In: Differenz und Integration: die Zukunft moderner Gesellschaften ; Verhandlungen des 28. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie im Oktober 1996 in Dresden ; Band 2: Sektionen, Arbeitsgruppen, Foren, Fedor-Stepun-Tagung, S. 475-477
'In diesem Artikel wird versucht, den Entwicklungsstand der Pflegeprofession in den USA anhand neuer amerikanischer Zeitschriftenliteratur aufzuzeigen. Dabei ergibt sich, daß die Ausbildungsinstitutionen, hauptsächlich in Form von Studiengängen an Universitäten, gut ausgebaut sind. Der Pflegewissenschaft fehlt jedoch noch eine solide Grundlegung. Ebenso ist die Diskussion über eine verbindliche Pflegeethik noch nicht abgeschlossen. Das Prestige ist zweigeteilt. Auf der einen Seite genießen die akademisch gebildeten Pflegekräfte volle akademische Anerkennung, andererseits sind Ansehen und Einkommen der Pflegeberufe an der 'Bettkante' gering. Nur durch die Beseitigung dieser Defizite und durch eine stärkere politische Beteiligung, insbesondere durch die Berufsverbände, wird die volle Professionalisierung der Pflegeberufe möglich.' (Autorenreferat, IAB-Doku)
In his article on Albert Ballin appearing in the "Deutsches Schiffahrtsarchiv" No. 15, 1992, pp. 135-158, Frank Broeze advocates two theses: (1) that contrary to popular opinion Albert Ballin used ruthless tactics to pursue his policy of expansion and (2) that he practiced a dubious financial policy and frequently did not know exactly what he wanted. Broeze bases his argumentation primarily on the observations of Johannes Merck and Max von Schinckel who both regarded Ballin from a critical distance. The author of the present article focuses chiefly on Broeze's accusations concerning the personal and business integrity of Albert Ballin and arrives at conclusions quite different from Broeze's: 1. In addition to the construction of the IMPERATOR class, Ball in also had internationally outstanding ships built for the South America routes (east and west coast) as well as for the East Asia service- a carefully targetted business policy, the success of which was hindered only by the First World War. Ballin's restraint in regard to austral traffic, which would have remained deficitary for Hapag because of the absolute predominance of the British, also points to a faculty for clever decision-making. 2. The low dividend payments of the Hapag in comparison to other shipping companies are not an indication of the negative effects of Ballin's business policies but of the reinvestment of a larger proportion of the profits. 3. The increase in the cost of the IMPERATOR's construction from the 25 million Marks first projected to a final total of 38 million Marks were not caused by Ballin's having habitually ordered ships in a "totally unbusiness-like" manner, but by the fact that the original plans were for a 30,000 ton vessel whereas the ship finally ordered weighed 51,000 tons. 4. There is no evidence to support Broeze's assertions that Ballin's behaviour was inconsiderate, violent, dictatorial, antagonistic and uncompromising . On the contrary, his main competitors in Bremen, England and among his pool partners have never expressed any such criticism. This is in itself a remarkable fact and speaks clearly for Ballin's integrity.
"Historical analysis of theories of interdependence in US policy since World War II. Examines their application toward Central America from 1950s-80s"--Handbook of Latin American Studies, v. 57
"Series of eight papers on the prospects for consolidated democracy in Latin America prepared in 1993 by the Latin American Program of the Woodrow Wilson International Center in conjunction with the Olof Palme International Foundation. Selected essays focus on: 1) obstacles to the democratization process; 2) the political consequences of economic reform programs; and 3) the external context for democratization. In a perceptive chapter on 'transitology,' Schmitter argues that the increased reliance on multilateral diplomacy and international organizations in the aftermath of the Cold War has brought pressure to bear on the remaining non-democracies and recidivist democracies in the region. Authors express concern about the negative impact of some economic reforms on democratic consolidation"--Handbook of Latin American Studies, v. 57
Anhand ausgewählter aber repräsentativer Bezüge versucht der Autor, Probleme und Positionen zur Wegeproblematik für Spanisch-Amerika zu formulieren. Seiner Meinung nach ist eine unverzichtbare Bedingung für die Auseinandersetzung mit dem Alternativproblem in der lateinamerikanischen Geschichte die regional differenzierende Betrachtungsweise von Strukturen und Prozessen
Historiker sehen in der Regel einen sehr engen Zusammenhang zwischen einer effizienten und voraussagbaren Justiz und der Entwicklung des Industriestaats, insbesondere der Verstädterung. Der vorliegende Beitrag vergleicht die Rechtsprechung von Indiana (ein industrialisierter und verstädteter Nordstaat) mit Georgia (ein agrikultureller Südstaat) in der Zeit von 1830 bis 1860 (Antebellum), um den behaupteten Zusammenhang näher zu prüfen. In der Rechtsprechung zeigen sich erhebliche Unterschiede; in beiden Staaten entwickelt sich jedoch das 'plea bargaining' in vergleichbarer Form. Die Ausführungen zeigen insgesamt, daß der anfänglich behauptete Zusammenhang in dieser Form nicht aufrechtzuerhalten ist. (pmb)