Pedagoški menadžment — refleksija opće ideje o upravljanju ; EDUCATIONAL MANAGEMENT — THE REFLECTION OF GENERAL IDEA OF MANAGEMENT ; PÄDAGOGISCHES MENAGEMENT — REFLEXION DER ALLGEMEINEN IDEE VON DER LEITUNG
Ideja menadžmenta ima u stanovitom smislu univerzalno značenje zbog čega se primjena te ideje široko rasprostranila, a našla je mjesto i u institucijama odgoja i obrazovanja, i to najviše kao organizacijski menadžment, menadžment ljudskih potencijala, menadžment razina (1. najviša — ciljevi, dugoročno planiranje i organizacija, 2. srednja — kontrola operativnih postupaka i programi potpore ciljevima, 3. najniža — interpretacija ciljeva, politika programa), strategijski menadžment (dugoročno), i menadžment funkcija (koliko funkcija toliko menadžment programa). Menadžerske funkcije odnose se na ono što valja postići, a to su najčeπće planovi, strategije, dobra organizacija, kvalitetno vođenje i uspješna kontrola. Slijedi da se na pedagoški menadžment može gledati kao na upravljanje mrežom i hijerarhijom sustava (vrtić, grupa — škola, razred). Posebnost vođenja i upravljanja odgajatelja, razrednika i nastavnika može se razmatrati kao pedagoška uloga odgajatelja u vođenju i upravljanju, pedagoška uloga razrednika u vođenju i upravljanju, administrativni poslovi, planiranje i programiranje rada voditelja tima (razrednika), pripremanje i vođenje sjednica vijeća, suradnja s ostalim članovima vijeća, suradnja s roditeljima i sl. ; The idea of management in a certain way has a universal meaning, causing the wide spreading of this idea, which also found its place in the educational institutions, primarily as organizational management, human resources management, levels management (1. the highest level — objectives, long-term planning and organization; 2. the intermediate level — the control of operative procedures and objective supporting programs; 3. the lowest level — objectives interpretation, program policy), strategic management (long-term) and function management (the number of functions corresponding to the number of management programs). The management functions concern the purposes to be achieved, which are usually plans, strategies, good organization, quality leadership and successful control. Therefore, it follows that the educational management can be viewed as management of the system network and hierarchy (kindergarten, group — school, class). The specificity of leadership and management in case of kindergarten teachers, form-masters and teachers can be discussed as the pedagogical role of the kindergarten teacher in the leadership and management, the pedagogical role of the form-master in the leadership and management, administrative work, the team leader's (form-master's) work planning and programming, preparation and chairing of teaching-staff conferences, cooperation with other teaching-staff members, cooperation with parents, etc. ; Die Idee des Menagements hat im gewissen Sinne eine universelle Bedeutung, weshalb die Anwendung dieser Idee weit verbreitet ist und ihren Platz auch in den Bildungs-und Erziehungsanstalten fand. Dabei handelt es sich meistens um Organisationsmanagement, Management von menschlichen Potenzialen, Management von Ebenen (1. höchste — Ziele, langfristige Planung und Organisation, 2. mittlere — Kontrolle der Operatiomalisierungsverfahren und Programme zur Unterstützung der Zielsetzungen, 3. niedrigste — Interpretation von Zielsetzungen, Programmpolitk), strategisches Management (langfristig) und funktionales Menagement (für jede Funktion ein Managementprogramm). Die Funktionen des Managements beziehen sich auf das zu Erreichende, und das sind am häufigsten Pläne, Strategien, gute Organisation, gute Leitung und erfolgreiche Kontrolle. Daraus folgert, dass das pädagogische Management als eine Art der Verwaltung von Netzen und hierarchisch aufgebauten Systemen (Kindergarten, Gruppe — Schule, Klasse) betrachtet werden kann. Die Besonderheit der Führungs-und Leitungsrolle von Erziehern, Klassenlehrern und Lehrern kann unter verschiedenen Gesichtspunkten besprochen werden: pädagogische Erzieherrolle in der Leitung und Verwaltung, pädagogische Klassenlehrerrolle in der Leitung und Verwaltung, administrative Aufgaben, Planung und Programmierung der Arbeit von Teamleitern (Klassenlerern), Planung und Leitung von Sitzungen der Lehrerkonferrenz, Mitarbeit mit anderen Mitgliedern der Lehrerkonferrenz, Mitarbeit mit den Eltern usw.