Introduction -- The monetary convergence hypothesis -- Evidence of monetary divergence -- From fiscal to monetary divergence -- Explaining divergence in the policy mix -- Illustrating partisan divergence in the policy mix -- Expanding the argument
If different producer groups have divergent interests concerning macroeconomic policies, how do societal preferences translate into state policy outcomes? I develop and test a party-as-agent framework for understanding the importance of societal preferences with regard to monetary policy under capital mobility. Following the principal-agent model, political parties function as agents for different societal principals. Rightist parties tend to represent internationally oriented business groups with preferences for monetary convergence, while leftist parties do the same for domestically oriented groups preferring monetary autonomy under capital mobility. I present statistical evidence showing that OECD leftist governments have been associated with more monetary autonomy and currency variability than their rightist counterparts, even after controlling for basic economic indicators such as inflation. The statistical evidence also shows that societal group size tends not to explain either autonomous monetary policy choices or exchangerate stability. Thus even large and wealthy societal groups may be unable to obtain their preferred policy outcome when their respective partisan agents do not hold government power.
Wenn verschiedene Produzentengruppen unterschiedliche Interessen hinsichtlich makroökonomischer Politik haben, wie übersetzen sich gesellschaftliche Präferenzen in staatliche Politikergebnisse? Es wird ein theoretischer Rahmen entwickelt und getestet, der Parteien als Agenten betrachtet um die Bedeutung gesellschaftlicher Präferenzen für die Geldpolitik unter Kapitalmobilität zu verstehen. Entsprechend dem Prinzipal-Agent Modell handeln politische Parteien als Agenten für unterschiedliche gesellschaftliche Prinzipale. Rechte Parteien tendieren dazu, international orientierte Unternehmensgruppen zu repräsentieren, die ein Interesse an geldpolitischer Konvergenz besitzen. Linke Parteien repräsentieren dahingegen national orientierte Akteure, die ein Interesse an monetärer Autonomie bei Kapitalmobilität haben. Statistische Evidenz zeigt, dass linke OECD-Regierungen mit grösserer monetärer Autonomie und Wechselkursvolatilität einhergingen als ihrer rechten Gegenstücke, selbst wenn grundlegende wirtschaftliche Indikatoren wie z.B. Inflation berücksichtigt werden. Die statistische Evidenz zeigt ebenfalls, das die Grösse sozialer Gruppen weder geldpolitische Autonomie noch Wechselkursstabilität erklärt. Also können soger grosse und wohlhabende soziale Gruppen ausserstande sein ihre bevorzugte Politik zu erhalten, wenn ihr Parteiagent nicht an der Macht ist. (SWP-Jns)