Flash Eurobarometer 189b (EU communication and the citizens - Decision Makers)
Einstellung von Entscheidungsträgern zur EU. Kommunikation der EU mit den Bürgern.
42 Ergebnisse
Sortierung:
Einstellung von Entscheidungsträgern zur EU. Kommunikation der EU mit den Bürgern.
GESIS
This is the replication material for the paper "Control variable selection in applied quantitative sociology: A critical review" by Kohler/Sawert/Class published in the European Sociological Review. The data set contains a categorizations of all papers published in the Europeans Sociological Review in the years 2016 and 2017.
GESIS
Lebenszufriedenheit und Vertrauen. Meinung zu verschiedenen Datenschutz- und Sicherheitsszenarien. Wahrnehmung von Datenschutz- und Sicherheitsfragen. Privatsphäre und Datenschutz. Werte.
Themen: A: Lebenszufriedenheit; Vertrauen in Menschen; Institutionenvertrauen (Landesparlament und Regierung, Rechtssystem, Polizei, Presse und Rundfunk, Politik, Wirtschaft); Häufigkeit der Mediennutzung (Fernsehen, Radio, gedruckte Zeitung, Internet, soziale Netzwerke).
B: Meinung zu verschiedenen Datenschutz- und Sicherheitsszenarien (jeder Befragte wird nach einer zufälligen Auswahl zu vier dieser Szenarien gefragt)
1. NSA-Überwachung: Regierungen sollten vs. sollten nicht die Kommunikation von Menschen in anderen Ländern überwachen; Auswirkungen der Praktiken der ausländischen Regierungen auf die Rechte und Freiheiten der Menschen (hilft, die Rechte und Freiheiten zu schützen, gefährdet die Rechte und Freiheiten der Menschen oder hat keine Auswirkungen), Einstellung zu diesen Praktiken der Kommunikationsüberwachung (Gefühl der Verletzbarkeit, Welt wird zu einem besseren Ort, Vertrauen in Regierungen, die das Internet und digitale Kommunikation überwachen, auch wenn sie aus einem anderen Land sind, Wohltätigkeitsorganisationen müssen sich keine Sorgen um persönliche Informationen ihrer Mitglieder machen).
2. Biometrische Zutrittskontrollsysteme: Die Schule sollte versus sollte nicht Menschen, die die Schule betreten oder verlassen um ihre Fingerabdrücke bitten, um sich zu identifizieren; Auswirkungen solcher Praktiken der Schule auf Rechte und Freiheiten (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); Einstellung zu diesem Szenario (es wäre besser, den Zugang zur Schule durch Mitarbeiter zu kontrollieren, die Kinder und Eltern kennen, Eltern sollten vor solchen Entscheidungen konsultiert werden, Vertrauen, dass die Schule Fingerabdrücke sicher aufbewahrt); Gründe für diese Meinung (es wäre eher zu verhindern, dass falsche Leute in die Schule gelangen, billiger, weniger Informationen über Menschen sammeln, gegen die Abgabe von Fingerabdrücke im Allgemeinen und gegen die Abgabe von Fingerabdrücken von Kindern, Technologie würde nicht funktionieren, anderer Grund).
3. Smart Grids / Meter: Energieunternehmen sollten versus sollten nicht Daten von Smart Metern verwenden, um ein detaillierteres Bild über das Energienutzungsverhalten ihrer Kunden zu erhalten, Auswirkungen der Praktiken der Energieunternehmen auf Rechte und Freiheiten (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); Haltung gegenüber diesem Szenario (Energieunternehmen sollten Informationen nur sammeln, um Haushalte abzurechnen und nicht für einen anderen Zweck, Energieunternehmen sollten in der Lage sein, Daten zu sammeln, um neue Produkte für die Verbraucher auf Grundlage der verwendeten Energie anbieten zu können, Energieunternehmen sollten den Behörden Informationen zur Erkennung von Betrug oder kriminellem Verhalten vermitteln, jede Möglichkeit unterstützen, die dazu beiträgt Energieknappheit des Landes zu vermeiden, ein intelligenter Zähler würde zur Senkung des Energieverbrauchs beitragen, erhobene Daten sind sicher).
4. Internet-Überwachung: Sicherheitsbehörden sollten versus sollten nicht spezielle Arten von Internetnutzung über terroristische Propaganda beobachten; Auswirkungen dieser Praktiken der Sicherheitsbehörden auf die Rechte und Freiheiten (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); präferierte Reaktion von Eltern, wenn sie herausfinden, dass ihr Sohn Webseiten besucht, die terroristische Propaganda enthalten (die Eltern sollten sich Sorgen machen, die Eltern könnten sich zu Recht Sorgen machen, je nach ihrem familiären Hintergrund, Eltern sollten sich keine Sorgen machen, da Sicherheitsbehörden den Unterschied erkennen zwischen unschuldigen Nutzern und denen, die sie beobachten müssen).
5. ANPR-Systeme (automatische Kennzeichenerkennung): Örtliche Behörden sollten in der Lage sein, ANPR-Systeme zu verwenden, die alle Fahrzeuge identifizieren und verfolgen und ihre Durchschnittsgeschwindigkeit in den Vorortstraßen berechnen; Auswirkungen der Praktiken der örtlichen Behörden auf Rechte und Freiheiten (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); bessere oder schlechtere Alternativen zu ANPR-Kameras (Straßenplanung in einer Weise, die zu schnelles Fahren erschwert (z. B. durch Installieren von Rüttelschwellen), Erhöhung der Polizeipräsenz, Installation von Geschwindigkeitskontrollkameras, die zu schnell fahrende Fahrzeuge identifizieren, jedoch nicht verfolgen, einfacher für Pendler, Alternativen zu nutzen, z.B. durch die Verbesserung der öffentlichen Verkehrsmittel oder die Einführung von Anreizen für Radfahrer); Grund für diese bessere Alternative (effektiver bei der Geschwindigkeitsreduzierung, billiger, sammelt weniger Informationen über Menschen, mehr Respekt vor Rechten und Freiheiten, betrifft nur Menschen, die zu schnell fahren, anderer Grund).
6. ISP-Daten (nur Befragte, die das Internet nutzen): Unternehmen, die Dienste im Internet anbieten, sollten nicht in der Lage sein, Informationen über den Befragten und Andere zu verkaufen; Auswirkungen des Verkaufens von ISP-Daten durch Unternehmen (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); Haltung gegenüber diesem Szenario (mag maßgeschneiderte Anzeigen und Angebote auf der Grundlage des vorherigen Online-Verhaltens, Zustimmung sollte erforderlich sein, bevor Informationen über das persönliche Online-Verhalten an andere Unternehmen offen gelegt werden, man sollte im Internet tun können was man will ohne Überwachung des persönlichen Online-Verhaltens durch Unternehmen, Besorgnis, dass Unternehmen regelmäßig das persönliche Online-Verhalten beobachten).
7. DNA-Datenbanken: Die Polizei sollte versus sollte grundsätzlich nicht in der Lage sein, auf die DNA-Proben von Menschen zuzugreifen um sie für kriminalistische Untersuchungen zu nutzen; Auswirkungen dieses Zugriffs auf DNA-Proben von Menschen durch die Polizei auf Rechte und Freiheiten der Menschen (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); (Polizei sollte nie Zugang zu diesen Daten haben, Zugang zu diesen Daten nur mit richterlicher Erlaubnis, Zugang nur bei Personen, die eines sehr ernsten Verbrechens verdächtigt werden bzw. bei Personen, die generell eines Verbrechens verdächtigt werden, aber nicht bei jedermann, Zugriff auf Daten von jedermann).
8. Überwachung von Menschenansammlungen: Polizei sollte versus sollte nicht Demonstrationen und Fußball-Spiele durch uniformierte Polizisten und Zivilstreifen, mittels CCTV-Kameras, mit Hilfe von Hubschraubern und Drohnen und Telefonüberwachung überwachen, und indem sie versuchen, Menschen auf Social Media zu finden; Auswirkungen dieser Praktiken auf Rechte und Freiheiten (schützt, gefährdet oder hat keine Auswirkungen); Einstellung zu diesem Szenario (Polizei sollte sich nur auf uniformierte Polizisten stützen bei der Kontrolle von Betrunkenen, Teilnehmer von Demonstrationen oder Fußballspielen sollten erwarten, von der Polizei mit verschiedenen Möglichkeiten überwacht zu werden, Menschen sollten nicht überwacht werden, bevor irgendwelche Schwierigkeiten aufgetreten sind, unnötig alle zu überwachen, nur weil es ein paar Störenfriede gibt); Polizei sollte sich nur auf uniformierte Polizisten stützen (es wäre effektiver, die Menschenmenge zu kontrollieren oder Störenfriede zu stoppen, billiger, weniger Sammeln von Informationen über Menschen, respektvolle Wahrung von Rechten und Freiheiten, anderer Grund).
C: Sicherheit
Split A: Häufigkeit von Sorgen im vergangenen Jahr über verschiedene Probleme im Land (arme Menschen ohne Zugang zu Gesundheitsversorgung, Jugendarbeitslosigkeit, Steuerhinterziehung durch Unternehmen, fehlende Gleichstellung von Frauen, Terroranschläge überall im Land, übermäßiger Alkohol- und Drogenkonsum junger Menschen, extreme Wetterbedingungen, Schädigung der nationalen Internet-Infrastruktur durch Viren); Split B: Häufigkeit der Sorgen im letzten Jahr hinsichtlich: schwere Erkrankung, Verlust des Arbeitsplatzes, Opfer eines Diebstahls in der Nachbarschaft zu werden, persönliche Diskriminierung, Opfer eines Bombenanschlags im eigenen Land bzw. der eigenen Stadt zu werden, Einwandererfamilien in der Nachbarschaft, Opfer einer Naturkatastrophe zu werden, eigener Computer wird gehackt).
D: Privatsphäre
Wichtigkeit: zu wissen, wer Informationen über den Befragten hat, zu kontrollieren, wer Zugang zu eigenen medizinischen Dateien hat, das Internet anonym zu nutzen, Telefongespräche zu führen, ohne überwacht zu werden, Abstimmungsverhalten des Befragten bei Wahlen privat halten, eigene religiöse Überzeugungen privat halten, Teilnahme an einer Demonstration und Treffen mit Menschen ohne überwacht zu werden.
E: Privatsphäre und Datenschutz
Ausmaß des Einflusses was mit persönlichen Informationen geschieht; Kenntnis über das Recht, zu wissen, wer Daten über einen hält, wissen, welche Daten genau über einen selbst gehalten werden, um etwaige ungenaue Daten zu korrigieren, um Hilfe von Behörden zur Ausübung dieser Rechte zu suchen; individuelle Aktivitäten zum Schutz persönlicher Informationen (z. B. persönliche Weigerung zur Übermittlung nicht erforderlicher Informationen, Aufforderung an ein Unternehmen, den eigenen Namen aus den Listen zu entfernen, die das Unternehmen für Marketingzwecke verwendet hat usw.); individuell erlebte Privatsphäre: Gefühl des Unwohlseins in unterschiedlichen Situationen aufgrund des Gefühls, dass die Privatsphäre eingedrungen wurde (online, ein Bild wurde ohne eigenes Wissen online gestellt, am Flughafen für einen Sicherheitscheck gestoppt, von der Polizei gestoppt (z B. wegen Geschwindigkeitsüberschreitung oder Trunkenheit), beim Besuch einer Bank für persönliche Geschäfte, beim Einkaufen in einem Supermarkt, beim Besuch eines öffentlichen Platzes (z. B. ein Platz, Regierungsgebäude, Fußballstadion), Praktiken von Regierung und Industrie: positive oder negative Auswirkungen spezifischer Technologieanwendungen auf die Privatsphäre (Split 1) bzw. auf die Sicherheit (Split 2) (Nutzung von Kameraüberwachung (z. B. Verkehrssicherheit, Straßenkriminalität), Nutzung biometrischer Technologien wie Fingerabdruckscannen (z. B. Identitätsprüfung), Verwendung von Geräten, (z. B. Smart Meter, CCTV-Kameras) im öffentlichen Verkehr, Nutzung von Techniken zur Überwachung des Internetverkehrs (z. B. Überwachung von Besuchen auf verschiedenen Websites), Einsatz von Körperscannern (z. B. auf Flughäfen).
F: Werte
Links-Rechts-Selbst-Einstufung; Religiosität; Wichtigkeit des Schutzes der Privatsphäre, von Maßnahmen gegen wichtig Sicherheitsrisiken (z. B. internationaler Terrorismus, organisierte Kriminalität), zur Verteidigung der Bürgerrechte und der Menschenrechte; die Vorteile von Wissenschaft und Technik sind größer als jede schädliche Wirkung; nicht klug genug, um Wissenschaft und Technik zu verstehen, kann selbst entscheiden, was in meinem Leben passieren wird; Menschen wie ich haben keine Chance im Leben; wohlfühlen mit Risiken.
Demographie: Geschlecht; Alter (Kategorien); Beschäftigungsstatus oder Haupttätigkeit; Art des Gebiets, in dem der Befragte lebt; höchster Bildungsgrad; Zugehörigkeit zu einer Minderheit (ethnische Minderheit, Einwanderer, religiöse, sexuelle Minderheit, eine Minderheit im Hinblick auf eine Behinderung, keine, eine andere Minderheit); Häufigkeit der Treffen mit Freunden, Verwandten oder Arbeitskollegen).
Zusätzlich verkodet wurde: Befragungs-ID; Gewichtungsfaktoren.
GESIS
This project focused upon forms of participatory democracy elaborated 'from below' and implemented both in the internal organization of social movements and in experiments with deliberative decision-making. In particular, the project analyzed the issue of active democracy emerging in the theories and practices of movements demanding a 'globalization from below'.
Social movements criticize the fundamentals of conventional practices of politics, and experiment with new models of democracy both in their internal structure and in the ways in which they interact with political institutions. Of particular interest for the project were the conceptions and practices of democracy developed in the global movement/s mobilizing transnationally and demanding social justice and participatory democracy.
The ensuing debate about democracy is particularly relevant both for the development of civil society, and for the legitimization of political institutions at local, national and supranational levels. Our research – focusing on six European countries (France, Germany, Great Britain, Italy, Spain and Switzerland), as well as the EU itself – embraced an analysis of documents pertaining to both movements and public institutions, websites, semi-structured interviews with Non-Governmental Organizations and public administrators, surveys of movement activists, participant observation of movement groups and experiences of participatory decision-making.
The SCAPE database comprises 305 coded cases of public environmental governance in North America, Europe and Australasia, spanning several decades up to the year 2014. Its main purpose is to study the effect of different modes of citizen and stakeholder participation on environmental and other outcomes of decision-making. Each case comprises several hundred variables on the context, process and outcomes of decision-making. While most variables are quantitative Likert-scale type variables, several text fields are included, too. Data were obtained through a case-based meta-analysis ("case survey method", see Newig et al. 2013). For each case, three independent raters coded one or several texts. The dataset contains consolidated data (mostly, averages over three coders). A web-based tool that allows easy access to key categories of the dataset will be available at https://partscout.org.
GESIS
Monetary policy is generally regarded as a central element in the attempts of policy makers to attenuate business-cycle fluctuations. According to the New Keynesian paradigm, central banks are able to stimulate or depress aggregate demand in the short run by adjusting their nominal interest rate targets. The effects of interest rate changes on aggregate consumption, the largest component of aggregate demand, are well understood in the context of this paradigm, on which the canonical "workhorse'' model used in monetary policy analysis is grounded. A key feature of the model is that aggregate consumption is fully described by the amount of goods consumed by a representative household. A decline in the policy rate for instance implies that the real interest rate declines, the representative household saves less and hence increase its demand for consumption. At the same time, general equilibrium effects let labour income grow causing consumption to increase further. However, the mechanism outlined above ignores a considerable amount of empirically-observed heterogeneity among households. For example, households with a higher earnings elasticity to interest rate changes benefit more from a rate cut than those with a lower elasticity; households with large debt positions are at a relative advantage over households with large bond holdings; and households with low exposure to inflation are relatively better off than those holding a sizeable amount of nominal assets. As a result, the contribution to the aggregate consumption response differs substantially across households, implying that monetary expansions and tightenings produce relative "winners'' and relative "losers''.
The aim of the project laid out in this proposal is to give a disaggregated account of the heterogeneous effects of monetary-policy induced interest rate changes on household consumption and a detailed analysis of the channels underlying them. Additionally, it seeks to draw conclusions about the determinants of the strength of the transmission mechanism of monetary policy. To do so, it relies on a large panel comprising detailed data from the universe of all households residing in Norway between 1993 and 2015 supplemented with additional micro-data provided by the European Commission. I will be assisted by two project partners, Pascal Paul who is a member of the Research Department of the Federal Reserve Bank of San Francisco and Martin Holm who is affiliated with the Research Unit of Statistics Norway and the University of Oslo. In addition, I would like to collaborate with and help train a doctoral student based at the University of Lausanne on this project.
Existing empirical studies of the consumption response to monetary policy at the micro level rely on survey data. Therefore, they are subject to a number of severe data limitations. The surveys employed typically have either no or only a short panel dimension, suffer from attrition, include only limited information on income and wealth, are top-coded, and contain a significant amount of measurement error. The administrative data set provided to us by Statistics Norway suffers from none of these issues, implying that we are in a unique position to evaluate the household-level effects of policy rate changes. In a first step, we use forecasts published by the Norwegian central bank to derive monetary policy shocks that are robust to the simultaneity problem inherent in the identification of the effects of monetary policy following Romer and Romer (2004). We then confront the micro-data with the estimated shocks to study the consumption response along different segments of the income and wealth distribution and to test the importance of heterogeneity in labour earnings, financial income, liquid assets, inflation exposure and interest rate exposure among others. The findings will be of high relevance as they will not only allow us to evaluate channels hypothesised in the analytical literature, improve our understanding of the monetary policy transmission mechanism and its distributional consequences but also serve as a benchmark for structural models built both by theorists and practitioners.
English (German below)
The published Stata syntax file (do-file) can be used to replicate the results reported in the cited article. To replicate the analyses, the dataset of the DAB Panel Study (DAB): W1 - W10 (version 7.0.0) can be requested from the study website (https://doi.org/10.48573/zvrk-w663).
Abstract of the journal article:
There have been several suggestions on how Rational Choice Theories (RCT) for educational decisions could be tested directly. In this empirical analysis, it is argued that these testing strategies have shortcomings, and therefore a different testing strategy is suggested. An innovative specification of a broad version of an RCT for educational decisions is applied, directly taking the utility-maximising behaviour of the actors into account. By using this improved testing strategy, it is demonstrated for young people residing in German-speaking Switzerland that rational decisions play an important role in educational decisions. They calculate the subjective expected benefit of every educational option at the end of compulsory school that, in their view, is relevant to the continuation of their school and vocational training. Panel data show that they ordinally rank the educational options considered according to their benefit and that they choose the option that promises the greatest benefit. For young people in different school branches, it can be seen that the purposive-rational evaluation of the educational options considered and the selection of the educational option with the highest subjectively expected utility are essential mechanisms of educational decision-making characterised by procedural rationality.
Keywords: Educational decisions; inequality of educational opportunity; Rational Choice Theories; social class; social mechanisms; subjective expected utility.
++++++++++++++++
Deutsch
Mit der veröffentlichten Stata-Syntaxdatei (Do-File) können die im zitierten Artikel berichteten Ergebnisse repliziert werden. Zur Replikation der Auswertungen kann der Datensatz der DAB Panel Study (DAB): W1 - W10 (Version 7.0.0) auf der Studienseite (https://doi.org/10.48573/zvrk-w663) beantragt werden.
Abstract des Artikels:
Soziale Klassen, schulische Leistungen, subjektive Werterwartungen und Bildungsentscheidung – eine strenge Anwendung einer Rational-Choice-Theorie für die Erklärung von Bildungsungleichheiten in der Deutschschweiz
Es gibt mehrere Vorschläge, wie die Rational-Choice-Theorie für Bildungsentscheidungen direkt getestet werden könnte. In dieser empirischen Analyse wird argumentiert, dass diese Teststrategien Mängel aufwiesen und daher eine andere Teststrategie nahelegen. Dabei kommt eine innovative Spezifikation einer breiten Fassung einer Rational-Choice-Theorie für Bildungsentscheidungen zum Einsatz, die unmittelbar das nutzenmaximierende Verhalten der Akteure berücksichtigt. Durch den Einsatz dieser verbesserten Teststrategie wird für Jugendliche mit Wohnsitz in der Deutschschweiz gezeigt, dass rationale Entscheidungen bei Bildungsentscheidungen eine wichtige Rolle spielen. Sie berechnen den subjektiven erwarteten Nutzen jeder Bildungsoption am Ende der Pflichtschule, die aus ihrer Sicht für den Fortgang ihrer schulischen und beruflichen Ausbildung relevant ist. Es wird anhand von Paneldaten ersichtlich, dass sie die berücksichtigten Bildungsoptionen nach ihrem Nutzen ordinal einstufen und dass sie vornehmlich die Option wählen, die den höchsten Nutzen verspricht. Für Jugendliche in verschiedenen Schulzweigen zeigt sich, dass die zweckrationale Evaluation der jeweils ins Auge gefassten Bildungsoptionen und die Auswahl der Bildungsoption mit dem höchsten subjektiv erwarteten Nutzen ein wesentlicher, von prozeduraler Rationalität geprägter Mechanismus der Bildungsentscheidung ist.
Schlagworte: Bildungsentscheidungen; Ungleichheit der Bildungschancen; Rational Choice Theorien; soziale Schicht; soziale Mechanismen; subjektiver erwarteter Nutzen
GESIS
Confirmatory factor analysis (CFA) is a widely applied statistical technique in many research areas. However, depending on identification method and starting values, with typical (or robust) maximum likelihood estimation (ML/MLR) analysis models may converge to suboptimal values of the likelihood function (local maxima), thereby threatening the robustness of empirical modelling and inferences about model selection. To ensure model convergence to optimal likelihood values (global maxima), Mplus offers a convenience switch to repeatedly run a model with different random start values. Notably, open-source solutions in R lack a similarly convenient way for overcoming local maxima with the help of random start values. Here, we propose to implement R-code for reproducibe findings of the computationally optimal values for a CFA solution. While drawing on lavaan's cfa-function (Rosseel, 2012), we use a wrapper function for calling lavaan's cfa-function with three additional arguments. The first argument specifies the number of model runs that shall test random start values, mirroring Mplus's "starts" option. The second argument specifies the numerical tolerance, that is, the number of decimals of the likelihood values for evaluating the runs with random start value as equally likely. The third argument can be used to invoke parallel computing in the presence of multiple CPU cores, which increases computational efficiency if large numbers of runs with different random start values were ever required. Several examples demonstrate the functionality, applicability, and utility of the function.
Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1-36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02
GESIS
The institutional arrangements that characterize the Swiss, corporatist-like, decision-making system were designed at a time when the impact of the "outside world" on both the form and content of legislative acts was presumably very low. With the deepening of the processes of economic globalization and political internationalization, however, an increasing number of issues that used to be domestic in nature are now co-defined at the international level and/or strongly influenced by norms elaborated abroad.
Against this background, the purpose of this project is to evaluate the impact of the internationalization/globalization processes on the national decision-making system and related institutional arrangements in Switzerland. In order to do so, we shall intend to rely on a double strategy. First, we will carry out a "before-after" analysis, that is, a comparison between the characteristics of the Swiss decision-making institutions and processes in the most recent legislative period (1995-99), with those at an earlier stage of the internationalization process (legislative period 1971-75). While data already exists for the period 1971-75, corresponding data - on the institutional setting, the duration of decision making processes, the importance and level of conflictuality of a given act, etc. - will have to be gathered for the legislature 1995-99. All legislative acts which were treated by the Swiss parliament between 1995 and 1999 and which were either initiated by a popular initiative or subject to a referendum (presumably around 200 acts) will be included in the quantitative analysis. Second, we will carry out a more detailed, but still mostly quantitative, network analysis of a small sample of the "most important" legislative acts of the period 1995-99. We shall focus on three legislative acts that differ with respect to their "international-national" character: a "purely" domestic policy decision, and two types of "mixed" decision. For this part of the study, socio-metric data collected through structured interviews with the relevant political elites will be the main source of information.
The first general assumption of this project is that the process of internationalization has induced changes in the institutional framework of the Swiss decision-making system. Most noticeably, internationalization is expected to have limited the formal consultation/ concertation procedures during the legislative process. The "before-after" analysis will help test whether and to what extent these changes have actually occurred. The second general assumption is that the changes in the decision-making institutions brought about by internationalization have influenced the distribution of political power in the Swiss political system. The policy network analysis in the three selected policy domains will help highlight the possible changes in power relations and how they are related to institutional changes.
In social demography the migrants' point of view regarding their migratory intentions is commonly studied using stated preferences, since it is viewed as one of the most reliable predictors of future behaviour. Recently scholars have begun to examine differences between various pre-move thoughts instead of considering just one simple act in the migration decision-making process. Examples include desires and expectations to move or considerations and plans to move.
However, few of the studies so far have addressed the central question of the factors intervening in the migration decision-making process of staying, returning or moving to another country altogether. Despite much excellent work on residential and international migration intentions, the subject of return or onward migration intentions has attracted little attention. Furthermore, the process of migration decision-making as such is understudied. Finally, existing studies generally considered the migrant population as a whole or focused on one specific type of migrant and did not compare different types of migrants. Yet, without an understanding of those dimensions we are left with an inadequate analysis of the current migration patterns and its drivers.
This study will contribute to the literature by examining the case of recent German immigrants living in Switzerland. It adopts a comparative approach by focusing on the decision-making process regarding different types of migrants as well as varying migratory projects, i.e. the intention to stay in Switzerland, to return to Germany or to move to another country. New survey data will be collected to allow a close and in-depth analysis of the factors that determine their mobility intentions and plans. Moreover, we will gain new empirical insights into the process of decision-making and the existence of different types of migrants in today's legal context of free movement of persons; this being new evidence that will finally allow us to theoretically refine the conceptual framework of the migration decision-making process of different migratory projects and subgroups and to better understand current migration patterns within EU/EFTA-countries.
The code/syntax describes the quantitative analysis presented in the named reference. Using a quantitative survey we explore the experiences of navigating dual careers for a sample of scientists who applied for a European Research Council (ERC) grant. The analysis differentiates between applicants for a Starting Grant (StG) and Advanced Grant (AdG). Main topics of the quantitative description are how many women scientists and men scientists have children and a partner and the employment status of the partner. We provide information how scientists with an employed partner rate the importance of their careers in the partnership and how difficult they find it to pursue two careers. We map characteristics of StG applicants with different dual career experiences. The quantitative description supplements the findings from qualitative interviews on the lived experiences of the scientists.
GESIS
Social Network Science (SNS) is the field concerned with studying social systems in a relational way from the perspectives of the social and natural sciences. This data set consists of 25,760 biographical records retrieved from the Web of Science, ranging from 1916 to 2012. Each publication belongs to one of five subfields. To facilitate analyses of the social aspect of SNS, the names of 45,580 distinct authors are provided, linked to the papers in 68,227 publication-author relations. Author names have been disambiguated semi-automatically. To enable analyses of the cultural aspect of SNS, 23,026 distinct linguistic concepts are provided. These concepts resemble words or word combinations extracted from titles (for all publication years) and from abstracts and author keywords (only for publications published in, or after, 1990). They are linked to the papers in 201,608 publication-concept relations.
GESIS