Leo Strauss lettore di Hermann Cohen: dalla filosofia moderna al ritorno agli antichi
In: Testi e studi 23
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In: Testi e studi 23
My contribution focuses on the German-Jewish Orientalist Salomon Munk and his influence on the development of French Oriental studies. Language and politics were strikingly intertwined in Munk's cholarship during the first half of the nineteenth century. The paper attempts to shed light on this feature of Munk's work, which caused his pioneering scholarship to be forgotten for many years after his death. The paper is divided into two parts. The first part considers an example of Munk's reflections on language and on Hebrew in particular, and analyzes portions of his book Palestine: description géographique, historique et archéologique, published in 1845. The second part shows that these reflections, influenced by Munk's Enlightenment ideas and concept of science, are not yet structured in a political discourse, as are the studies of his French successors in the second half of the nineteenth century. This fact could be one reason why Munk was completely forgotten after his death in 1867, although he was one of the most productive Orientalists and historians of philosophy in the first half of the nineteenth century. His legacy was reconsidered during the twentieth century by Jewish philosophers and historians of Jewish philosophy, but his work still merits further rediscovery
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In: Studien und Texte zur Kulturgeschichte der Literatur Band 8
In: KULI. Studien und Texte zur Kulturgeschichte der Literatur Band 8
Der Band hinterfragt den Nutzen des Begriffs "Orientalismus" zur Erforschung der vielfältigen deutsch-jüdischen kulturellen Beziehungen im 19. und 20. Jahrhundert. Dabei wird Orientalismus einerseits als postkolonialer Diskurs verstanden, der Identitätskonflikte und Sprachprobleme der jüdischen Diaspora in den Blick nimmt, andererseits als philologische Wissenschaft vom Orient. Die Beiträge behandeln folgende Fragen: In welchem Maße wurden deutsche Juden vom zeitgenössischen wissenschaftlichen Diskurs über den "Orient" und den "Orientalen" beeinflusst bzw. gestalteten ihn mit? Wie tief verinnerlichten Juden die stereotypen Bilder ihrer Umgebung und inwiefern konnten die deutsch-jüdischen Orientalisten diese Vorurteile und deren philosophische Legitimierung wissenschaftlich widerlegen? Wie veränderte sich das Bild des Orients, als viele emigrierte deutsche Juden sich in Palästina mit dem "wahren" Orient konfrontiert sahen?