Transnationale Qualitäten in Netzwerken von Sudanesen in Deutschland
In: Nord-Süd aktuell: Vierteljahreszeitschrift für Nord-Süd und Süd-Süd-Entwicklungen, Band 19, Heft 1, S. 34-44
ISSN: 0933-1743
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In: Nord-Süd aktuell: Vierteljahreszeitschrift für Nord-Süd und Süd-Süd-Entwicklungen, Band 19, Heft 1, S. 34-44
ISSN: 0933-1743
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In: Nord-Süd aktuell: Vierteljahreszeitschrift für Nord-Süd und Süd-Süd-Entwicklungen, Band 19, Heft 1, S. 34-44
ISSN: 0933-1743
In: Africa Spectrum, Band 42, Heft 2, S. 167-194
ISSN: 1868-6869
Sudanesische Familien sind komplexe Gestalten mit porösen Grenzen. Sie sind nicht nur durch die Prozesse der Modernisierung und Islamisierung herausgefordert, sondern stehen auch im Mittelpunkt der öffentlichen Diskussion im Lande bezüglich der unterschiedlichen Lesearten der 'Modernität'. Im Rahmen der Familien werden das westliche und das islamische Modernisierungskonzepte selektiv wahrgenommen, neu interpretiert und gemischt: Das Ergebnis ist eine hybride 'Modernität'. Familienmitglieder nehmen Bezug auf die 'moderne' islamische Familie oder auf die traditionelle sudanesische Familie, um ihre Positionen in der Diskussion zu stärken. So ist dieser Kampf in die lokalen Traditionen, in das lokale Wissen und in die moral-ökonomischen Institutionen eingebettet. Diese Instanzen haben alle Entwicklungen kritisch beurteilt, seitdem sich die sudanesische Gesellschaft zu modernisieren versucht. (ICF2)
In: Africa Spectrum, Band 42, Heft 2, S. 167-194
ISSN: 0002-0397
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"Größte Sehenswürdigkeit! Sudanesen im Zoologischen Garten!" - Völkerschauen, in denen Menschen aus Afrika, Asien und Amerika ausgestellt wurden, faszinierten bis zum Beginn des Zweiten Weltkriegs ein großes Publikum in ganz Europa. Anke Dreesbach schildert, wie die Spektakel organisiert und finanziert, durchgeführt und in der Öffentlichkeit wahrgenommen wurden. Indem sie zeigt, welches Wissen über fremde Kulturen zirkulierte und welche Praktiken des Umgangs mit fremden Völkern es in europäischen Gesellschaften gab, leistet sie einen wichtigen Beitrag zur Kulturgeschichte des Kolonialismus.
In: Internationale Politik: das Magazin für globales Denken, Band 60, Heft 8, S. 104-109
ISSN: 1430-175X
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In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 31, Heft 121, S. 27-54
ISSN: 0173-184X
Gender has become an integral part of global development cooperation, but with contradictory effects. One the one hand, we have seen the rise of progressive gender discourses that should be encouraged, but, on the other hand, we have also witnessed the formation of new relationships of dominance and dependency. Making use of critical development theory's contributions, especially feminist critiques, this article explores Sudanese Gender-Activists' perspectives on development aid encounters and their self-positioning within them. Adapted from the source document.
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 31, Heft 121, S. 27-54
ISSN: 0173-184X
In: Verfassung und Recht in Übersee: VRÜ = World comparative law : WCL, Band 46, Heft 2, S. 174-196
ISSN: 0506-7286
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In: Blätter für deutsche und internationale Politik: Monatszeitschrift, Band 50, Heft 2, S. 194-200
ISSN: 0006-4416
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In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 30, Heft 118-119, S. 237-263
ISSN: 0173-184X
In: Europäische Sicherheit: Politik, Streitkräfte, Wirtschaft, Technik, Band 59, Heft 12, S. 76-79
ISSN: 0940-4171
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In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 30, Heft 118/119, S. 237-263
ISSN: 0173-184X
"Since the establishment of the Islamic regime of Omer El Beshir in Sudan, female income has been highly contested and is a topic at the centre of the Islamisation and modernisation project of the Sudanese state. This article argues that modernity and tradition are negotiated and constructed through discourses surrounding female income and female employment. While in the mainstream discourse, Western and Islamic modernity and tradition are often perceived as antagonistic in everyday life, they are also frequently interpreted in new ways and put together to form a modernity characterized by hybridisation. Female income is, on the one side, perceived as a symbol for the radical transformation of Sudanese society and is, therefore, considered to be part of modernity. However, on the other side, being a 'modern' mother and wife is often conceptualised as not being compatible with employment and working outside the home. This is in contrast to the life stories of elder women, which reveal that female income is part of local 'traditions'. That is, 'modern Islamic tradition' is often constructed in a way that contradicts local 'traditions' and the biographies of older women. The text argues, therefore, that discourses surrounding modernity and 'tradition' can only be understood if connected to ethnic and class specific ascriptions and forms of belonging. Whereas poor women draw on traditions which exist in their local surroundings, middle class women position themselves as part of modernity and try to distinguish themselves from local traditions. Moreover, education and female employment play an increasing role in ascribing family status and class position. The article is based on qualitative interviews conducted between 2001 and 2003 in the Three Towns (= Khartoum, Omdurman and Bahri) and a village south of Omdurman." (author's abstract)
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Band 55, Heft 4, S. 40-46
ISSN: 0479-611X
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