"Guilty of Being White": Punk's Ambivalent Relationship with Race and Racism
In: The journal of popular culture: the official publication of the Popular Culture Association, Band 51, Heft 4, S. 902-922
ISSN: 1540-5931
3 Ergebnisse
Sortierung:
In: The journal of popular culture: the official publication of the Popular Culture Association, Band 51, Heft 4, S. 902-922
ISSN: 1540-5931
Punk ist mehr als nur ein Subgenre der Rockkultur. Das äußert sich in erster Linie durch die Betonung ethischer, politischer und ideologischer Werte und Inhalte innerhalb der Szene, die sich einerseits in szenespezifischem Verhalten widerspiegeln, andererseits in den Liedtexten. Letztere stehen im Zentrum der vorliegenden Diplomarbeit und werden als Manifestation oben erwähnter Inhalte verstanden, herangezogen und diskutiert. Hierbei wird grob zwischen der britischen und der amerikanischen Punkszene unterschieden, die separat analysiert werden. Unterschiede und Gemeinsamkeiten werden herausgearbeitet und manche ideologischen Eckpfeiler ? Anarchismus, die DIY-Ethik, Tierrechte und einige mehr ? der Punkszene diskutiert. Hierbei spielen die Liedtexte eine wichtige Rolle als Träger und Vermittler von auf ebendiesen Eckpfeilern beruhenden Inhalten, aber auch als inhalts-, diskurs- und letztlich ideologiestiftende Instanzen innerhalb des Punknetzwerkes. Das Weiterbestehen der gesamten Punkkultur war immer sehr stark vom szeneinternen Diskurs abhängig, der sie vom inhaltlichen Erstarren abhielt. Dieser Diskurs wiederum wurde immer vom Output entsprechender Künstler vorangetrieben. Eine große Zahl relevanter Werke aus verschiedenen Gebieten und verschiedenen Epochen der Punkgeschichte dienen hierfür als Anschauungsbeispiele. Zu guter Letzt werden, basierend auf den zuvor erklärten weltanschaulichen Schwerpunkten, vier unterschiedliche Liedtexte genauer analysiert und interpretiert. Es handelt sich dabei um jeweils einen Text zweier britischer Bands aus dem Jahre 1978 und 1982, einer amerikanischen Band (1999) und einer kanadischen Band (2005 - 2 Texte). Diese Lyrikanalyse bildet das Herzstück der Arbeit, weil sie den Großteil der zuvor besprochenen kulturellen und ideologischen Aspekte voraussetzt und praktisch veranschaulicht. Alle in der Arbeit erwähnten Texte sind im Anhang ? mit dem Ziel, eine repräsentative Anthologie bereitzustellen ? abgedruckt. ; Punk is more than just a subgenre of rock music. This fact finds expression in punk?s emphasis on ethical, political and idelogical values and contents, which are reflected in scene-specific behavior and the song lyrics. In the present thesis, the song lyrics are considered manifestations of the aforementioned contents and are discussed as such.The present text differentiates between the British and the American punk scene, which are first analyzed separately. Differences and similarities are dealt with and the ideological cornerstones of the punk scene?e.g. anarchism, the do-it-yourself ethic, animal rights, equality, etc.?are are discussed in depth in separate sections. In this connection, the song lyrics play an important role. They convey the contents, which are based on these political foundations and create awareness of certain issues, spark off discussions and thus perpetuate and develop the general discourse going on in the punk scene. This, in turn, may lead to new ideological aspects perceived within the community. The continued existence of this subculture has always strongly depended on this intra-scene discourse as it has kept punk from congealing. The output of punk artists has doubtlessly furthered this discourse.In the final chapter, four different songs are analyzed and interpreted on the basis of the ideological aspects explained in the preceding chapters. Song lyrics?one song each?by two British bands from 1978 and 1982, an American band (1999) and a Canadian band (2005 - 2 songs) are discussed here. This analysis of song lyrics is the centerpiece of the present thesis, as it requires adequate knowledge of the cultural and ideological aspects discussed before. Furthermore, it illustrates these aspects as expressed in the full context of a variety of songs. A complete collection of all song lyrics mentioned or cited throughout the text completes the thesis, thus providing an anthology of representative punk lyrics. ; vorgelegt von Gerfried Ambrosch ; Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers ; Zsfassung in dt. Sprache ; Graz, Univ., Dipl.-Arb., 2010 ; (VLID)207874
BASE
In: Edition Kulturwissenschaft volume 281
For more than 40 years, hardcore and punk have promised to offer an alternative to what is perceived as the norm and as mainstream. Hardcore Research: Punk, Practice, Politics provides a comprehensive insight into the most active, outspoken, and widely received scholarly positions in the academic discourses on hardcore and punk and combines them with a variety of new and emerging voices. The book brings together scholars with personal ties to past and present hardcore and punk scenes, who present both insightful and critical examinations of the rich and varied histories of this subcultural phenomenon and its current reverberations at the intersection of cultural practice and academic research