"2011 wurde der Bundesfreiwilligendienst in Deutschland eingeführt. Dort können sich auch Menschen über 27 Jahren engagieren und er wird staatlich stärker gesteuert als die etablierten Freiwilligendienste. Der Beitrag zieht ein erstes Fazit." (Autorenreferat)
In diesem Ergebnispapier stellen wir ausgewählte empirische Befunde unserer Studie zur Einführung des Bundesfreiwilligendienstes vor. Der Fokus liegt dabei auf der Altersöffnung. Weitere Ergebnisse sind in unserer Studie aus dem Juni 2012 sowie in den am Ende angegebenen Artikeln nachzulesen.
In: Voluntaris: Zeitschrift für Freiwilligendienste und zivilgesellschaftliches Engagement : journal of volunteer services and civic engagement, Band 1, Heft 1, S. 51-73
A current study on accountability and transparency in the third sector comes to the provisional conclusion that the attention which German non-profit organisations currently enjoy reflects neither their social nor their economic significance: the requirements which they face in the areas of accountability and transparency are far lesser than those faced by private and state organisations, but also far lesser than those faced by non-profit organisations in other countries. They are not as based on a questioning civil society public as on a relatively stable state and taxes oriented system which also entails field-specific accountability and reporting requirements. However, the current state of research does not permit to assert a transparency and accountability problem of the third sector in Germany. It remains to be seen whether this system will be able to accommodate future changes as a result of the increasing delegation of state tasks to non-profit organisations ("new subsidiarity") and the stated shift of a state-focused accountability regime towards expanded inter and intrasectional partnerships ("governance hypothesis"). Adapted from the source document
Philanthropic foundations play an increasingly important role in attempts to enhance the performance of school systems. Based on case studies from Germany, Switzerland and the US, this book develops an innovative model of effective education philanthropy for successfully tackling problems in the complex field of education.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Die vorliegende Studie ist Teil der mehrjährigen Forschungskooperation "Aktuelle Debatten und Entwicklungen im deutschen Nonprofit-Sektor" der Hertie School of Governance und des Centrums für soziale Investitionen und Innovationen (CSI) der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg. Ziel der Kooperation ist es, einen wissenschaftlichen Beitrag zu aktuellen Debatten und Entwicklungen im Nonprofit-Sektor zu leisten. Dabei soll zeitnah und anwendungsorientiert auf politikrelevante Fragestellungen eingegangen werden.