Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
41 Ergebnisse
Sortierung:
"Das vorliegende Buch beschäftigt sich mit der Frage, ob Arme eventuell eigenständige spezifische Lebensstile aufweisen, die sich von anderen Gesellschaftsgruppen unterscheiden. Im theoretischen Teil geht es um die Darstellung des Forschungsstandes in der Lebensstilsoziologie sowie der Armutsforschung. Zuerst wird die gängige Klassen- und Schichtforschung dargestellt. Die Konzepte stellen die bekanntesten Modelle der Sozialstrukturanalyse bzw. Ungleichheitsforschung dar. Schichtmodelle konzentrieren sich auf die vertikale Dimension der sozialen Ungleichheit. Kritisch angemerkt wird, dass Berufsprestige, Einkommen und Bildung als maßgebende Indikatoren, die sich ständig verändernden Lebensbedingungen in modernen Wohlstandsgesellschaften kaum adäquat beschreiben können. Die gesellschaftliche Pluralisierung bzw. die zunehmende Vielfalt der Lebensweisen können nicht allein anhand objektiver Merkmale analysiert werden. Daher werden anschließend neue Ansätze in der Sozialstrukturanalyse diskutiert. Darunter Milieu- und Lebensstilkonzepte. Kultur und Konsum gewinnen in Gesellschaften, die einen erheblichen Zuwachs an Wohlstand zu verzeichnen haben, an Bedeutung. Dargestellt werden die sozialen Milieus von Vester, die Sinus Milieus sowie die Erlebnismilieus von Schulze. Die Lebensstilkonzepte werden in Strukturierungs- und Entstrukturierungsmodelle differenziert. Der Entstrukturierungsansatz wird als grundlegendes Analysekonzept sozialer Ungleichheit beschrieben, dass soziostrukturellen Indikatoren kaum Bedeutung beimisst. Der Strukturierungsansatz hingegen stellt einen deutlichen Zusammenhang zwischen soziostrukturellen Indikatoren und der Gestaltung der individuellen Lebensweise her.Im Anschluss wird die Lebensstilforschung kritisch beleuchtet und konstatiert, dass eine umfassendes theoretisches und empirisches Gerüst in den meisten Ansätzen fehlt und das das sozialkritische Anliegen abhanden gekommen ist, wie es für die soziologische Ungleichheitsforschung im Grunde üblich ist. Im zweiten theoretischen Teil wird auf detailliert auf die Armutsforschung eingegangen und auch hier als besonders relevant herausgehoben, dass eine mehrdimensionale Betrachtung von Armut den wirklichen Lebensbedingungen näher kommt, als dies mit der eindimensionalen Betrachtung des Nettoeinkommens möglich wäre. Das Armutskonzept von Amartya Sen analysiert Armut anhand des Mangels an Einkommen, Gesundheit und Bildung, aber auch anhand der mangelnden sozialen, ökonomischen und politischen Chancen. Auf dieses Konzept bezieht sich auch das empirische Konzept der Untersuchung. Letztlich wird herausgearbeitet, dass Armut in den westlichen Industrienationen kein alleiniges Problem von Randgruppen mehr ist. Aufgrund der Globalisierung und der damit zusammenhängenden Transformationsprozesse auf den Arbeitmärkten (Ausweitung des Niedriglohnsektors, strukturelle hohe Erwerbslosigkeit, Umbau des Sozialstaates) sind immer Menschen auch aus der Mittelschicht von Armut betroffen. Da sich die Lebensstilforschung bisher nur unzureichend mit dem Thema 'Armut' beschäftigt hat, wird im empirischen Teil der Untersuchung anhand einer sekundärempirischen Untersuchung ermittelt, die sich auf das mehrdimensionale Armutskonzept von Amartya Sen stützt, ob von Armut betroffene Personen eigenständige Lebensstile aufweisen, die sich von anderen Bevölkerungsgruppen unterscheiden. Auf Basis der Daten des ALLBUS 2004 werden zur Reduktion der Daten Faktorenanalysen und zur Bestimmung der Lebensstile Varianzanalysen durchgeführt. Im Ergebnis wird deutlich, dass Armut zwar einen signifikanten Einfluss auf die Lebensstile hat, jedoch eigenen spezifischen Lebensstile ausgemacht werden können."
In: Jeune Afrique l'intelligent: hebdomadaire politique et économique international ; édition internationale, Heft 2338, S. 32-33
ISSN: 0021-6089
In: Jeune Afrique l'intelligent: hebdomadaire politique et économique international ; édition internationale, Heft 2277, S. 24-25
ISSN: 0021-6089
In: Jeune Afrique l'intelligent: hebdomadaire politique et économique international ; édition internationale, Heft 2275-2276, S. 52-53
ISSN: 0021-6089
In: Jeune Afrique l'intelligent: hebdomadaire politique et économique international ; édition internationale, Heft 2237, S. 38-41
ISSN: 0021-6089
In: Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, Band 66, Heft 243
ISSN: 2448-492X
La búsqueda de las víctimas de desapariciones forzadas es una problemática que ha generado una discusión profunda e interdisciplinaria. Al igual que otros países latinoamericanos, Chile está enfrentado a este problema, puesto que no se ha podido recuperar e identificar a la gran mayoría de las víctimas de las desapariciones cometidas en la dictadura de Augusto Pinochet desde 1973 hasta 1990. La presente investigación se cuestiona sobre el modelo de búsqueda ideal para enfrentar esta catástrofe. Asumiendo un enfoque sociojurídico, este artículo se adentra en las discusiones teóricas sobre los modelos de búsqueda, reflexiona sobre la manera en que la búsqueda se ha realizado en Chile desde la dictadura hasta el presente e intenta proponer algunos principios generales para la implementación de un modelo complementario que combine, coordine y conecte la persecución penal de los perpetradores por medio del proceso judicial y la búsqueda de las personas desaparecidas por la vía administrativa. A la luz de un contexto local, este artículo pretende aportar nuevas miradas al diálogo sobre la búsqueda que está desarrollándose en el marco de varias disciplinas de las ciencias sociales.
In: Iconos: revista de ciencias sociales, Heft 67, S. 17-37
ISSN: 2224-6983
El objetivo del presente trabajo consiste en analizar los estándares de atribución aplicados por la Corte Interamericana de Derechos Humanos (Corte IDH) para declarar la responsabilidad internacional del Estado por desapariciones forzadas cometidas por actores no estatales. El artículo se refiere a la clasificación de los autores de la desaparición forzada, para luego concentrarse en el análisis de las sentencias de la Corte IDH sobre desapariciones forzadas cometidas por actores no estatales que actuaron con el apoyo, la autorización y la aquiescencia del Estado. Asimismo, se analiza la jurisprudencia sobre los casos de desapariciones cometidas por actores no estatales sin vínculo con el Estado. De ese modo, se identifican las etapas jurisprudenciales que la Corte ha superado y se analiza el contenido de los estándares de atribución aplicados. Por lo tanto, además de brindar una descripción del estado de la cuestión, se esbozan apreciaciones críticas sobre el camino recorrido por la Corte, con la finalidad de orientar la interpretación de los estándares para casos similares y para hipótesis sobre las que no ha habido pronunciamiento por parte del tribunal interamericano.
In: Ius et praxis: derecho en la región, Band 25, Heft 1, S. 131-194
ISSN: 0718-0012
In: European Journal of Sustainable Development: EJSD
ISSN: 2239-6101
Cover -- Half Title -- Title Page -- Copyright Page -- Table of Contents -- Figures and Tables -- Preface to the Third Edition -- Preface to the Second Edition -- Acknowledgements -- Introduction -- Framing Culture: the Culture-Bound Mental Map of the World -- Shifting Frames: Translation and Mediation in Theory and Practice -- The Array of Frames: Communication Orientations -- Part I Framing Culture -- 1 The Translator, Interpreter and Cultural Mediator -- 1.1 Translation … and Culture -- 1.1.1 Technical Translating -- 1.1.2 Internationalization and Localization -- 1.1.3 … Culture -- 1.2 The Cultural Mediator -- 1.3 The Translator and Interpreter -- 1.3.1 The Interpreter -- 1.3.2 The Translator -- 1.4 Clarification of Roles -- Note -- 2 Defining, Modelling and Teaching Culture -- 2.1 On Defining Culture -- 2.2 Approaches to the Study of Culture -- 2.2.1 Behaviourist -- 2.2.2 Functionalist -- 2.2.3 Cognitive -- 2.2.4 summary of Behaviourist, Functionalist and Cognitive Approaches -- 2.2.5 Dynamic -- 2.3 Mcdonaldization or Local Globalization? -- 2.4 Models of Culture -- 2.4.1 Trompenaars' Layers -- 2.4.2 Hofstede's Onion Model -- Practices -- 2.4.3 The Iceberg Theory -- 2.4.4 Hall's Triad -- Technical Culture -- Formal Culture -- Informal Culture -- The Triad -- Notes -- 3 Frames and Levels -- 3.1 Frames -- 3.2 Logical Levels -- 3.2.1 Environment: Where and When -- 3.2.2 Behaviour: What -- 3.2.3 Capabilities: How -- 3.2.4 Beliefs: Why -- 3.2.5 Values: Why -- 3.2.6 Identity: Who -- 3.2.7 Levels of Culture -- 3.3 Culture and Behaviour -- 3.3.1 Culture Is a Filter -- 3.3.2 Individuals Are Members of Many Cultures -- 3.3.3 Small/large Cultures and Cultures 'On the Go' -- 3.3.4 The Distribution of Culture -- 3.3.5 Congruence -- 3.3.6 Ecological Fallacy -- 3.3.7 Summary -- Notes -- 4 Logical Levels and Culture -- 4.1 Environment (where and When).
World Affairs Online
In 2004, Morocco started a new chapter of his urban history through the creation of new cities. This program is the result of a policy thought and adopted by the government to respond to the local housing issues and to guarantee the urban transition of the country. In this way, planned cities of different sizes and carrying capacities (between 200 000 and 450 000 inhabitants), are actually being built nearby the main ones. This strategy of creating new cities was brought as a remedy to the previous failures of the Moroccan urban planning.The main purpose of this thesis is to put this urban policy into perspective and to examine if these new cities are bringing a real renewal to the Moroccan urban fabric. It also aims to draw a portrait of these cities, to understand their evolution, their growth logic, and the strategy from which they resulted. Through this work, we examine the relevance of this new cities policy as a response to the accelerated urbanization in Morocco, knowing that the new cities are no longer developed in the western countries. ; Le Maroc s'est lancé, en 2004, dans une nouvelle étape de son histoire urbaine à travers la création de villes nouvelles. Il s'agit d'un programme qui découle d'une politique portée et décidée par l'État pour mieux garantir la transition urbaine du pays et répondre à ses besoins en logements. Ainsi, des villes planifiées sont actuellement en cours de construction à une vingtaine ou trentaine de kilomètres des grandes agglomérations. De superficies différentes et implantées sur de vastes territoires ruraux, elles prévoient d'accueillir entre 200 000 et 450 000 habitants. Cette décision de création de villes nouvelles au Maroc semble avoir été prise comme alternative aux défaillances des procédés d'aménagement précédents. Cette thèse a pour objectif principal de mettre en perspective cette politique urbaine et d'examiner si ces villes nouvelles sont porteuses d'un renouveau des mécanismes de la fabrique spatiale marocaine. Elle vise également à établir un portrait de ...
BASE
The leaks made by Edward Snowden showed the world the existence of mass surveillance programs implemented by the United States and other allies. Such programs, supposedly, were aimed at the collection of information for the prevention and suppression of terrorism, but in practice involved unacceptable violations of the fundamental right to privacy not only of American citizens, but also of other nationalities. Various actors of the United Nations and other international organizations have responded by elaborating different reports that show concerns about the phenomenon of transnational surveillance of masses, and which seek to oppose the human rights discourse as a limit against interference to privacy. In this context, the Court of Justice of the European Union in the year 2015 delivered the Schrems sentence that reversed a decision of the European Commission on the safe harbor agreement governing the transfer of personal data from the European Union to the United States. This paper critically analyzes this sentence, because it offers interesting contributions to the protection of the rights to privacy and the protection of personal data, and has become a leading case of reference for the resolution of similar cases. ; Las filtraciones de Edward Snowden demostraron al mundo la existencia de programas de vigilancia masiva implementados por Estados Unidos y otros aliados. Tales programas, supuestamente, estaban dirigidos a la recopilación de información para la prevención y represión del terrorismo, pero en la práctica implicaron violaciones inaceptables al derecho fundamental a la privacidad no solo de ciudadanos estadounidenses, sino de otras nacionalidades. Diversos actores de las Naciones Unidas y otras organizaciones internacionales han reaccionado mediante la elaboración de informes que manifiestan una elevada preocupación por el fenómeno de la vigilancia transnacional de masas y que pretenden ensalzar el discurso de los derechos humanos como límite contra las injerencias en la privacidad. En este contexto, el Tribunal de Justicia de la Unión Europea pronunció en el año 2015 la sentencia Schrems que invalidó una decisión de la Comisión Europea sobre el Acuerdo de Puerto Seguro que regulaba la transferencia de datos personales desde la Unión Europea a Estados Unidos. Este trabajo analiza críticamente dicha sentencia, porque ofrece interesantes aportaciones para la protección de los derechos a la privacidad y la protección de los datos personales, habiéndose convertido en un leading case de referencia obligada para la resolución de casos similares.
BASE