CO2 emission reduction in freight transports: how to stimulate environmental friendly behaviour?
In: Discussion paper 08-066
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In: Discussion paper 08-066
In: Umwelt- und Ressourcenökonomie
Eine Breitenbefragung klärt hier das Entscheidungsverhalten bezüglich der Verkehrsmittelwahl im Güterverkehr. Die stark steigende Transportnachfrage verursacht externe Kosten in erheblichem Umfang. Verkehrspolitik muss diese Mehrnachfrage möglichst umweltverträglich gestalten. EU und Bundesregierung streben die Verkehrsverlagerung von der Straße auf alternative Verkehrsträger an. Diese Arbeit analysiert, welche Determinanten ausschlaggebend sind
In: Umwelt- und Ressourcenökonomie
Das Buch erklärt auf der Grundlage einer Breitenbefragung das Entscheidungsverhalten bezüglich der Verkehrsmittelwahl im Güterverkehr. Da aufgrund einer stark steigenden Transportnachfrage im Güterverkehr externe Kosten in erheblichem Umfang verursacht werden, muss die Verkehrspolitik gezielt Maßnahmen ergreifen, um diese Mehrnachfrage möglichst umweltverträglich zu gestalten. Deshalb streben die EU und die Bundesregierung das Ziel der Verkehrsverlagerung von der Straße auf alternative Verkehrsträger an. Diese Arbeit analysiert, von welchen Determinanten die Verkehrsmittelwahl der Spediteure abhängt, um daran anschließend den Effekt bestimmter Regulierungen ermitteln zu können. So wird beispielsweise die Auswirkung der Lkw-Maut auf die Verkehrsmittelwahl untersucht. Zur Bestimmung der Determinanten wird ein diskretes Entscheidungsmodell ökonometrisch geschätzt.
In the European Union (EU) and in Germany the transport sector is the only sector with increasing CO2 emissions (in the EU by about 32 % and in Germany by about 1 % since 1990). Especially in road freight and air transport a further strong increase is forecasted. In the transport sector this might be impeded by avoiding transport (accepting a lower economic growth), shifting modes or in optimizing logistics. Especially the second is mentioned to be an adequate solution to meet the increasing demand for transportation and reducing CO2 emissions simulatneously. It is often stated, that combined transport (mainly truck-train-truck) might be a very CO2 efficient mode. In this article a Logit-Model (based on a survey of 500 German forwarders) is used to determine mode shift potentials of hauliers. The main factors of influence depending on the service provision of the transport modes are frequency of combined transport services, speed, and costs. For an estimation of the corresponding impact on the mode shift and thus potentials of CO2 emission reductions two policy instruments are empirically tested: a further increase of the performance-based heavy vehicle fee (LSVA-Maut) and a hypothetical speeding up of the average speed in freight rail transport to 80 km per hour. Although the modal shift is rather high in the last policy simulation, the impact on CO2 emissions is still small.
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Bühler, Johann Georg, and Bhagavānlāla Indrāji. 1885. Twenty-three Inscriptions from Nepâl: collected at the expense of H.H. the Navâb of Junâgadh : edited under the patronage of the Government of Bombay. Bombay: Printed at the Education Society's Press.
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