South and West Asia
In: Separatist Movements: A Global Reference, S. 196-241
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In: Separatist Movements: A Global Reference, S. 196-241
In: Does the Elephant Dance?, S. 179-197
In: Conservation agriculture: global prospects and challenges, S. 248-262
In: Aid for Trade: Global and Regional Perspectives, S. 177-193
In: Multilateralism, Regionalism and Bilateralism in Trade and Investment; United Nations University Series on Regionalism, S. 159-196
In: International Regulatory Co-operation, S. 124-125
In: Restorative Redevelopment of Devastated Ecocultural Landscapes; Integrative Studies in Water Management & Land Deve, S. 451-484
In: Restorative Redevelopment of Devastated Ecocultural Landscapes; Integrative Studies in Water Management & Land Deve, S. 451-484
In: Shifting Social Imaginaries in the Hellenistic Period, S. 25-50
In: Pakistan at the Crossroads
In: Science between Europe and Asia; Boston Studies in the Philosophy of Science, S. 77-101
In: Gesellschaften im Umbruch: Verhandlungen des 27. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Halle an der Saale 1995, S. 335-347
"Der Aufstieg Ostasiens und der Niedergang des Westens lassen sich in drei Thesen zusammenfassen: 1. Der Westen ist groß geworden, weil er eher als die asiatischen Hochkulturen mehr Menschen, die nicht der herrschenden Klasse (eher im Sinne von Mosca oder Dahrendorf als von Marx zu verstehen) angehören, private Eigentumsrechte zugestanden und damit auch individuelle Entscheidungsfreiheit und Innovationsmöglichkeiten überlassen hat. 2. Der Westen wird wieder klein, weil er zunehmend individuelle, beispielsweise unternehmerische, Entscheidungen durch politische Entscheidungen unter dem Einfluß von Verteilungskoalitionen ersetzt, weil der Wohlfahrtsstaat notwendigerweise das Sozialkapital von Gesellschaften reduziert, indem er die Menschen von der Verantwortung für die Folgen ihres Handelns entlastet. In Asien dagegen treibt die bei Weber erwähnte Hungerpeitsche die Menschen noch an. 3. Letzten Endes ist der Westen immer noch in einer Akzeptanzkrise des Kapitalismus, die sich 1848 im Kommunistischen Manifest besonders folgenreich artikulierte, die aber auch noch andauert, weil die Leistungsfähigkeit der unsichtbaren Hand des Marktes systematisch unterschätzt und die der potentiell alles erdrückenden Hand des Staates systematisch überschätzt wird. Die Volksrepublik China führt seit 1979 die Substanz des Kapitalismus, wenn auch nicht das dazugehörige Etikett, ein und wächst und wächst. Im Westen reicht der sozialdemokratische Konsens, im Kern das Postulat des Primats der Politik über die Privatwirtschaft, bis weit in sog. konservative Parteien hinein. Der Ausgang des Wettlaufs zwischen dem schleichenden Kapitalismus Ostasiens - Japan und China sind heute liberaler als vor 10 oder 15 Jahren, wenn auch noch lange nicht so liberal wie der Westen - und dem schleichenden Sozialismus des Westens wird unser Schicksal bestimmen." (Autorenreferat)
The overseas exportation of Japanese cultural products is examined, focusing on marketing strategies that have forged a growing Japanese cultural presence in other parts of Asia, particularly Taiwan. It is argued that, until the 1990s, Japan was nearly invisible in Asia due to its "culturally odorless" products, ie, its major cultural industries borrowed from & indigenized Western (particularly American) models rather than creating anything uniquely Japanese. Examples are offered of the culturally odorless quality of three leading Japanese audiovisual exports: consumer technologies, animated comics/cartoons, & computer/video games. Ways that "glocalization" -- the adaptation of a global outlook to local conditions -- has been adopted by Japanese companies to "add fragrance" to these cultural products are described, offering the example of leading Japanese popular musicians & film stars created through a unique blending of West & East. The development of intraregional cultural flows among non-Western countries & the emergence of Japanese cultural industries as key elements in the process of media globalization attest to the success of this strategy. Analysis also reveals the creation of increasingly asymmetrical cultural relations of power between Japan & other Asian countries. 32 References. K. Hyatt Stewart
In: British Imperial Policy and Decolonization, 1938–64, S. 39-53
In: Asia and Europe, S. 7-12