What the European and American welfare states have in common and where they differ: facts and fiction in comparisons of the European social model and the United States
In: Discussion papers SP I 2009-203
51 Ergebnisse
Sortierung:
In: Discussion papers SP I 2009-203
Vor über einhundertdreißig Jahren (am 17. November 1881) wurde mit dem Verlesen der Kaiserlichen Botschaft zur Eröffnung der fünften Sitzungsperiode des Reichstages die Ära der staatlichen Sozialpolitik eingeleitet. Als erstes Land Europas ergriff das Deutsche Reich damit die Initiative zur Errichtung obligatorischer staatlicher Sozialversicherungen Zwei Jahre später wurde das erste Sozialversicherungsgesetz im Reichstag verabschiedet, 1884 trat die obligatorische Krankenversicherung in Kraft. Noch im gleichen Jahrzehnt folgten auch die Unfall- und die Rentenversicherung. Seither haben auch alle anderen Länder Westeuropas staatliche Versicherungen gegen Arbeitsunfälle, Krankheit, Alter und Arbeitslosigkeit geschaffen, die auch gegenwärtig den institutionellen Schwerpunkt des Wohlfahrtsstaates darstellen. Die vorliegende Studie zur historischen Entwicklung der Sozialversicherung in Westeuropa ist im Rahmen des HIWED-Projektes (Historische Indikatoren der Westeuropäischen Demokratien, Projektleiter: Wolfgang Zapf und Peter Flora) entstanden. Dieses Projekt wurde von 1973 bis 1979 von der Stiftung Volkswagenwerk finanziert. Sein wesentliches Produkt ist ein umfassendes Datenhandbuch über politische, gesellschaftliche und wirtschaftliche Entwicklungen in Westeuropa im Zeitraum von 1815 bis 1975. Die Studie von Jens Alber mit komparativen Statistiken zur historischen Entwicklung der Sozialversicherung in westeuropäischen Ländern in historischer Perspektive bildet das neunte Kapitel in dem ersten Band des Datenhandbuchs. Untersucht werden alle Länder Westeuropas außer Griechenland, Portugal und Spanien. Im Vordergrund stehen die quantitative Beschreibung des Wachstums der Sozialausgaben und der Bevölkerungsanteile, die von den sozialen Programmen und Leistungen erfasst werden. Die Datensammlung umfasst Einnahme- und Ausgabendaten der Unfall-, Kranken-, Renten- und Arbeitslosenversicherung für 13 westeuropäische Länder, soweit sie in den nationalen statistischen Jahrbüchern seit Einführung der Programme verfügbar waren. Die Finanzdaten sind nach Ausgabenarten und Einnahmekategorien gegliedert. Als ein Maß für die sozialpolitischen Anstrengungen eines Landes wird in dieser Studie – wie allgemein üblich - die Sozialleistungsquote verwendet. Dabei werden die Sozialausgaben ins Verhältnis zum Sozialprodukt (Bruttoinlandsprodukt) gesetzt ("expenditure ratios"). Schließlich bildet die Darstellung der Entwicklung von Mitgliederdaten (der jeweils erfasste Personenkreis der vier Sozialversicherungen) einen weiteren Datenschwerpunkt.
Neben der Datensammlung publizierte Jens Alber eine makrosoziologische Untersuchung mit Analysen zur Entwicklung der Sozialversicherung in Westeuropa. "Die Beschreibung der zusammengestellten komparativen Daten soll die grundlegenden Gemeinsamkeiten und Variationen der Sozialversicherungsentwicklung in Westeuropa deutlich machen. Die Analysen sollen dann einige der Bedingungsfaktoren der Entstehung und Entwicklung der sozialen Sicherungssysteme aufzeigen, um erklärungskräftige von weniger fruchtbaren sozialwissenschaftlichen Hypothesen zu trennen und zu einer kumulativ fortschreitenden Theoriebildung über den Wohlfahrtsstaat beizutragen. Das erste Kapitel schildert zunächst die Ursprünge der staatlichen Sozialversicherungspolitik und stellt die Entstehung der Sicherungssysteme in den Kontext des gesellschaftlichen Strukturwandels Europas im 19. Jahrhundert. Das zweite Kapitel untersucht, welche sozialwissenschaftlichen Erklärungen der Entstehung und Entwicklung der Systeme bislang verfügbar sind. Ziel dieses Kapitels ist eine Bestandaufnahme der bisherigen sozialwissenschaftlichen Erkenntnisse über den Wohlfahrtsstaat, die auf bislang offene Fragen verweist, welche in den Analysen des dritten Kapitels aufgegriffen werden. Die erste Analyse untersucht die zeitlichen Variationen der Einführung der Sozialversicherung. Im Vordergrund steht die Frage, ob die Sozialversicherung primär ein Erfordernis der sozio-ökonomischen Entwicklung darstellte, oder ob sie besser als Produkt politischer Auseinandersetzungen verstanden wird. Die zweite Analyse untersucht die Ausdehnung der westeuropäischen Sozialversicherungssysteme anhand der quantitativen Daten über ihren Mitgliederkreis. Die dritte Analyse hat die institutionelle Entwicklung der Systeme am Beispiel der Arbeitslosenversicherung zum Gegenstand. Das vierte Kapitel fasst die wichtigsten Analyseergebnisse zusammen und formuliert Schlussfolgerungen für die sozialwissenschaftliche Theorie des Wohlfahrtsstaates" (Alber, J., 1982: Vom Armenhaus zum Wohlfahrtsstaat. Analysen zur Entwicklung der Sozialversicherung in Europa. Frankfurt/Main/New York: Campus, S. 20-22).
Das neunte Kapitel des Datenhandbuchs (Jens Alber: Income Maintenance) "… presents data on the development of the major public social programmes. 'Social security' is defined following the practice of the International Labour Office. It embraces the four social insurance schemes (occupational injuries, health, pension, and unemployment insurance), public health, family allowances, social assistance, benefits to war victims, and the special transfers to civil servants. Data on the coverage of the four social insurance schemes are presented for the period from the introduction of a given type of insurance programme to 1975. Data on the expenditure and receipts of social security programmes are reported for the period from 1949 to 1974.
Data are mainly presented country by country, in the form of tables and graphs. The chapter begins, however, with six comparative tables with selected ratios for all 13 countries. The first three of these comparative tables give ratios of various expenditure categories as percentages of gross domestic product (social security expenditure and social insurance and public health expenditure, both including administrative costs; benefit expenditure, excluding these costs for pensions, health, unemployment, and family allowances). The fourth table shows the part taken by public authorities and employers in the financing of social security and the last two of the comparative tables give coverage ratios, i.e. the members of insurance schemes (pension, medical benefit, occupational injuries and unemployment insurance) as a percentage of the labour force.
The comparative part is followed by a series of tables and graphs with the national data on social security expenditure, its financing, and coverage of insurance schemes for each country. The first table gives the aggregate amounts of social security and social insurance expenditure, as well as its breakdown according to major programmes (public assistance, family allowances, public health, and the fur insurance schemes for health, pensions, occupational injuries and unemployment). All figures pertain to net expenditure, excluding transfers among single schemes. They refer either to calendar years or – in the case of Denmark, Ireland and the United Kingdom - to financial years ending in the stated calendar year. Expenditures for the single programmes do not add up to the reported total social security expenditure, because the outlays for a war victims and public employees are not included in the tables. Information on the percentage of total social security benefit expenditure spent for public employees, however, is contained in one of the graphs. Total social insurance expenditure corresponds to the sum of the four reported insurance schemes. The tables on the financing of social security report the receipts for total social security and total social insurance for the period from 1949 to 1974, as well as the receipts for the four major social insurance programmes in selected years. In addition to the aggregate figures, the percentage distribution of receipts by source of contribution is given. The three major sources are: insured persons, employers, and public authorities (summing up contributions by central government, receipts from local government bodies and special taxes allocated to social security). The last category, "other", includes income from capital and contributions classified by the International Labour Office as "other receipts".
The final table on social insurance coverage gives the figures of the members of the four major insurance schemes" (Alber, J., 1983: Income Maintenance, in: Flora, P., u. a., 1983: State, Economy, and Society in Western European 1815 – 1975. Vol. I: The Growth of Mass Democracies and Welfare States; Chapter 9. Frankfurt/Main u. a.: Campus u. a. , S. 453f).
Datentabellen in HISTAT:
A. Übersichten, westeuropäischer Ländervergleich
A.01a Die Entwicklung der Sozialversicherungsausgaben: Anteile am Bruttoinlandsprodukt (1900-1975)
A.01b Die Entwicklung der Ausgaben für die soziale Sicherung: Anteile am Bruttoinlandsprodukt (1949-1974)
A.01c Leistungen der Rentenversicherung: Anteile am Bruttoinlandsprodukt (1949-1974)
A.01d Leistungen der Krankenversicherung: Anteile am Bruttoinlandsprodukt (1949-1974)
A.01e Leistungen der Arbeitslosenversicherung: Anteile am Bruttoinlandsprodukt (1949-1974)
A.01f Leistungen der Familienbeihilfe: Anteile am Bruttoinlandsprodukt (1949-1974)
A.02 Die Ausdehnung der Sozialversicherung in Westeuropa (1885-1975)
A.03a Mitgliederkreis der Unfallversicherung, in % der Erwerbsbevölkerung in Westeuropa (1885-1975)
A.03b Mitgliederkreis der Krankenversicherung, in % der Erwerbsbevölkerung in Westeuropa (1885-1975)
A.03c Mitgliederkreis der Rentenversicherung, in % der Erwerbsbevölkerung in Westeuropa (1885-1975)
A.03d Mitgliederkreis der Arbeitslosenversicherung, in % der Erwerbsbevölkerung in Westeuropa (1885-1975)
A.04 Fünfjährlicher Zuwachs des Index der Sozialversicherungsausdehnung (1880-1975)
A.05 Ausdehnungsniveau und Wachstum der Sozialversicherung nach Perioden (1900-1975)
A.06 Finanzierungsanteile in der sozialen Sicherung: In Prozent der Gesamteinnahmen (1949-1974)
B. Die sozialen Sicherungsprogramme in den einzelnen Ländern
Der Datenbestand im Teil B umfasst jeweils drei Tabellentypen für jedes europäische Land:
B.1a Gesamtausgaben für die soziale Sicherung (1949-1974)
B.1b Die Entwicklung der Leistungsausgaben für die soziale Sicherung (1949-1974)
B.2 Finanzierung der sozialen Sicherungsprogramme (1949-1974)
B.3 Reichweite (Versicherte) der Sozialversicherungsprogramme (1888-1975)
GESIS
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 38, Heft 1, S. 23-29
ISSN: 1861-8588
In: Journal of European social policy, Band 20, Heft 2, S. 102-125
ISSN: 1461-7269
The classification of the American welfare state as 'residual' does not square with the empirical facts. The US system is dominated by public provisions for welfare among which social insurance programme, particularly Social Security and Medicare, clearly predominate, while public pensions are more universal, redistributive and generous than in some European countries. Key differences persist with respect to a stronger reliance on private provisions in pensions and health, a stronger emphasis on work-conditioned benefits and a greater importance of selective schemes. The term 'work-conditioned' welfare state captures some of these key features more adequately than the concept of the 'residual' welfare state. EU member states have not converged towards the US; private welfare spending increased without catching up, and the relative importance of selective benefits shrunk in most countries. There is some convergence on the level of policy discourse, where the idée directrice of European social policies has changed from social protection to activation, whereas the US is moving closer to Europe with respect to health care and the acceptance of state responsibilities.
The notion of a European social model assumes that European societies have certain features in common which distinguish them positively from the United States, among them most notably the social partnership in labour relations, redistributive welfare state schemes, and cohesive societies with a low degree of social inequality. The paper examines to what extent the social reality in the EU conforms to this normative image and what challenges imperil the sustainability of the European social model. Special attention is drawn to the influence of supranational decision-making in the European Union and to the role of the European Court of Justice. It is shown that Court rulings imperil the viability of national social programs, because they open the schemes to transnational access even though they continue to be nationally financed. This is also in tension with the solidarity concepts of European citizens which continue to be framed in terms of national citizenship. As a possible solution to these tensions, the strengthening of the participation rights of national parliaments and governments on the European level is advocated. ; Das Konzept des Europäischen Sozialmodells wird als normative Leitidee definiert, der zufolge die Europäische Union sich als USA plus verstehen lässt. Während Schlüsselcharakteristika wie Marktwirtschaft, Demokratie und offene Gesellschaft Europa und die USA verbinden, haben europäische Gesellschaften darüber hinaus ihrem Anspruch nach aber einige Merkmale gemeinsam, die sie von den USA unterscheiden, nämlich die Sozialpartnerschaft, den umverteilenden Sozialstaat und den größeren gesellschaftlichen Zusammenhalt mit vergleichsweise geringer Ungleichheit. Untersucht wird, inwiefern diese normative Idee der empirischen Realität entspricht und welche Herausforderungen die Nachhaltigkeit des europäischen Sozialmodells gefährden. Das besondere Augenmerk gilt hier dem Einfluss supranationaler Entwicklungen in der Europäischen Union und insbesondere der Rechtsprechung des Europäischen Gerichtshofs. Es wird gezeigt, dass die Rechtsprechung des EuGH häufig auf die transnationale Öffnung sozialer Sicherungsprogramme hinausläuft, die aber nach wie vor nationalstaatlich finanziert werden. Supranationale Entscheidungen auf EU-Ebene geraten damit zunehmend in Widerspruch mit nationalstaatlichen Institutionen sowie auch den Solidaritätsvorstellungen europäischer Bürger, die nach wie vor an der nationalen Staatsbürgerschaft festmachen. Ein möglicher Lösungsmechanismus wird in der Stärkung der Mitspracherechte nationaler Parlamente und Regierungen auf europäischer Ebene gesehen.
BASE
In: WZB-Mitteilungen, Heft 129, S. 7-11
"Die Industriegesellschaft war eine patriarchalisch geprägte Männergesellschaft, die Frauen den Zugang zu privilegierten Positionen versperrte. Post-industrielle Dienstleistungsgesellschaften werden hingegen zunehmend zu Frauengesellschaften, in denen geschlechtsspezifische Unterschiede an Bedeutung verlieren. Seit den 1960er Jahren haben sich die Geschlechterverhältnisse stärker verändert als in den 100 Jahren zuvor. Diese stille Revolution findet in aktuellen Gleichheitsdiskursen zu wenig Berücksichtigung. Ungleichheitsforscher und Gleichstellungsbeauftragte sollten ihr Augenmerk stärker auf die zentralen Herausforderungen unserer Tage richten: das Fortdauern von Klassenunterschieden sowie die prekäre Integration von Migrantenkindern im Bildungswesen." (Autorenreferat)
This paper examines to what extent the classification of the American welfare state as "residual" squares with the empirical facts. Section I describes key features of American social policy developments. The U.S. system is clearly dominated by public provisions for welfare among which social insurance programs, especially Social Security and Medicare, represent the lion's share, and public pensions are more universal, redistributive, and generous than in some European countries. Noteworthy differences remain with respect to the stronger reliance on private provisions in pensions and health, the emphasis on work-conditioned benefits and a greater importance of selective schemes. The terms "work-conditioned welfare" or "corporate citizenship" adequately capture these key features by highlighting that employers are gatekeepers of social entitlements. Section II examines if key features of the American welfare state have recently become more prominent in Europe. A slight approximation to the American model is found with respect to a growing importance of private expenditure for pensions and health, but not with respect to a greater selectivity of benefits. On the level of policy discourse, the idée directrice of European social policies is changing from social protection to activation, as three traditionally American elements have come to prominence: an emphasis on individual responsibility, on the private supply of services and more consumer choice, and on the activation of people at working age. Yet there is no general convergence towards the American model, because the United States is approximating Europe with respect to health insurance while public attitudes are shifting in favour of extended state responsibilities. Hence there is a complex pattern of specific policy learning rather than convergence towards one model of social policy. In sum, similarities between social policies in Europe and America are found to be more noteworthy than the term "residual welfare state" for the U.S. suggests.
BASE
Turkey's position relative to Europe is analyzed from three different perspectives, i.e (i) the semi-official perspective of the Copenhagen criteria, the Maastricht criteria and the Lisbon strategy, (ii) the perspective of comparative surveys, and (iii) the perspective of key European worries regarding future strains on cohesion funds and the complex relationship of the Turkish population to European values. It is shown that Turkey's standing in international comparisons of good governance has been improving in recent years and that the country is on a path of convergence with the Maastricht criteria. Turkey falls considerably short, however, of the employment and education goals of the Lisbon agenda. Comparative surveys show the Turkish population to have not only a low standard of living, but also a very low level of satisfaction with life and with public services, to have comparatively little trust in other people and a low level of civic engagement, and to nourish traditional attitudes concerning religious beliefs, women's rights and gender roles. Since Turkey's admission to the EU would enlarge the EU population by 15 %, but economic output by less than 3 %, Turkey's accession would severely strain EU cohesion funds. Despite these reservations, Turkey's admission to the Union is here advocated for three reasons: (1) Risks of a fundamentalist backlash against Europe would considerably increase if the long-standing accession promise were not kept. (2) Given that the country is entering a very favourable demographic phase for about 2-3 decades, there is considerable economic opportunity with a vast growth potential. (3) Since the recent Eastern enlargements have already decided the debate between federalists and inter-governmentalists in favour of the latter, Europe has more to gain than to lose from Turkey's membership which would strengthen the country's ties to the West, and provide a chance of proving to the world that the motto of the European Union 'united in diversity' is a better model for the future of international relations than the scenario of a 'clash of civilizations'.
BASE
In: European Union politics: EUP, Band 7, Heft 3, S. 393-419
ISSN: 1741-2757
The notion of a European social model assumes that European societies have certain features in common that distinguish them from the United States. Analysing longitudinal data on the dimensions of state, economy and society three findings stand out: (1) for most indicators the range of variation within the European Union is bigger than the gap between Europe and the United States; (2) counter to the idea of policy convergence, differences in the developmental trajectories of countries with different institutional arrangements persist; (3) despite having extended welfare states similar to those of Continental European countries, Scandinavian nations have performed as well as the Anglo-Saxon countries in terms of employment and growth dynamics. Hence there are not only different social models in Europe but also different pathways to success.
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 34, Heft 2, S. 208-241
ISSN: 1861-8588
International audience ; The notion of a European social model assumes that European societies have certain features in common that distinguish them from the United States. Analysing longitudinal data on the dimensions of state, economy and society three findings stand out: (1) for most indicators the range of variation within the European Union is bigger than the gap between Europe and the United States; (2) counter to the idea of policy convergence, differences in the developmental trajectories of countries with different institutional arrangements persist; (3) despite having extended welfare states similar to those of Continental European countries, Scandinavian nations have performed as well as the Anglo-Saxon countries in terms of employment and growth dynamics. Hence there are not only different social models in Europe but also different pathways to success.
BASE
In: European Union Politics, Band 7, Heft 3, S. 393-419
The notion of a European social model assumes that European societies have certain features in common that distinguish them from the United States. Analysing longitudinal data on the dimensions of state, economy and society three findings stand out: (1) for most indicators the range of variation within the European Union is bigger than the gap between Europe and the United States; (2) counter to the idea of policy convergence, differences in the developmental trajectories of countries with different institutional arrangements persist; (3) despite having extended welfare states similar to those of Continental European countries, Scandinavian nations have performed as well as the Anglo-Saxon countries in terms of employment and growth dynamics. Hence there are not only different social models in Europe but also different pathways to success.
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 33, Heft 1, S. 3-39
ISSN: 1861-8588
In: Leviathan: Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft, Band 32, Heft 4, S. 464-494
ISSN: 1861-8588