Im Bereich der Grundlagen des Verwaltungsrechts stellen sich zahlreiche Forschungsfragen. Sie betreffen beispielsweise die Steuerung der Verwaltungstätigkeit, die Methodik des Verwaltungshandelns oder die Geschichte des Verwaltungsrechts. Die Erforschung dieser Themen wäre besonders deshalb wichtig, weil die Verwaltungsrechtswissenschaft weiterhin vom Bild einer einseitig-deduktiven Rechtsanwendung geprägt ist, das die Realität zu sehr vereinfacht. Die Forschung in diesen Bereichen gestaltet sich als schwierig, vor allem weil sie zumindest teilweise empirisch verfahren müsste. Eine entsprechende Forschungsmethodik ist in der Verwaltungsrechtswissenschaft und in der Rechtswissenschaft generell kaum etabliert. Der Ausweg einer verstärkten interdisziplinären Zusammenarbeit stösst auf praktische Schwierigkeiten. Zudem fehlt ein stabiler institutioneller Ort der verwaltungsrechtswissenschaftlichen Grundlagenforschung. Daher dürfte die Forschung in diesem Bereich auch in Zukunft eher punktuellen Charakter haben. ; Many research questions arise with regard to the basic principles of administrative law. They touch upon, for instance, control and direction of administrative action, its methodology or the history of administrative law. Research into these issues would be especially important because administrative jurisprudence is still dominated by the image of a one-sided deductive application of the law, an image that is overly simplistic. But it is difficult to design research into these areas, above all because they would have to, at least partially, proceed empirically. The research methodology that such empiric study would call for, however, is barely established within administrative law studies and even legal studies more generally. The way out of this impasse offered by interdisciplinary cooperation itself encounters practical difficulties. Furthermore, administrative law research lacks a stable institutional home. Future research in this area thus will probably be tend to be piecemeal at best.
Does the Christian faith have a particular affinity for democracy?In the form of twelve theses, and against the wider background of the relationship between church and state, the author discusses the question whether the Christian faith has a special affinity for democracy. He argues that a basic affinity does indeed exist, and illustrates the implications for the state's understanding of its own responsibility and the conduct of its affairs
At present the ECB is striving, through its so-called zero interest rate policy, to avoid deflationary developments because, as past experience shows, a further price decay would be expected to lead to bankruptcies and be a strain on the real economy. Complementary quantitative easing (QE) and the resulting drop in returns on bought up securities will hopefully lead to the commercial banks giving more credits to small and medium-sized enterprises which are unable to, or have difficulty in financing themselves through bonds. Reducing the margin between interest income and refinancing costs to the lowest level possible has caused serious problems for credit institutions. The same applies, due to the reduced interest rates on loans, to the insurance companies and pension funds, which tend to invest conservatively. — Zero interest rate policy, which in itself is a contradiction of the principles of a market economy, should be relinquished as soon as possible. A return to a monetary policy which does not lead to misallocation and structural distortions is urgently necessary.
Die vorliegende Studie präsentiert die Ergebnisse des Forschungsprojekts "Die Rolle der Bundesversammlung bei der Gesetzgebung unter besonderer Berücksichtigung der Parlamentarischen Initiative", welches vom Institut für Politikwissenschaft der Universität Bern zwischen Oktober 2014 und Mai 2015 durchgeführt wurde. Der Bericht wurde erstellt mit der finanziellen Unterstützung der Parlamentsdienste, Parlamentsbibliothek, Zentrum für Parlamentsgeschichte und Parlamentarismus in Bern, welche uns freundlicherweise auch den Datenzugang ermöglicht hat.
Es ist allgemein bekannt, daß in senatorischen Familien in Rom eine deutliche Tendenz bestand, sich derselben, immer wiederkehrenden Praenomina zu bedienen. Die Familien waren also bestrebt, in der Wahl der Vornamen konservativ zu handeln. Nur selten hat eine Sippe ein herkömmliches Praenomen aufgegeben. Das ist gelegentlich geschehen, wenn ein mit diesem Phaenomen versehenes Mitglied der Familie in Ungnade gefallen war.
Development co-operation for Africa, with special reference to a partnership relation The problem to be investigated is whether development cooperation between especially the rich Northern part of the world and the African continent (including South Africa) is necessary or advisable. This question can be divided into the following three sub-questions: (1) Does Africa need development aid? (2) Will help from outside produce the needed results? (3) How can such cooperation be structured in the most efficient way? The three answers to these questions are: (1) Without outside help Africa will not be able to escape from its poverty trap. (2) In spite of the fact that development cooperation is at the moment experiencing a "mid-life crisis", both practical and Christian principial reasons do not allow its termination. (3) Many weak points in the existing forms of development cooperation may be overcome with the application of a genuine partnership relationship.
Inhalt: 1. Einleitung 1.1. Forschungsziele 1.2. Arbeitsmethodik 1.3. Aufbau der Pilotstudie 2. Kommunale Verwaltungsreform in Brandenburg 3. Die Kreisverwaltung Potsdam-Mittelmark 3.1. Der Landkreis Potsdam-Mittelmark 3.2. Das Personal der Kreisverwaltung 3.3. Verbeamtungskonzept 3.4. Folgen der Kreisgebietsreform 3.5. Gleichstellungsfragen 4. Verwaltungsreform im Landkreis Potsdam-Mittelmark 4.1. Zum Reformansatz 4.2. Weitere Reformschritte 4.3. Ziele der Reform 4.4. Leitbilddiskussion 4.5. Mitarbeiter und Reform 4.6. Personalrat und Reform 4.7. ÖTV und Reform 5. Personalfragen bei der Verwaltungsreform im Landkreis Potsdam-Mittelmark 5.1. Defizite im Personalbereich 5.2. Zur Arbeitsmotivation der Mitarbeiter in der Kreisverwaltung 5.3. Elemente des modernen Personalmanagements 5.4. Instrumente in der Personalarbeit - 5.4.1. Mitarbeiterbefragung - 5.4.2. Weiterbildung - 5.4.2. Weiterbildung 6. Ergebnisse der Pilotstudie 6.1. Besonderheiten der Verwaltungsreform in den neuen Bundesländern am Beispiel Potsdam-Mittelmark 6.2. Zwischenbilanz zur Umsetzung der Modernisierungskonzeption 6.3. Vorschläge für die Fortsetzung des Projekts
Esad Bey's theocratic state. A Muḥammad biography from the perspective of a Jewish convert to Islam with special consideration for the political dimension.This paper analyses the political dimension of the Muḥammad biography written by Esad Bey (1905–1942), a.k.a. Leo Noussimbaum, a Jewish convert to Islam, who lived and worked as a writer in Berlin/Germany. Esad Bey, a Baku-born (Azerbaijan) Jew, who became a Muslim in an early stage of his life, had written 16 books at the age of 30, one of which became a world-bestseller. Esad Bey was a mostly unkown public figure until Tom REISS finished the first well researched biography in 2008; yet he still continues to relatively unkown to Muslim audience. The biography of Muḥammad was the second biography of Esad Bey, following his initial biography on Stalin.The biography, that was published in 1932 in German language, is highly influenced by it's time, the concurring ideologies of fascism and communism as well as the pan-Islamist thinking of Esad Bey. In a time of social assimilation of Jews, Esad Bey chose to emphasize his Muslim identity inwardly as well as outwardly through wearing the traditional Ottoman Fez. The biography Mohammed is the product of a sīrah influenced by the traditional writing of Muslims and that of Orientalists. On one side, Esad Bey tries to make his Western readership of the 1930s more sympathetic to Islam, while on the other side it reads very much as a cry to Muslim political renewal. Focus of his narration is the state that is characterized in many different ways (theocratic, despotic, socialist, democratic, etc.). This papers aims at analyzing his under-standing of the theocratic democratic Islamic state as told in his biographical writing.
The term "international administrative law" is understood in two separate ways. On one hand, the authors (diritto internazionale amministrativo) used this term regarding the administrative competencies of various international administrative unions, as provided by applicable international conventions. On the other hand, other authors (e.g. Karl Neumeyer, Paul Négulescu, Giuseppe Biscottini) used the term to exclusively refer to the norms of national law (diritto amministrativo internazionale, droit administratif international, internationales Verwaltungsrecht), which address certain foreign elements. This article follows the second understanding of the term "international administrative law." For a long time, these norms had been quite rare in administrative law and, consequently, the legal scholarship did not pay much attention to the discipline of international administrative law. However, most recently, the sources of EU law increasingly require reflection of certain foreign elements in the norms of administrative law. In this respect, this article argues that international administrative law represents a legal discipline that is fully capable of addressing those problems arising by the application of these norms in administrative law. ; Značenje naziva "međunarodno upravno pravo" se do sada interpretiralo na dva načina. S jedne strane su autori koristili taj naziv (diritto internazionale amministrativo) odnoseći se na upravne kompetencije različitih međunarodnih upravnih udruženja, kako je predviđeno mjerodavnim međunarodnim konvencijama. Drugi su autori (npr. Karl Neumeyer, Paul Négulescu, Giuseppe Biscottini) taj naziv koristili isključivo odnoseći se na norme nacionalnog prava (diritto amministrativo internazionale, droit administratif international, internationales Verwaltungsrecht), koje su uključivale neke strane elemente. U ovom se radu naziv "međunarodno upravno pravo" interpretira prema potonjem značenju. Činjenica jest da su te norme bile iznimno rijetke u upravnom pravu, zbog čega pravna znanost nije posvećivala previše pozornosti disciplini međunarodnog upravnog prava. No, u posljednje vrijeme izvori prava Europske unije sve više zahtijevaju razmatranje određenih stranih elemenata u normama upravnog prava. U tom se pogledu u ovom radu zauzima stav da je međunarodno upravno pravo pravna disciplina koja može riješiti probleme nastale primjenom navedenih normi upravnog prava. ; Der Begriff "internationales Verwaltungsrecht" kann zweierlei ausgelegt werden. Einerseits wurde der Begriff (diritto internazionale amministrativo) im Kontext von verwaltungsrechtlichen Kompetenzen unterschiedlicher internationaler Verwaltungsorganisationen benutzt, wie das von den einschlägigen internationalen Konventionen vorgesehen wird. Andererseits benutzten manche Autoren (z.B. Karl Neumeyer, Paul Négulescu, Giuseppe Biscottini) diesen Begriff, um ausschließlich auf die Normen des nationalen Rechts mit internationalem Charakter hinzuweisen (diritto amministrativo internazionale, droit administratif international, internationales Verwaltungsrecht). In diesem Beitrag wird dieser Begriff im Sinne der letztgenannten Auslegung verstanden. Es besteht die Tatsache, dass diese Normen sehr selten im Verwaltungsrecht benutzt wurden, weshalb die Rechtswissenschaft keinen großen Wert auf die Disziplin des internationalen Verwaltungsrechts legte. Erst kürzlich wird in den Quellen der EU die Benutzung mancher internationalen Elemente in den Normen des Verwaltungsrechts sichtbar. Diesbezüglich wird in diesem Beitrag behauptet, dass das internationale Verwaltungsrecht eine Rechtsdisziplin darstellt, welche fähig ist, die aus der Anwendbarkeit dieser Normen des internationalen Verwaltungsrechts hervorgehenden Probleme anzusprechen. ; Il significato del termine "diritto internazionale amministrativo" fino ad ora è stato interpretato in due modi. Da un lato gli autori utilizzavano tale termine (diritto internazionale amministrativo) riferendosi alle competenze amministrative di diversi enti amministrativi internazionali, così come previsto dalle convenzioni internazionali applicabili. Altri autori (ad es. Karl Neumeyer, Paul Négulescu, Giuseppe Biscottini) usavano tale termine esclusivamente riferendosi alle norme del diritto nazionale (diritto amministrativo internazionale, droit administratif international, internationales Verwaltungsrecht), le quali includevano alcuni elementi stranieri. Nel presente lavoro il termine" diritto internazionale amministrativo" viene interpretato in tale ultima maniera. Il fatto è che tali norme erano estremamente rare nel diritto amministrativo, per la quale ragione la scienza giuridica non prestava particolare attenzione alla disciplina del diritto internazionale amministrativo. Invece, in tempi recenti, le fonti giuridiche dell'Unione europea sempre di più pretendono l'analisi di determinati elementi stranieri all'interno della disciplina del diritto amministrativo. In tale senso, nel presente lavoro si prende posizione a favore dell'orientamento che reputa il diritto internazionale amministrativo capace di risolvere le questioni sorte in seguito all'applicazione delle menzionate norme del diritto amministrativo.
The establishment of a political dispensation in South Africa which is characterised by federal criteria has shifted the emphasis with respect to intergovemment relations to such an extent that more and more en1phasis will have to be placed on the n1anagement of conflict. The potential for conflict on all levels in South Africa demands that mechanisms are put in place wherever such situations might arise. The management of conflict landmarks a new terrain for which there was no need in the past, and therefore an incisive analysis into conflict management has to be embarked upon. This goes hand in hand with the establishment of a facilitating seivice which can make an enormous contribution towards the resolution of conflict on provincial, subregional as well as local government level.
Wirtschaftlicher Handel zwischen Afrika und der Europäisch Union mit besonderer Berücksichtigung auf den Sudan. ; Africa's trade relations encompass a network of bilateral, regional and multilateral linkages. Africa's main trading partners, including the European Union (EU) and other developed countries, have taken the initiative through offers of preferential access in terms of duties, quotas, and free access to a large number of products from Africa. EU preferences have had a significant impact on the relatively small number of African states that are able to export preferred products, such as temperate agricultural products and fish. The Cotonou Agreement offers market access conditions for African exports to the EU. The utilisation rate of the Cotonou Agreement was around 90 percent in 2001, which was higher than that of the Generalised Scheme of Preferences system (GSP). The EU plays singular role with regards to developing countries exports, both because of its market and because of its numerous reciprocal and non-reciprocal preferential agreement. This show how effective EU's preferential agreements are in granting developing countries improve market access. How far preferences indeed utilised by exporters, when entering the EU's market? So the EU preferences to Sub-Saharan Africa were fairly well utilised. Best example is the value of EU tariff preferences and their significant proportion of their exports excluding Everything But Arms (EBA) .While Africa's economic performance has developed positively over the last decades, the continent has not kept up with the growth of world trade and its share has consequently been declining. In 1980, African exports represented six percent of world trade. In 2002 this rate dropped to only two percent. A decline in commodity prices is a crucial factor responsible for this decrease. This is particularly noteworthy in the case of Africa because of the continent's dependency on only a few markets and products.
The project of global administrative law has stood out from various efforts to tame global governance with the rule of law. By enhancing transparency and accountability, global administrative law is expected to improve the policy output of global administration, giving legitimacy to global governance. In this way, global administrative law evolves into a small-c global constitutionalism. In this paper, I trace the trajectory of global administrative law as small-c global constitutionalism and how the concept of legitimacy is recast in relation to global governance. I first point out that originally embedded in the practice of global governance, global administrative law effectively functions as the small-c constitutional law of global governance, echoing the trends toward constitutionalization. As it takes on constitutional character, however, global administrative law faces the challenges of legality and legitimacy. Turning away from state consent, global administrative law turns to the idea of publicness as solution to its double challenges. My inspection of the notion of publicness in global administrative law shows that the strategy of resting the legitimacy of global administrative law as small-c global constitutionalism on the idea of publicness turns out to be the privatization of legitimacy, suggesting a post-public concept of legitimacy. ; Das Projekt des globalen Verwaltungsrechts sticht unter vielen Versuchen Global Governance durch Rechtsstaatlichkeit im Zaum zu halten hervor. Durch die Erhöhung von Transparenz und Verantwortung, werden mit dem globalen Verwaltungsrecht Erwartungen bezüglich einer Verbesserung der politischen Leistung globaler Verwaltung verbunden, die Legitimität von Global Governance voraussetzt. In diesem Prozess entwickelt sich aus dem Verwaltungsrecht eine konservative globale Rechtsstaatlichkeit. Die vorliegende Arbeit zeichnet den Wandel globalen Verwaltungsrechts in Form einer konservativen globalen Rechtsstaatlichkeit nach und eruiert Veränderungen des Legitimitätskonzeptes in Beziehung zu Global Governance. Zunächst hebe ich hervor, dass globales Verwaltungsrecht, ursprünglich in die Praktiken des Global Governance eingebettet, effektiv als konservatives Staatsrecht des Global Governance funktioniert und damit die Trends hin zu rechtsstaatlichen Strukturen spiegelt. Sobald globales Verwaltungsrecht rechtsstaatlichen Charakter annimmt, sieht es sich mit der Frage nach Legalität und Legitimität konfrontiert. Globales Verwaltungsrecht wendet sich von staatlicher Zustimmung hin zu der Idee von Öffentlichkeit als mögliche Lösung für die doppelte Herausforderung. Meine Analyse der Bedeutung von Öffentlichkeit für globales Verwaltungsrecht zeigt, dass die Strategie, die Legitimität des globalen Verwaltungsrechts in Form konservativer globaler Rechtsstaatlichkeit auf der Idee von Öffentlichkeit aufzubauen eine Privatisierung von Legitimität ist und ein post-öffentliches Konzept von Legitimität nahelegt.
Das Flugunfähigmachen von Zoovögeln stellt bis heute weltweit eine gängige Praxis dar, um Flamingos, Pelikane und einige weitere Vögel, die eine starke Bindung an den Boden oder an Wasser haben, in Freianlagen zeigen zu können. In Deutschland ist das Kupieren - also die Amputation der Flügelspitze - durch §6 des deutschen Tierschutzgesetzes verboten – durch die Langlebigkeit vieler Vogelarten leben jedoch noch sehr viele so flugunfähig gemachte Individuen in deutschen Zoos. Nicht eindeutig geregelt ist das reversible Flugunfähigmachen, also das Beschneiden der Schwungfedern, das mit jeder Mauser wiederholt werden muss. Dies stellt die aktuell gängige Praxis in den meisten deutschen Zoos dar. Diese Haltungsform gerät aber zunehmend in die Kritik, da die Vereinbarkeit des Flugunfähigmachens mit dem Tierwohl der betroffenen Vogelarten von einigen Zoorepräsentanten, aber auch Politikern und Tierrechtsorganisationen in Zweifel gezogen wird. In der wissenschaftlichen Literatur ist die Fragestellung nach dem Tierwohl im Zusammenhang mit dem Flugunfähigmachen bisher nicht bearbeitet worden. Es finden sich zwar zahlreiche Argumente für und wider dieser Haltungsform – diese befassen sich jedoch entweder mit anderen Aspekten (z.B. der Praktikabilität dieser Haltung vor dem Hintergrund des Artenschutzes oder der reduzierten Kopulationsfähigkeit flugunfähig gemachter Tiere) oder aber sie beruhen auf Vermutungen hinsichtlich des Tierwohls - teilweise auf Grundlage verhaltensbiologischer Daten, teilweise aber auch schlicht aus vermenschlichenden Gedankengängen. Auch beziehen sich viele der diesbezüglich getätigten Aussagen generalisiert auf die Klasse der Vögel ohne dabei der Vielfalt der Arten und deren spezieseigenen Bedürfnissen Rechnung zu zollen. Belastbare, wissenschaftliche Daten existierten bisher nicht. Die im Rahmen der vorliegenden Arbeit erhobenen Daten wurden an Rosaflamingos (Phoenicopterus roseus) in insgesamt zwölf deutschen zoologischen Einrichtungen evaluiert und basieren auf der Kombination von ...
The approach is based on the finding that new generations of currency crises theories always had developed ex post after popular currency crises. Discussing the main theories of currency crises shows their disparity: The First Generation of currency crises models argues based on the assumption of a chronic budget deficit that is being monetized by the domestic central bank. The result is a trade-off between an expansionary monetary policy that is focused on the internal economic balance and a fixed exchange rate which is depending on the rules of interest parity and purchasing power parity. This imbalance inevitably results in a currency crisis. Altogether, this theory argues with a disrupted external balance on the foreign exchange market. Second Generation currency crises models on the other side focus on the internal macroeconomic balance. The stability of a fixed exchange rate is depending on the economic benefit of the exchange rate system in relation to the social costs of maintaining it. As soon as social costs are increasing and showing up in deteriorating fundamentals, this leads to a speculative attack on the fixed exchange rate system. The term Third Generation of currency crises finally summarizes a variety of currency crises theories. These are also arguing psychologically to explain phenomena as contagion and spill-over effects to rationalize crises detached from the fundamental situation. Apart from the apparent inconsistency of the main theories of currency crises, a further observation is that these explanations focus on the crisis country only while international monetary transmission effects are left out of consideration. These however are a central parameter for the stability of fixed exchange rate systems, in exchange rate theory as well as in empirical observations. Altogether, these findings provide the motivation for developing a theoretical approach which integrates the main elements of the different generations of currency crises theories and which integrates international monetary transmission. Therefore a macroeconomic approach is chosen applying the concept of the Monetary Conditions Index (MCI), a linear combination of the real interest rate and the real exchange rate. This index firstly is extended for international monetary influences and called MCIfix. MCIfix illustrates the monetary conditions required for the stability of a fixed exchange rate system. The central assumption of this concept is that the uncovered interest parity is maintained. The main conclusion is that the MCIfix only depends on exogenous parameters. In a second step, the analysis integrates the monetary policy requirements for achieving an internal macroeconomic stability. By minimizing a loss function of social welfare, a MCI is derived which pictures the economically optimal monetary policy MCIopt. Instability in a fixed exchange rate system occurs as soon as the monetary conditions for an internal and external balance are deviating. For discussing macroeconomic imbalances, the central parameters determining the MCIfix (and therefore the relation of MCIfix to MCIopt) are discussed: the real interest rate of the anchor country, the real effective exchange rate and a risk premium. Applying this theory framework, four constellations are discussed where MCIfix and MCIopt fall apart in order to show the central bank's possibilities for reacting and the consequences of that behaviour. The discussion shows that the integrative approach manages to incorporate the central elements of traditional currency crises theories and that it includes international monetary transmission instead of reducing the discussion on an inconsistent domestic monetary policy. The theory framework for fixed exchange rates is finally applied in four case studies: the currency crises in Argentina, the crisis in the Czech Republic, the Asian currency crisis and the crisis of the European Monetary System. The case studies show that the developed monetary framework achieves integration of different generations of crises theories and that the monetary policy of the anchor country plays a decisive role in destabilising fixed exchange rate systems. ; Die Arbeit baut auf dem Befund auf, dass zur Erklärung von Währungskrisen stets im Nachgang bedeutender Krisen eine neue Generation wissenschaftlicher Theorien entwickelt wurde. Eine Diskussion der bedeutendsten Theorien verdeutlicht, dass diese in ihrer Argumentation untereinander und in sich inkonsistent sind: Modelle Erster Generation bauen auf der Annahme chronischer Budgetdefizite auf, die die heimische Notenbank monetarisiert. Dieser Zielkonflikt zwischen einer expansiven, binnenwirtschaftlich ausgerichteten Geldpolitik und dem den Gesetzen der Zins- und Kaufkraftparität unterliegenden Wechselkursziel mündet unvermeidlich in einer Währungskrise. Die Theorie bezieht sich demnach klar auf das externe Gleichgewicht am Devisenmarkt. Währungskrisenmodelle der Zweiten Generation stellen dagegen das interne, binnenwirtschaftliche Gleichgewicht in den Mittelpunkt. Der Erfolg eines Wechselkurszieles hängt hiernach vom Nutzen des Festkurssystems in Relation zu den Kosten seiner Verteidigung ab. Steigen die sozialen Kosten in Form konjunktureller Belastungen, führt dies ab einem bestimmten Level über antizipierende Markterwartungen zu einer spekulativen Attacke auf den Festkurs. Unter dem Obergriff der Dritten Generation von Krisenmodellen schließlich werden verschiedene Modelle zusammengefasst, die psychologische Erklärungsansätze miteinbeziehen, um Phänomene wie Ansteckungseffekte zu erklären. Dadurch können Krisenentwicklungen losgelöst von der jeweiligen Fundamentaldatenlage rationalisiert werden. Neben der offensichtlichen Inkonsistenz der zentralen Argumente der jeweiligen Theorien ist eine weitere Beobachtung, dass die Erklärungen jeweils im betroffenen Land ansetzen, während eine grenzüberschreitende monetäre Transmission außer Acht gelassen wird. Diese ist jedoch sowohl in der Empirie als auch in der Theorie zu Wechselkurssystemen ein zentraler Einflussfaktor für die Stabilität von Festkurssystemen. Aus diesen Befunden leitet sich die Motivation für die vorliegende Arbeit ab, ein die verschiedenen Krisengenerationen integrierendes theoretisches Rahmenwerk zu entwickeln, in dem grenzüberschreitende monetäre Transmissionseffekte in die Diskussion mit einbezogen werden. Zu diesem Zweck wird ein makroökonomischer Ansatz gewählt, der das Konzept des Monetary Conditions Index (MCI) anwendet, einer Linearkombination aus Realzins und realem Wechselkurs. Dieser Index wird zum einen um internationale monetäre Einflüsse erweitert zu einem MCIfix, der die monetären Anforderungen an ein funktionierendes Festkurssystem wiederspiegelt. Zentrale Annahme hierfür ist die Einhaltung der ungedeckten Zinsparität. Die wesentliche Erkenntnis ist, dass alle Determinanten des MCIfix für die Notenbank exogene Parameter sind. In einem zweiten Schritt bezieht die Arbeit die binnenwirtschaftlichen Anforderungen einer Volkswirtschaft an die Geldpolitik in die Analyse ein. Dazu wird durch Minimierung einer Verlustfunktion an gesellschaftlicher Wohlfahrt ein MCI abgeleitet, der die binnenwirtschaftlich optimale Geldpolitik abbildet (MCIopt). Instabilität des Festkurssystems droht, sobald die geldpolitischen Bedingungen für das binnenwirtschaftliche und außenwirtschaftliche Gleichgewicht auseinanderfallen. Zur Diskussion makroökonomischer Ungleichgewichte werden die entscheidenden Parameter, die den MCIfix und damit die Relation von MCIfix und MCIopt bestimmen, diskutiert: der Realzins des Ankerlandes, der reale effektive Wechselkurs und eine Risikoprämie. Mit diesem Theorie-Instrumentarium stellt die Arbeit dann vier Konstellationen dar, in denen MCIfix und MCIopt auseinanderfallen, und diskutiert mögliche Verhaltensweisen der Notenbank und deren Folgen. Der MCI, für den sich die Notenbank tatsächlich entscheidet, wird als MCIact bezeichnet. Jeder der vier Fälle endet in einer Währungskrise. Es zeigt sich in der Diskussion, dass der hier verwendete Ansatz die zentralen Elemente traditioneller Krisentheorien integriert und die Diskussion monetärer Einflüsse von außen zulässt, anstatt ausschließlich von einem ursächlichen Verschulden der heimischen Notenbank auszugehen. Das theoretische Modell wird schließlich in vier Fallstudien angewandt: Der Argentinienkrise, dem Zusammenbruch des tschechischen Währungsregimes, der Asienkrise und der Krise des Europäischen Währungssystems. Die Fallstudien zeigen, dass sich mit dem entwickelten Modellrahmen Krisen verschiedener Generationen abbilden lassen und die Geldpolitik des Ankerlandes eine zentrale Rolle bei einer Destabilisierung eines Festkurssystems spielt.