Schulamokläufer: eine Analyse medialer Täter-Eigendarstellungen und deren Aneignung durch jugendliche Rezipienten
In: Konflikt- und Gewaltforschung
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Konflikt- und Gewaltforschung
In: Wissenschaft und Frieden: W & F, Band 32, Heft 1, S. 25-29
ISSN: 0947-3971
In: Wissenschaft & Frieden: W & F, Band 32, Heft 1, S. 25-29
"Spätestens seit dem Attentat an der Columbine High School in Littleton (USA) 1999 sind Anschläge von (ehemaligen) Schülern an ihren Schulen zu einem weltweiten Phänomen geworden, das sich nicht mehr nur in Staaten des globalen Nordens (USA, Kanada, Deutschland, Finnland), sondern mittlerweile auch in Schwellenländern (Brasilien, Südafrika, Thailand) beobachten lässt. Gegenwärtig lassen sich derartige Gewaltakte in wenigstens 23 Ländern der Erde nachweisen (Bondü et al. 2013). Seit Ende der 1990er Jahre sind solche Gewalttaten Gegenstand der sozialwissenschaftlichen, kriminologischen und psychologischen Forschung, so dass mittlerweile einerseits zwar einige Erkenntnisse vorliegen, andererseits aber noch eine Vielzahl an Fragen ungeklärt ist. Im vorliegenden Beitrag soll der bisherige Erkenntnisstand zu School-Shootings vor dem Hintergrund der aktuellen Forschung vorgestellt werden." (Autorenreferat)
In: Violence and Gender, Band 4, Heft 3, S. 73-80
ISSN: 2326-7852
The expert research of School Shootings: International Research, Case Studies, and Concepts for Prevention goes beyond simple "violent teen culture creates violent students" constructs to present current theories and findings, a diverse range of case studies, and examples of successful prevention programs. (Instructive cases that fall outside the general template, such as an early female shooter and a Samurai sword attack, are also included for additional insights.) Contributors from a variety of disciplines thoughtfully explore the role of media in conceptualizing school shootings and shooters for the public, the social nuances of "cool kids" versus outsiders, and the construction of male socialization for multifaceted coverage of this growing phenomenon. Among the featured topics: The relevance of fantasy in school shootings. Thirty-five school shootings: trends, patterns, typology. Legitimated adolescent violence: lessons from Columbine. School shooters and their followers on the Web. The Virginia Student Threat Assessment Guidelines: a science-based prevention strategy. School-level crisis management when a shooting incident occurs. A groundbreaking work that opens up possibilities for future studies and interdisciplinary and cross-cultural collaboration, School Shootings is imperative reading for researchers in criminology and criminal justice, especially with an interest in lifecourse studies and violence prevention/intervention. It will also be of considerable interest to researchers in youth-related fields, including child and school psychology, and education.
In: Violence and Gender, Band 2, Heft 4, S. 225-236
ISSN: 2326-7852
In: Violence and Gender, Band 5, Heft 2, S. 70-80
ISSN: 2326-7852