In: Alcohol and alcoholism: the international journal of the Medical Council on Alcoholism (MCA) and the journal of the European Society for Biomedical Research on Alcoholism (ESBRA), Band 42, Heft 6, S. 509-512
In: Alcohol and alcoholism: the international journal of the Medical Council on Alcoholism (MCA) and the journal of the European Society for Biomedical Research on Alcoholism (ESBRA), Band 41, Heft 4, S. 364-367
In: Alcohol and alcoholism: the international journal of the Medical Council on Alcoholism (MCA) and the journal of the European Society for Biomedical Research on Alcoholism (ESBRA), Band 41, Heft 1, S. 66-69
In: Alcohol and alcoholism: the international journal of the Medical Council on Alcoholism (MCA) and the journal of the European Society for Biomedical Research on Alcoholism (ESBRA), Band 39, Heft 6, S. 493-498
Preclinical study results suggest that neurotrophic peptides like nerve growth factor (NGF) and vascular endothelial growth factor A (VEGF-A) may be associated with symptoms of addictive behavior like withdrawal symptoms and rewarding effects. We investigated alterations in NGF and VEGF-A serum levels in opiate-dependent patients (25 male patients), who received diamorphine (DAM, heroin) treatment within a structured opiate maintenance program, and compared the results with the NGF and VEGF-A serum levels of healthy controls (23 male controls). NGF and VEGF-A serum levels were assessed before and after DAM administration twice a day (in the morning (16 h after last application – t1) and in the afternoon (7 h after last application – t3)) in order to detect a possible immediate or summative (in the afternoon) heroin effect on these two neuropeptides. Moreover, we investigated possible associations between the serum levels of these neurotrophic growth factors and psychometric dimensions of addictive behavior, e.g. craving, withdrawal, depression. Whereas there was no direct effect of DAM application on the serum levels of both neurotrophic growth factors neither in the morning nor in the afternoon, the NGF serum levels of the patient group were found to be significantly increased at all four time points of investigation compared with the healthy controls. In contrast, VEGF-A serum levels did not differ significantly in the patient and control groups. We found a significant positive association between the NGF serum levels and several items of the short opiate withdrawal scale as well as a negative association between self-reported mood (measured by visual analogue scale) and mood before heroin application (in the morning as in the afternoon). Moreover, we found a significant positive association between the NGF serum levels (t1 and t3) and the self-reported craving for methadone. In contrast, we found a negative association between the VEGF-A serum levels and avoidance, anxiety, suicide intentions of the SCL-90 as well as a positive association between the VEGF-A serum levels and the subscales of the heroin craving questionnaire measuring the rewarding effects of heroin. In conclusion, the results of this pilot study show that there might be an association between symptoms of opiate dependence and withdrawal and serum levels of VEGF-A and NGF.
Zusammenfassung: Zielsetzung: Die vorliegende Studie thematisiert potenzielle Schnittstellenprobleme, indem sie die Nutzung von Anschlussmaßnahmen (AN) bei Patient_innen nach stationärem Alkoholentzug ohne Nahtlosverfahren untersuchte. Methodik: Analysiert wurde die Kontrollgruppe des SmartAssistEntz-Projekts. Dazu wurden 181 Personen drei und sechs Wochen sowie drei und sechs Monate nach ihrer Entzugsbehandlung telefonisch befragt und Informationen zur Nutzung und Bewertung verschiedener AN erfasst. Ergebnisse: Über den Studienzeitraum hinweg nahm mehr als die Hälfte der Teilnehmenden mindestens eine AN in Anspruch. Am häufigsten und kontinuierlich wurden Suchtberatungsangebote genutzt (20-35 % der Teilnehmenden). Entwöhnungen wurden drei Wochen nach der Entzugsbehandlung von 8-14 %, nach sechs Monaten von 27-32 % der Teilnehmenden berichtet. Die AN wurden mehrheitlich als "hilfreich" bewertet, wobei Selbsthilfegruppen am schlechtesten abschnitten. Das Fehlen einer AN wurde am häufigsten (12-22 %) mit Wartezeit begründet. Das Aufsuchen einer Entwöhnungsbehandlung in den ersten drei Monaten nach Entzugsbehandlung hing mit einem geringeren Rückfallrisiko zusammen. Schlussfolgerungen: Insbesondere Suchtberatungsangebote scheinen eine niedrigschwellige und als hilfreich bewertete Maßnahme im Anschluss an eine stationäre Entzugsbehandlung zu sein. Gleichzeitig scheint bezogen auf Abstinenz das Aufsuchen einer Entwöhnung ausschlaggebend zu sein, sodass deren Nutzung stärker gefördert werden sollte.
In: Internet interventions: the application of information technology in mental and behavioural health ; official journal of the European Society for Research on Internet Interventions (ESRII) and the International Society for Research on Internet Interventions (ISRII), Band 28, S. 100517