergangenen Jahrhunderts en vogue; sie wurde in Ansätzen verwirklicht, aber auch wieder zurückgenommen. Die Notwendigkeit, Erkenntnisse der Human-/Sozialwissenschaften in der Familienrechtswissenschaft, der Gesetzgebung und der Rechtspraxis zu beachten, ist aktueller denn je. In dieser Abhandlung können lediglich die Berührungsbereiche am Beispiel des Kindschaftsrechts aufgezeigt werden. Für das Kindschaftsrecht besteht die berechtigte Hoffnung, dass Gesetzgebung und Rechtsanwendung unter Heranziehung und Einbeziehung human-/sozialwissenschaftlicher Methoden und Wissensbestände noch am ehesten eine dem Wohl des Kindes am besten gerecht werdende - besser: eine dem Wohl des Kindes am wenigsten schädliche - Alternative finden." (Autorenreferat)
Das Interesse der Rechtswissenschaft an der Familienforschung reicht über das Familienrecht weit hinaus, z.B. bei dem Problem der Zukunft der Rentenversicherung. Der Generationenvertrag funktioniert nicht mehr, wenn zu wenige jüngere Erwerbstätige für zu viele Rentner aufkommen müssen, die überdies immer älter werden. Am Anfang dieses Jahrhunderts hatte fast jedes zweite Ehepaar vier oder mehr Kinder, 70 Jahre später trifft das nur noch bei jeder 20. Familie zu. Hier ist zu fragen, wie sich das mit dem in Art. 6 Abs. 1 Grundgesetz (GG) gewährleisteten 'besonderen Schutz der staatlichen Ordnung' für Ehe und Familie verträgt. (TL2)
Cover; Contents; Foreword; Introduction; Translator's Note; The Scientific Ways of Treating Natural Law, Its Place in Moral Philosophy, and Its Relation to the Positive Sciences of Law; Index; A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; R; S; T; U; V; W; X
Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft
Dieses Buch ist auch in Ihrer Bibliothek verfügbar:
The article discusses the features of teaching municipal law at the Faculty of Law of Moscow University. This was in uenced by various factors, the central place among which is the dynamics of ideas about the essence of local self-government. The issues of teaching municipal law at Moscow University are traditionally included in the range of tasks of the department related to the organization of state power - the department of state law, Soviet construction, now - the department of constitutional and municipal law. The teachers of the department have made and continue to make to the formation of local self-government and Russian statehood. Devoting their work to the problems of the organization and activities of local authorities, the teachers of the department, on the one hand, maintained the continuity of scienti c views, strengthening the traditions of the national state-law school, and on the other hand, they created the foundation for future statelegal (constitutionallegal) transformations, sensitively responding to the requirements of the time, and sometimes ahead of them. Special attention is drawn to the fact that the issues of teaching municipal law at Moscow University are traditionally included in the range of tasks of the department related to the organization of state power - the department of state law and Soviet construction, now - the department of constitutional and municipal law. The paper points to the contribution that the teachers of the department have made and continue to make to the formation of local self-government and Russian statehood as a whole.
In: Verhandlungen des 8. Deutschen Soziologentages vom 19.-21. September 1946 in Frankfurt am Main: Vorträge und Diskussionen in der Hauptversammlung und in den Sitzungen der Untergruppen, S. 136-157
The article analyzes the basic provisions of the draft federal law "On science, technology and innovation activities in the Russian Federation" related to research and innovation infrastructure. The author presents a comparative analysis of the draft law and the norms of the current federal legislation and other normative acts regulating research and innovation infrastructure. The main methods of the research are comparative, technical, analytical and descriptive. In comparison with the current laws, the draft law gives a fuller description of the research infrastructure, in particular, the definitions of its main objects and components (research equipment, scientific collection, unique scientific installation, core facility, megascience installation, fund to support science, etc.). However, there is still no systematic approach to the issue: the draft law doesn't contain neither the definitions of the research infrastructure and its structural features, nor the precise formulation of the relationship between research and innovation infrastructure. All these gaps don't allow obtaining a single interpretation of the research infrastructure, and is a significant disadvantage of the bill. In its further development, the author also recommends taking into account the foreign experience, especially in regulating scientific collections. For example, it is necessary to consider enshrining scientific collections as bioresource centers to provide an opportunity for their subsequent integration with international databases. The article considers the novel about the core facility as an independent legal entity. In addition, the need for creation of the Registry of core shared research facilities, which is stated in the bill, is questionable, given that the web-portal "Research infrastructure of the Russian Federation" (http://ckp-rf.ru) has been successfully operating since 2011. The latest contains information not only about the core facilities, but also unique scientific installations, as well as the results of their ...