Housing and health
In: Discussion paper 14-079
In: Public finance and corporate taxation
14 Ergebnisse
Sortierung:
In: Discussion paper 14-079
In: Public finance and corporate taxation
Das vorliegende Paper beschäftigt sich mit der Frage, welche Bedeutung die Digitalisierung für Planung, Praxis und Wirksamkeit von Sozialpolitik in Österreich hat. Auf Basis facheinschlägiger Literatur werden bestimmte Dimensionen von Digitalisierung und ihre Relevanz für die Sozialpolitik besprochen. Im Vergleich zu anderen Beiträgen, die sich mit Reaktionsmöglichkeiten des Wohlfahrtsstaates auf Digitalisierung in der Produktion und auf dem Arbeitsmarkt beschäftigen, liegt der Fokus auch auf Digitalisierungsformen im (wohlfahrts-)staatlichen Handeln selbst und wie diese Dimensionen mit sozialer Ungleichheit zusammenhängen. Vier Dimensionen werden besprochen: 1. Digitalisierung von Amtswegen und politischer Partizipation, 2. Daten und Politikevaluierung, 3. Kommunikation, 4. Reaktionsmöglichkeiten des Wohlfahrtsstaates auf die Digitalisierung der Produktion. Der Beitrag schließt mit ausgewählten Vorschlägen für zukünftige Forschung.
BASE
In: Housing studies, S. 1-21
ISSN: 1466-1810
Residualization refers to the process whereby publicly subsidized rental housing moves towards a position in which it provides only a safety net for low-income households. In this paper we quantify residualization based on the income profile of households in the below market rates (BMR) rental sector. Various residualization indicators for 12 European countries from EU-SILC data are calculated. First, we explore the effect of the size of the BMR sector and the cost of alternative tenure types on residualization. Second, we investigate if there are similar trends of residualization from 2005 to 2016. We find that decreases in the share of the BMR sector are associated with significant increases in residualization. Increases in rent differences between the BMR and market rate rental sector are related to larger degrees of residualization. We further observe a rising level of residualization for most countries. However, countries with allocation systems that aim at broader income groups still display the lowest degree of residualization.
In: Kyklos: international review for social sciences, Band 69, Heft 2, S. 208-227
ISSN: 1467-6435
SummaryThe aim of this paper is twofold. First, it tests whether an effect of over‐indebtedness on self‐assessed health exists. Fixed‐effects panel regression models based on panel data for 25 European countries show that being in arrears increases the likelihood of reporting bad/very bad health. However, effects are weak in terms of economic significance. The second research question focuses on the effect heterogeneity of overindebtedness among different European countries. It asks whether country‐level factors moderate the effect of problematic debt on health. These macro‐variables are the accessibility of health services, debt management and debt discharge regulations, dispute resolution with banks/insurance companies, and the social stigma of being over‐indebted/in debt. Descriptive analyses showed that some aspects of the legal debt‐collection process (e.g., higher costs of debt collection) are associated with a stronger effect of over‐indebtedness on subjectively assessed poor health. There is also some evidence that easier dispute resolution with banks and insurance companies is correlated with smaller effects of over‐indebtedness on health.
In: Review of Income and Wealth, Band 65, Heft 3, S. 495-513
SSRN
In: Journal of European social policy, Band 25, Heft 3, S. 331-351
ISSN: 1461-7269
So far, research on the causes of over-indebtedness in Europe has predominantly focused on the characteristics of individuals or households. This article investigates to what extent country-level factors are associated with a European household's risk of being over-indebted. We examine variables that reflect policies aimed at combating over-indebtedness (the average level of economic literacy prevalent within a country and its classification into a specific debt-discharge regime) and variables that reflect other welfare-state policies (a country's affiliation to a specific employment regime and a summary measure referring to the net replacement rate in the case of long-term unemployment). The results, which are based on multilevel logistic regression analyses of European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC) data for 27 European countries, suggest that all four country-level factors matter. This particularly applies to the variables reflecting other welfare-state policies, thus underlining the relevance of the design of social policy in fighting over-indebtedness.
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 65, Heft 3, S. 451-477
ISSN: 1861-891X
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 65, Heft 3, S. 451-477
ISSN: 1861-891X
"Es wird untersucht, ob kritische Ereignisse (z.B. Arbeitslosigkeit) oder ein durch kritische Ereignisse ausgelöster finanzieller Schock die Überschuldungswahrscheinlichkeit privater Haushalte signifikant erhöhen (Schockthese). Weiter wird getestet, ob der Effekt kritischer Ereignisse durch kostensparende Handlungen abgeschwächt werden kann (Copingthese) oder von der finanziellen und sozialen Ausgangssituation beeinflusst ist (Vulnerabilitätsthese). Datengrundlage sind österreichische Befragungsdaten (ECHP 1995-2001; EU-SILC 2004-2008), auf Basis derer Panel-Regressionsmodelle geschätzt werden. Für die untersuchten kritischen Ereignisse kann kein direkter Effekt auf die Überschuldungswahrscheinlichkeit nachgewiesen werden, sehr wohl aber wirkt sich ein finanzieller Schock signifikant aus. Die Evidenz für eine Gültigkeit der Copingthese ist schwach, aber auch nach Kontrolle unbeobachteter, zeitkonstanter Faktoren stabil. Schätzungen zur Überprüfung der Vulnerabilitätsthese zeigen je nach verwendetem Vulnerabilitätsindikator unterschiedliche Ergebnisse. Die Befunde unterstreichen die Komplexität des Entstehungszusammenhanges: Überschuldung kann weder ausschließlich auf das Konsumverhalten oder Kosten-Nutzen-Erwägungen der Haushalte, noch ausschließlich auf exogene Schocks zurückgeführt werden." (Autorenreferat)
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 65, Heft 3, S. 451-477
ISSN: 0023-2653
Es wird untersucht, ob kritische Ereignisse (z. B. Arbeitslosigkeit) oder ein durch kritische Ereignisse ausgelöster finanzieller Schock die Überschuldungswahrscheinlichkeit privater Haushalte signifikant erhöhen (Schockthese). Weiter wird getestet, ob der Effekt kritischer Ereignisse durch kostensparende Handlungen abgeschwächt werden kann (Copingthese) oder von der finanziellen und sozialen Ausgangssituation beeinflusst ist (Vulnerabilitätsthese). Datengrundlage sind österreichische Befragungsdaten (ECHP 1995–2001; EU-SILC 2004–2008), auf Basis derer Panel-Regressionsmodelle geschätzt werden. Für die untersuchten kritischen Ereignisse kann kein direkter Effekt auf die Überschuldungswahrscheinlichkeit nachgewiesen werden, sehr wohl aber wirkt sich ein finanzieller Schock signifikant aus. Die Evidenz für eine Gültigkeit der Copingthese ist schwach, aber auch nach Kontrolle unbeobachteter, zeitkonstanter Faktoren stabil. Schätzungen zur Überprüfung der Vulnerabilitätsthese zeigen je nach verwendetem Vulnerabilitätsindikator unterschiedliche Ergebnisse. Die Befunde unterstreichen die Komplexität des Entstehungszusammenhanges: Überschuldung kann weder ausschließlich auf das Konsumverhalten oder Kosten-Nutzen-Erwägungen der Haushalte, noch ausschließlich auf exogene Schocks zurückgeführt werden.
In: Armut in Österreich: Bestandsaufnahme, Trends, Risikogruppen, S. 185-208
Die zentrale inhaltliche Dimension des über das EU-Programm Leonardo da Vinci finanzierten Pilotprojektes QUINORA, das von 2005-2007 durchgeführt wird, besteht darin, auf der Basis von internationalen Qualitätsstandards ein Qualitätssicherungsprogramm für Berufsorientierungs- und Aktivierungsmaßnahmen in Verbindung mit einem E-Learning-Tool und einer E-Library zu entwickeln. Dabei wurden und werden die kritisch-diskursive Einbringung der 'QUINORA-Erkenntnisse' auf der Meta-/Systemebene der verschiedenen an Berufsorientierung und Aktivierung beteiligten arbeitsmarkt- und bildungspolitischen Akteure bzw. Implementierungen der 'QUINORA-Produkte' auf deren Managementebene. (.) Im einzelnen wurden dabei sieben Qualitätsbereiche (Qualitätsdomänen) jeweils kontextorientiert bearbeitet: 1. Bedarfs- und Bedürfnisanalyse, Zielsetzungen von BO- und Aktivierungsmaßnahmen. 2. Ausschreibungsrichtlinien und Trainingsdesign. 3. Personalpolitik, Qualifikations- und Kompetenzanforderungen an TrainerInnen. 4. Kursunterlagen und Infrastruktur. 5. Allgemeine Qualitätssicherungsmaßnahmen, die auf Systemebene unterschiedliche Akteure einbeziehen. 6. Allgemeine Qualitätssicherungsmaßnahmen vor und während der Maßnahme. 7. Feedback und Evaluation. Im ersten Halbjahr 2007 fanden vier thematische QUINORA-Workshops in Wien statt, die zum Ziel hatten, auf Basis der entwickelten Curriculum-Inhalte Praxisprobleme zu diskutieren und Lösungsvorschläge zu erarbeiten.
BASE
In: International journal of housing policy, S. 1-28
ISSN: 1949-1255
The paper analyses the sources of income measurement error in surveys with a unique data set. We use the Austrian 2008-2011 waves of the European Union "Statistics on income and living conditions" survey which provide individual information on wages, pensions and unemployment benefits from survey interviews and officially linked administrative records. Thus, we do not have to fall back on complex two-sample matching procedures like related studies. We empirically investigate four sources of measurement error, namely social desirabil- ity, sociodemographic characteristics of the respondent, the survey design and the presence of learning effects. We find strong evidence for a social desirability bias in income reporting, whereas the presence of learning effects is mixed and depends on the type of income under consideration. An Owen value decomposition reveals that social desirability is a major expla- nation of misreporting in wages and pensions, whereas sociodemographic characteristics are most relevant for mismatches in unemployment benefits.
BASE
In: Journal of the Royal Statistical Society, Series A (Statistics in Society), Band 182, Heft 4, S. 1411-1437
The paper analyses the sources of income measurement error in surveys with a unique data set. We use the Austrian 2008-2011 waves of the European Union 'Statistics on income and living conditions' survey which provide individual information on wages, pensions and unemployment benefits from survey interviews and officially linked administrative records. Thus, we do not have to fall back on complex two-sample matching procedures like related studies. We empirically investigate four sources of measurement error, namely social desirability, sociodemographic characteristics of the respondent, the survey design and the presence of learning effects. We find strong evidence for a social desirability bias in income reporting, whereas the presence of learning effects is mixed and depends on the type of income under consideration. An Owen value decomposition reveals that social desirability is a major explanation of misreporting in wages and pensions, whereas sociodemographic characteristics are most relevant for mismatches in unemployment benefits.