Beings, belongings and places: a qualitative study on international students' networks
In: Wissenschaft - Hochschule - Bildung
5 Ergebnisse
Sortierung:
In: Wissenschaft - Hochschule - Bildung
In: Sociological research online, Band 21, Heft 2, S. 152-164
ISSN: 1360-7804
This paper reveals the potential which lies in combining the qualitative analysis of egocentric network maps with the corresponding narratives collected simultaneously during an interview. It presents a method of analysis which has been validated in research on the lifeworlds of international students in order to elucidate their perspective on social support in their everyday lives. It is a method of analysis which can be applied in various other research fields and to answer various research questions when it comes to exploring meanings, feelings, relationships, attractions, and dependencies. The method is interviewee-centred and the approach is holistic, leading to comprehensive insights. Using examples of original research data, this paper first illustrates the data collection and then the data analysis procedure in the following three steps: analysis of the map, analysis of the narrative, and combination of the analyses.
In: Global networks: a journal of transnational affairs, Band 21, Heft 3, S. 500-512
ISSN: 1471-0374
AbstractSocial network research on migration and mobility suffers from two drawbacks. On the one hand, network studies are often confined to specific types of relationships (e.g. to persons, to organizations) and do not see relationships of different types as part of the same structure. On the other hand, qualitative network approaches are only just beginning to address supradyadic structures. Presenting our study on transnational youth mobility, we show how qualitative network analysis allows researchers to study how mobility is dynamically interrelated to social network structures consisting of different types of relationships. Taking the example of youth mobility in Europe, we apply qualitative structural analysis (QSA) to analyse relationships not only with others but also between others. The article presents a qualitative network approach for migration and mobility research and shows how im/mobility is structured by relationships with and between various entities.
In: Interculture journal: Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, Band 14, Heft 24, S. 53-66
ISSN: 2196-9485, 1610-7217
Dieser Artikel ist ein Werkstattbericht des Workshopkonzepts zum Thema Kulturelle Vielfalt im Promotionsprozess, das im Dezember 2012 und Juni 2013 an der Universität Hildesheim erprobt wurde. Die Grundidee der Veranstaltung ist es, Promovierenden einen Raum zu geben, in dem sie sich über die Begriffe Kultur und kulturelle Vielfalt und über deren Bedeutung für ihre Promotionsprojekte auseinandersetzen können. Anhand verschiedener Schreib- und Diskussionsmethoden wurde Kultur als eine wesentliche Prozesskomponente während der Promotion thematisiert. Der Artikel bietet einen detaillierten Einblick in die Ziele und Methoden der beiden Workshops, beschreibt die konkrete Umsetzung der einzelnen Bestandteile und liefert Evaluationsergebnisse aus dem Feedback der Teilnehmenden und aus Sicht der durchführenden Personen.
In: Transnational social review: a social work journal, Band 5, Heft 1, S. 73-78
ISSN: 2196-145X