"Americans have disabled the government's ability to solve even basic problems, making us vulnerable to the most dangerous demagogue ever to pretend to the White House. Kurt Andersen shows how the masterminds of the economic right rode an unprecedented wave of nostalgia by dressing up their harsh new rich-get-richer system in patriotic old-time drag, making it their mission to take over the government for their purposes alone and convincing the country that the mid-century consensus about the function of the American government was all wrong. Only a writer with Andersen's crackling energy, deep intelligence, and ability to see complex systems with clarity could make such a vital book both intellectually formidable and completely entertaining. In his diagnosis of what happened and what it means for us today, Andersen spares no one, committing to a pinpointing of his own boomer generation as accessories to the great dismantling of the American experiment"--
Now entering fantasyland -- Part I. The conjuring of America: 1517-1789 -- I believe, therefore I am right: the Protestants -- All that glitters: the gold-seekers -- Building our own private heaven on Earth: the Puritans -- The God-given freedom to believe in God -- Imaginary friends and enemies: the early satanic panics -- The first me century: religion gets American -- Meanwhile, in the 18th century reality-based community -- Part II. United States of amazing: the 1800s -- The first great delirium -- The all-American fan fiction of Joseph Smith, prophet -- Quack nation: magical but modern -- Fantastic business: the gold rush inflection point -- In search of monsters to destroy: the conspiracy theory habit -- The war between states of mind -- Ten million little houses on the prairie -- Fantasy industrialized -- Part III. A long arc bending toward reason: 1900-1960 -- Progress and backlash -- The biggest backlash: brand-new old-time religion -- The business of America is show business -- Big rock candy mountains: utopia in the suburbs and the sun -- The 1950s seemed so normal -- Part IV. Big bang: the 1960s and '70s -- Big bang: the hippies -- Big bang: the intellectuals -- Big bang: the Christians -- Big bang: politics and government and conspiracies -- Big bang: living in a land of entertainment -- Part V. Fantasyland scales: from the 1980s through the turn of the century -- Making make-believe more realistic and real life more make-believe -- Forever young: Kids "R" Us syndrome -- The Reagan era and the start of the digital age -- American religion from the turn of the millennium -- Our wilder Christianities: belief and practice -- America versus the godless civilized world: why are we so exceptional? -- Magical but not necessarily Christian, spiritual but not religious -- Blue-chip witch doctors: the re-enchantment of medicine -- How the mainstream enabled fantasyland: squishies, cynics and believers -- Anything goes--unless it picks my pocket or break my leg -- Part VI. The problem with fantasyland: from the 1980s to the present and beyond -- The inmates running the asylum decide monsters are everywhere -- Reality is a conspiracy: the X-Filing of America -- Mad as hell, the new voice of the people -- When the GOP went off the rails -- Liberals denying science -- Gun crazy -- Final fantasy-industrial complex -- Our inner children? They're going to Disney World! -- The economic dreamtime -- As fantasyland goes, so goes the nation.
Hollywood Schauspieler Alec Baldwin präsentiert seine Donald Trump Parodie als "Autobiografie" des Parodierten und eine Bestandsaufnahme der oftmals bizarren politischen Gegenwart der USA. Satire an der Grenze zwischen Fiktion und Wirklichkeit. Rezension: Hollywood Schauspieler Alec Baldwin hat seit dem Antritt des amtierenden US-Präsidenten alle Hände voll zu tun. Da er mit seiner Donald-Trump-Parodie in der Sendung "Saturday Night Live" grossen Erfolg hat, war es nur eine Frage der Zeit, bis auch ein Buch folgen würde. In dieser überaus unterhaltsam geschriebenen "Autobiografie" präsentiert er aus der Perspektive des Parodierten eine Präsidentschaft, die der gesellschaftlichen Spaltung des amerikanischen Volkes auf immer wieder schmerzliche Weise einen Spiegel vorhält. Zusammen mit dem amerikanischen Bestsellerautor Kurt Andersen huldigt Baldwin seinem TV-Kunstprodukt und der oftmals bizarren Verschmelzung von Realität und Fiktion, die gerade Donald Trumps Präsidentschaft immer wieder prägt. - Man lacht beim Lesen oftmals laut auf und hat im gleichen Moment das Gefühl, dass einem das Lachen im Hals stecken bleibt. Auch die Übersetzung des Buches ist ganz hervorragend gelungen. Geistreiches Lesefutter, das die Gegenwart parodiert, während man sich nachdenklich fragt, ob hier die Satire die Realität nicht schon lange überholt hat. Gern für alle. (2)