Suchergebnisse
Filter
6 Ergebnisse
Sortierung:
Historiaton sukupolvi?: historian vastaanotto ja historiallisen identiteetin rakentuminen 1990 - luvun nuorison keskuudessa
In: Historiallisia tutkimuksia 202
The construction and deconstruction of national myths. A study of the transformation of Finnish history textbook narratives after World War II
In: European politics and society, Band 21, Heft 3, S. 341-355
ISSN: 2374-5126
Post-Conflict History Education in Finland, South Africa and Bosnia-Herzegovina
A post-conflict society tends to get locked in a history war. As the practice of history in its broad sense is a moral craft, representations of guilt and victimhood prevail in social memory. The representations are often bolstered by mythical references, wherefore deconstruction of myths is expected from history education for the purposes of post-conflict reconciliation. This article deals with the post-conflict uses of history in Finland, South Africa and Bosnia-Herzegovina. The three cases constitute examples of a class war, a race conflict and an ethno-religious armed clash. The memory politics and history curricula differ between the cases. Their comparison indicates, how far an imposition of one ´truth´, a dialogue of two ´truths´ and segregation of different memory communities are feasible strategies of post-conflict history education. The article suggests that history lessons can be an asset instead of a liability in the pursuit of reconciliation.
BASE
Die heroischen Taten der Grossväter
In: Zeitschrift für Kultur-Austausch, Band 49, Heft 4, S. 76-79
ISSN: 0044-2976
Gegenstand der Untersuchung ist die Frage, inwieweit junge Finnen sich mit der Geschichte ihres Landes identifizieren und in diesem Sinne eine nationale Identität ausbilden. Zu diesem Zweck wurden im Jahr 1997 100 Achtzehnjährige über ihren Anteil an den kollektiven Erinnerungen des 20. Jahrhunderts befragt. Hierbei spielten vor allem über die Medien vermittelte kollektive Erinnerungen eine Rolle. Als Kernpunkte der Identifikation der Jugendlichen stellten sich nicht Prozesse sozialen und politischen Wandels heraus, sondern die finnisch-russischen Kriege zwischen 1939 und 1944. Hier kommt eine spezifische Selektivität zum Ausdruck: der Bürgerkrieg von 1918 findet in der kollektiven Identität der jungen Finnen keinen Platz. (ICE)
Deliberative History Classes for a Post-conflict Society
In: Peace Education in Conflict and Post-Conflict Societies, S. 215-229