Gendered education: sociological reflections on women, teaching and feminism
In: Modern educational thought
13 Ergebnisse
Sortierung:
In: Modern educational thought
ABSTRACT. The purpose of this article is to apply a gender analysis to a predicted trend in Canadian academic life, the expected decline in faculty numbers over the coming decades as new faculty numbers do not keep pace with retirements of the baby-boom generation. The first section develops the notion of a gender analysis and gives a brief summary of my own research on Canadian women academics. The next section describes the "faculty shortage problem" and its likely impact on Canadian higher education. Then the two topics are brought together by questioning how the shortages might impact upon the concerns of women academics. Here I imagine three scenarios based on different ways governments and universities might respond to the issue. The article concludes with a consideration of what a gender analysis has told us about the predieted faculty shortage problem. LES INQUIÉTUDES DES FEMMES CANADIENNES POSSÉDANT DES DIPLOMES UNIVERSITAIRES; LA PÉNURIE DANS LES FACULTÉS AMÉLIORERA-T-ELLE OU AGGRAVERA-T-ELLE LES CHOSES? RÉSUMÉ. Le but de cet article est d'appliquer une analyse des questions de parité à une tendance prévue dans la vie universitaire, soit le déclin attendu dans les facultés au cours des prochaines décennies en raison des départs à la retraite de la génération des baby-boomers. La première section explore en détail l'idée d'une analyse des données en fonction du sexe et contient un bref sommaire de ma propre recherche sur les femmes universitaires canadiennes. La section suivante décrit le «problème de pénurie dans les facultés» et ses répercussions possibles sur l'enseignement supérieur au Canada. Les deux sujets sont ensuite réunis afin d'analyser de quelle façon la pénurie peut se répercuter sur les préoccupations des femmes universitaires. J'élabore trois scénarios fondés sur différentes solutions que peuvent envisager les gouvernements et les universités pour résoudre ce problème. Dans sa conclusion, l'article se concentre sur ce qu'une analyse des questions de parité nous renseigne sur la pénurie prévue dans les facultés.
BASE
In: British journal of sociology of education, Band 16, Heft 1, S. 21-36
ISSN: 1465-3346
In: Curriculum inquiry: a journal from The Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto, Band 22, Heft 2, S. 141-163
ISSN: 1467-873X
In: Curriculum Inquiry, Band 22, Heft 2, S. 141
In: British journal of sociology of education, Band 11, Heft 3, S. 257-273
ISSN: 1465-3346
In: British journal of sociology of education, Band 9, Heft 3, S. 307-322
ISSN: 1465-3346
In: Women's studies international forum, Band 6, Heft 2, S. 191-201
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 16, Heft 2, S. 311-313
ISSN: 1469-8684
In: British journal of sociology of education, Band 1, Heft 1, S. 81-91
ISSN: 1465-3346
World Affairs Online
In: British journal of sociology of education, Band 33, Heft 5, S. 743-761
ISSN: 1465-3346
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 20, Heft 1
ISSN: 1438-5627
Im derzeitigen Forschungsbetrieb sind die Erwartungen an sozialwissenschaftlich Forschende zunehmend hoch, Forschungsgelder einzuwerben - zugleich erscheint diese Art des Antragswesens kompetitiver denn je. Als Folge kommt es aufseiten der Forschenden zu Angst, Verwirrung, Vertrauensverlust, Zweifel und Mangel an Zutrauen in das System und in sich selbst. In dieser autoethnografischen Studie werfen wir einen Insider-Blick auf die intellektuelle, emotionale und körperliche Erfahrung des Schreibens von Förderanträgen. Als Team kanadischer Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler dokumentieren wir die Produktion eines Mittelantrags an die wichtigste nationale Förderagentur, das Social Sciences and Humanities Research Council of Canada. Die Geschichte wird gewissermaßen "epistulär" dargestellt in Form der Präsentation einer Reihe nicht versendeter Briefe, die wir an die Fördereinrichtung adressiert haben. In diesen Briefen fokussieren wir Themen wie Expertise, Identität und Zeit, die durch den Prozess des Antragschreibens geprägt worden sind. In unserer Analyse weisen wir auf unnötige Komplexitäten und Herausforderungen hin, die im Rahmen von Forschungsförderungsprozeduren eliminiert werden könnten und sollten, wenn es darum geht, Forschungsqualität zu unterstützen und Forschungskapazität zu stärken. Die Schlussfolgerungen aus der Analyse können für Antragstellende, für die Unterstützung des eingesetzten Personals sowie für mittelvergebende Einrichtungen nützlich sein.