SCIENCE FICTION - Globalisation is Science Fiction
In: Millennium: journal of international studies, Band 30, Heft 3, S. 647-668
ISSN: 0305-8298
6032 Ergebnisse
Sortierung:
In: Millennium: journal of international studies, Band 30, Heft 3, S. 647-668
ISSN: 0305-8298
In: Feminism & psychology: an international journal, Band 1, Heft 2, S. 181-199
ISSN: 1461-7161
This paper argues that reading science fiction can help us understand contemporary debates in feminist psychology and envisage its future. It examines how science fiction, by extrapolating from accepted scientific realities, generates conceptual uncertainties which resemble those existing in feminist psychology around objectivity. The paper then explores how science fiction's stylistic uncertainties are paralleled in feminist psychology. Science fiction's suspensions between science and non-science, literature and non-literature, suggest that interdisciplinarity may be less about dissolving or negotiating disciplinary boundaries, as feminist psychology assumes, and more about contesting or transgressing them. Science fiction also offers feminist psychology valuable models for stylistic rule-breaking, for writing more speculatively and pleasurably, and for operating with two `ends' simultaneously-one extending dominant concepts of gendered subjectivities, the other breaking with them.
In a manner similar to the fantastic genus, science-fiction puts Creatures and Anovelty phenomenes in the scenes, which are also paralleled by objects of belief (extraterrestres, clones, superpowerful secret devices). The difference is that in the first case supernatural is used, whereas in the second case we are concerned with rationalite and scientific plausibility. However, these are forms of beliefs. This article shows the reverse symetry between the position of the ecrivans and that of the public. The authors privilege the esthetic (the art of conveying) over axiological (beliefs or beliefs), while the public tends to select aesthetic content according to pre-existing axiological positions. As a result, we no longer radically diverge between what is in the field of belief and what is the field of fiction. ; De maniere analogue au genre fantastique, la science-fiction met en scene des creatures et des phenomenes fabuleux qui sont aussi parallelement des objets de croyance (extraterrestres, clones, engins secrets superpuissants). La difference est que dans le premier cas il est fait appel au surnaturel alors que dans le second on est dans le domaine de la rationalite et de la vraisemblance scientifique. Il s'agit bien toutefois de formes de croyances. Cet article montre la symetrie inverse entre la position des ecrivains et celle du public. Les auteurs privilegient l'esthetique (l'art d'emouvoir) sur l'axiologique (croyance ou incroyance) tandis que le public tend a selectionner des contenus esthetiques en fonction de positions axiologiques preexistantes. On aboutit ainsi a ne plus differencier aussi radicalement ce qui est du domaine de la croyance et ce qui est du domaine de la fiction.
BASE
In: Zur Einführung
Das Genre Science Fiction als populär-kulturelle Darstellung fiktiver Technik und imaginärer Ereignisse bildet häufig eine Referenz, wenn es um aktuelle Zukunftsfragen geht. In den Erzählungen werden Wertaussagen über den wissenschaftlich-technischen Fortschritt getroffen, die gegenwärtige Entwicklungen normalisieren oder kritisch hinterfragen. Dabei hat die spekulative Verfremdung unserer Welt immer auch metaphorischen Charakter als sozialpolitischer Gegenwartskommentar und Reflexion über die Conditio humana. Isabella Hermann zeigt verschiedene Definitionszugänge in die Science Fiction auf und präsentiert eine kurze Genregeschichte bis in die jüngste Gegenwart. Einen Schwerpunkt legt sie auf gattungs-typische Themen wie intelligente Maschinen und Weltraumkolonisation, die aktuell scheinbar von der Realität eingeholt werden
In: Index on censorship, Band 36, Heft 3, S. 175-179
ISSN: 1746-6067
In: Feministische Utopien - Aufbruch in die postpatriarchale Gesellschaft, S. 13-28
Die Vielfalt der Frauenbilder in der utopischen Literatur wird erläutert und kritisch kommentiert. Als herrschendes Frauenbild wird die derzeitige Wirklichkeit der amerikanischen Mittelklasse-Familie festgestellt; dabei wird die existierende Arbeits- und Rollenteilung zwischen den Geschlechtern in die weite Zukunft fortgeschrieben. Für die triviale Science-fiction wird eine Rückkehr in vergangene Zeiten herausgearbeitet, in der die Rollenverteilung antiquierten Mustern und Klischees entspricht, d. h. z. B., daß Frauen wichtig sein können als Preis oder Motiv, daß aktive Frauen immer böse erscheinen und daß sie passiv dargestellt werden. In der neueren Science-fiction finden sich teilweise gleichberechtigte Strukturen, es werden aber wichtige Bereiche der Arbeitsteilung ausgeklammert (z. B. Kindererziehung in der Familie); kuriose Gleichheitsformen sind ebenso vertreten wie die Konturen eines Matriarchats, in dem die Frauen überlegen sind. Für die von Frauen selbst verfaßte utopische Literatur wird nachgewiesen, daß ihre Frauenbilder aktivere und lebhaftere weibliche Charaktere zeichnen als die in den von Männern geschriebenen Texten. (HA)
In: Synthesis Lectures on Computer Science Ser
Science fiction is the playground of the imagination. If you are interested in science or fascinated with the future then science fiction is where you explore new ideas and let your dreams and nightmares duke it out on the safety of the page or screen. But what if we could use science fiction to do more than that? What if we could use science fiction based on science fact to not only imagine our future but develop new technologies and products? What if we could use stories, movies and comics as a kind of tool to explore the real world implications and uses of future technologies today? Science Fiction Prototyping is a practical guide to using fiction as a way to imagine our future in a whole new way. Filled with history, real world examples and conversations with experts like best selling science fiction author Cory Doctorow, senior editor at Dark Horse Comics Chris Warner and Hollywood science expert Sidney Perkowitz, Science Fiction Prototyping will give you the tools you need to begin designing the future with science fiction. The future is Brian David Johnson's business. As a futurist at Intel Corporation, his charter is to develop an actionable vision for computing in 2021. His work is called "future casting"-using ethnographic field studies, technology research, trend data, and even science fiction to create a pragmatic vision of consumers and computing. Johnson has been pioneering development in artificial intelligence, robotics, and reinventing TV. He speaks and writes extensively about future technologies in articles and scientific papers as well as science fiction short stories and novels (Fake Plastic Love and Screen Future: The Future of Entertainment, Computing and the Devices We Love). He has directed two feature films and is an illustrator and commissioned painter. Table of Contents: Preface / Foreword / Epilogue / Dedication /
In: Archives de sciences sociales des religions: ASSR, Band 53, Heft 1, S. 69-85
ISSN: 1777-5825
In: Foreign affairs, Band 76, Heft 6, S. 153
ISSN: 0015-7120
'Political Science Fiction' edited by Donald M. Hassler and Clyde Wilcox is reviewed. Political Science Fiction edited by Donald M. Hassler and Clyde Wilcox is reviewed.
In: PERC
From the libertarian economics of Ayn Rand to Aldous Huxley's consumerist dystopias, economics and science fiction have often circled each other's spheres. In Economic Science Fictions, editor William Davies has deliberately merged the two worlds, asking how we might harness the power of the utopian imagination to revitalise economic thinking.
In: Michigan Technology Law Review, Science Fiction and the Law Symposium Issue, Vol. 27, Forthcoming 2021
SSRN