In the pure theory of foreign trade, offer curves are still a well-known textbook device for analyzing conflicting interests between countries engaged in foreign trade. In his early days Alfred Marshall suggested that this analytical device be used also for industrial disputes between workers' trade unions and employers within a specific country. Marshall's successor as Cambridge professor of political economy, A. C. Pigou, elaborated this suggestion. With express reference to Marshall, and mentioning the assistance of J. M. Keynes, Pigou used the offer-curve approach for analyzing the interaction between workers and employers as negotiators in wage bargains. But the next step along this line of analysis strangely did not occur in "Marshallian" Cambridge but in the rival LSE. Lionel Robbins used the offer-curve approach and criticized Pigou (and, incidentally, Frank Knight as well) for deficiencies in "backbending" labor supply analysis. After a very long silence over this matter in the economic literature, James Buchanan, in 1971, unsuccessfully tried to propagate Lionel Robbins's use of the offer-curve approach for labor supply analysis. He praised its general equilibrium aspects as being superior to conventional approaches. The present contribution traces these episodes and investigates why there is continuing reluctance in labor market analysis to employ an otherwise well-established analytical instrument.
Wirtschaftspolitisch gesehen scheint Luxemburg eine 'Insel der Seligen' zu sein. Die großen Probleme der großen Nachbarländer - übermäßige Budgetdefizite, hohe Arbeitslosigkeit, unsichere Finanzierung der Sozialsysteme usw. - scheinen hier kein Gewicht zu haben. Vor diesem Hintergrund befasst sich der Beitrag mit zwei maßgeblichen Fragen: Ist Luxemburg wirklich in so einer glücklichen Lage - und wenn ja, wird es so bleiben? Kann man aus Luxemburgs Befindlichkeit Schlüsse ziehen für andere Länder der EU? Die Beantwortung gliedert sich in folgende Punkte: (1) die Diskussions- und Wirkungszusammenhänge der Wirtschaftspolitik, (2) die Wirtschaftslage und kultureller Ausblick 2003 bis 2008, (3) die Wirtschaftsentwicklung Luxemburgs im internationalen Vergleich, (4) Dienstleistungen und der Wandel der Wirtschaftsstruktur, (5) die wirtschaftspolitischen Herausforderungen sowie (6) die Nachhaltigkeit der Staatsfinanzen. Luxemburg bietet das Paradebeispiel eines Landes, das den Strukturwandel von der industriellen zur postindustriellen Wirtschaft vollzogen hat. Doch trotz des wirtschaftlich starken Bereichs der Finanzdienstleistungen muss man gewärtig sein, dass Finanzkrisen nicht ausgeschlossen sind und einen der sehr wichtigen Teile des heutigen Wirtschaftslebens Luxemburgs potentiell schwer treffen könnten. (ICG2)