Making things known: epistemic practices, the United Nations, and the translation of piracy
In: International political sociology: the journal of the International Studies Association, Band 9, Heft 1, S. 1-18
ISSN: 1749-5679
25 Ergebnisse
Sortierung:
In: International political sociology: the journal of the International Studies Association, Band 9, Heft 1, S. 1-18
ISSN: 1749-5679
World Affairs Online
In: Contemporary Southeast Asia, Band 37, Heft 2, S. 157-182
ISSN: 0129-797X
World Affairs Online
In: Cooperation and conflict: journal of the Nordic International Studies Association, Band 49, Heft 3, S. 406-416
ISSN: 0010-8367
World Affairs Online
In: African security, Band 6, Heft 3-4, S. 297-316
ISSN: 1939-2206
World Affairs Online
In: Third world quarterly, Band 34, Heft 10, S. 1811-1827
ISSN: 0143-6597
World Affairs Online
In: Wissen, Wissenschaft und Global Commons: Forschung zu Wissenschaft und Politik jenseits des Staates am Beispiel von Regulierung und Konstruktion globaler Gemeinschaftsgüter, S. 295-315
Der Beitrag verfolgt das Ziel zu identifizieren, wie die methodologischen und forschungspraktischen Herausforderungen des Studiums der Wissenschaften als politischer Akteur bearbeitet werden können. Es wird argumentiert, dass eine pragmatistische bzw. praxistheoretische Vorgehensweise, wie sie sich sowohl in der Theoriebildung der internationalen Beziehungen als auch in der Weiterentwicklung der wissenschaftssoziologischen Akteur-Netzwerk-Theorie entwickelt hat, zahlreiche Vorteile bietet. Dazu wird veranschaulicht, dass die Diagnose einer ontologischen Leerstelle ihre Berechtigung hat. Zweitens werden anhand des Beispiels der Rolle von Sozialwissenschaftlern in der Friedensschaffungspolitik der UNO unterschiedliche analytische Zugänge zur Beschreibung des Status von Wissenschaftlern in der globalen Politik diskutiert. (ICE2)
In: Diskurse der Gewalt - Gewalt der Diskurse, S. 179-194
Der Verfasser setzt sich mit der Frage auseinander, wie wissenschaftliches Wissen politisch genutzt wird und welche Folgen sich daraus ergeben. Er exemplifiziert diese Thematik am Beispiel der These des Demokratischen Friedens, also der Auffassung, dass demokratische Staaten keine Kriege gegeneinander führen. Diese These ist zum außenpolitischen Prinzip mehrerer demokratischer Staaten, beispielsweise der USA, geworden und auch mit den Arbeiten der politikwissenschaftlichen Disziplin "Internationale Beziehungen" in Verbindung gebracht worden. Ein Blick auf die Folgen dieser Entwicklung zeigt, dass der Demokratische Frieden - entgegen den Intentionen Kants - zu einem Instrument weltpolitischer Klassifizierung geworden ist. Ist ein Staat nicht demokratisch verfasst, wird er zur potenziellen Bedrohung. Die Logik dieses Umkehrschlusses führt zu zwei Effekten: der Normalisierung von Gewalt zwischen Nicht-Demokratien und Demokratien und der Versicherheitlichung von Demokratie. (ICE2)
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 45, Heft 3, S. 442-444
ISSN: 1862-2860
In: Handbuch Politikberatung, S. 509-522
In: International affairs, Band 93, Heft 6, S. 1293-1311
ISSN: 0020-5850
World Affairs Online
In: The RUSI journal: independent thinking on defence and security, Band 161, Heft 5, S. 46-52
ISSN: 0307-1847
World Affairs Online
In this paper, we explore the security dimension of development in fragile situations, and address how the EU can better focus on the security dimension of its policies to-wards countries facing fragility. We stress development sequences in which economic, political and security factors interact, pointing to the linkages, and, at times, the trade-offs, between these problem-solving activities. Our guiding hypothesis throughout this paper is that societies facing fragile situations can begin to change in the security and development domains 'as they are, in spite of what they are, and because of what they are' (Hirschman), and that the EU, both as it is, and in spite of what it is, can help them to do so. We draw two implications from this starting point. First, the EU should be guided by 'possibilism' in its policy choices regarding the potential reforms and changes in the security-development nexus. Second, policy-makers and analysts should remain attentive to the possibilities of linkages and transversality, meaning that, instead of assessing only the possible effect of one single reform measure in the security-development nexus, it is more fruitful to seek out the inter-connections and external effects that are likely to emerge when several reforms are implemented either simultaneously or sequentially. It is both the combination and the process by which one thing leads to another that matters. First, we identify the security dimension of fragility situations and emphasise the wide range of instruments that the EU, as a global civilian power, has at its disposal to address these situations. Second, we present and discuss the four major ways to approach the security-development nexus from a policy stand-point: state-building, peace-building, human security, and the responsibility to protect. We argue that these frameworks should not be seen as competing with each other, but as making valuable points to be considered in any development strategy. Third, focusing upon problem-solving dynamics from a qualitative perspective, we explore the twists and turns of the relationship between security and development, highlighting, along the way, some of the unsuspected and unorthodox opportunities for change and reform in dire circumstances.
BASE
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 15, Heft 2, S. 273-302
ISSN: 0946-7165
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 15, Heft 2, S. 273-302
ISSN: 0946-7165
World Affairs Online
In: Journal of international relations and development, Band 10, Heft 4, S. 417-448
ISSN: 1581-1980