Exclusionary populism in Western Europe in the 1990s and beyond: a threat to democracy and civil rights?
In: Identities, conflict and cohesion 9
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In: Identities, conflict and cohesion 9
In: Patterns of prejudice: a publication of the Institute for Jewish Policy Research and the American Jewish Committee, Band 53, Heft 2, S. 111-135
ISSN: 1461-7331
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft : SZPW = Revue suisse de science politique : RSSP, Band 23, Heft 4, S. 335-353
ISSN: 1662-6370
AbstractContemporary radical right‐wing populism is generally associated with nativism, usually defined as an intense hostility to anything deemed alien and threatening to national cohesion. This article explores the origins and evolution of nativism in three major nineteenth‐century populist movements – antebellum Know Nothingism and post‐civil‐war agrarian populism in the United States and late nineteenth‐century Boulangism in France. All of them advanced nativist propositions to bolster their populist agenda, yet not of the same nature and to the same extent. These differences can largely be explained by the targets of populist mobilization and the constituency at which it was aimed. The cases suggest that nativism plays an important role in populist mobilization, not least because it allows populist movements to transcend differences between social groups and gives them an opportunity to promote themselves as the champions of collective identity – a concern central to the contemporary radical populist right.
In: A journal of church and state: JCS, Band 59, Heft 3, S. 517-519
ISSN: 2040-4867
In: Democracy and security, Band 9, Heft 3, S. 200-220
ISSN: 1555-5860
In: Populismus. Herausforderung oder Gefahr für die Demokratie?, S. 91-110
Im Aufsatz wird zunächst die Entstehungsgeschichte der Schweizer Volkspartei und deren Auswirkungen auf die schweizerische Parteienlandschaft seit 1991 beschrieben. Daraufhin widmet sich der Aufsatz der Person Christoph Blocher, der die Partei von einer sektionalen Interessenpartei zur selbst ernannten Interessenvertreterin aller Schweizer machte. Zu den wesentlichen Parteizielen gehören die Eindämmung der Zuwanderung und der Islamisierung des Landes. Zu diesem Zweck lancierte die Partei eine Reihe von Volksinitiativen. Hinzu kam eine Kampagne gegen deutsche Zuwanderer, die zum Teil dazu beigetragen hat, dass die Partei an Wählerstimmen verloren hat. Seit der verlorenen Wahl 2011 laviert die Partei immer mehr zwischen den Positionen Konkordanz und Fundamentalopposition, ohne sich letztlich festzulegen. Der Autor zieht folgendes Fazit: Mit der auf Polarisierung ausgerichteten Politik trug die Partei maßgeblich dazu bei, sich selbst ins Abseits zu katapultieren. Ein mögliches Comeback der Partei im Stil von Marine Le Pen in Frankreich schließt der Autor jedoch nicht aus. (ICB)
In: Party politics: an international journal for the study of political parties and political organizations, Band 10, Heft 5, S. 601-603
ISSN: 1354-0688
In: Totalitarian movements and political religions, Band 5, Heft 1, S. 164-165
ISSN: 1469-0764
In: Politique et sociétés, Band 21, Heft 2, S. 9-28
ISSN: 1703-8480
Ces dernières années, la droite radicale populiste en Europe de l'Ouest a élaboré une position idéologique plus précise, laquelle est caractérisée par l'évocation du droit à la différence et une défense du particularisme culturel. Ces deux aspects sont employés afin de mobiliser un électorat contre la perception de deux grandes menaces externes à la culture et aux valeurs des sociétés européennes, soit la mondialisation et l'Islam. Par cette idéologie, la droite populiste a réussi à étendre sa clientèle au-delà des soi-disant groupes menacés par la modernisation économique, sociale et culturelle des sociétés occidentales. En raison de l'importance accrue des enjeux politiques de type culturel, notamment le thème de l'identité collective dans l'espace politique contemporain, l'idéologie populiste de droite constitue un défi de taille pour les démocraties pluralistes.
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 31, Heft 3, S. 251-264
"In den letzten Jahren hat die populistische Rechte in Westeuropa eine umfassende Ideologie entwickelt. Die Hauptmerkmale dieser Ideologie sind eine starke Betonung des Begriffs der Differenz sowie der Verteidigung kultureller Eigenheit. Die populistische Rechte benutzt beide Begriffe, um damit ihren Kampf gegen die ihrer Meinung nach zwei größten Bedrohungen der europäischen Kultur und der westlichen Werte zu legitimieren: die Globalisierung und den Islam. Diese Ideologie richtet sich an eine breite potentielle WählerInnenschaft, die weit über diejenigen Gruppen hinausgeht, die objektiv oder zumindest subjektiv am meisten von wirtschaftlichen, sozialen und kulturellen Modernisierungsprozessen betroffen sind. Zwar erzielte die populistische Rechte in den letzten Jahren vor allem in der ArbeiterInnenschaft überproportionale Zugewinne; diese Entwicklung bestätigt jedoch noch nicht die Modernisierungsverliererthese. Zum Verständnis der Bedeutung der rechtspopulistischen Mobilisierungserfolge in Westeuropa ist es vor allem notwendig, Identitätspolitik ernst zu nehmen. Der Interpretationsansatz von Nancy Fraser könnte sich dabei für die Analyse der programmatischen Entwicklungstendenzen der populistischen Rechten als nützlich erweisen." (Autorenreferat)
In: Democracies and the Populist Challenge, S. 197-213
Examines the ascendance of the extremist right-wing Freedom Party of Austria (FPO) & the "Haider phenomenon" that led the EU to impose sanctions against Austria. Freedom Party (FPO) leader Jorg Haider has been described as "Europe's most successful politician of the past decade," & fear that the "Haider effect" might be contagious was a prime impetus behind the sanctions. It is argued that Haider's success represents neither a "resurgence of Nazism" nor a "new type of fascism." The FPO is neither anti-democratic nor racist, & doesn't promote violence as a means for achieving political goals. Rather, Haider is a "charismatic populist" whose politics are not consistent with traditional notions of the Left or Right, but a new pattern of political discourse formed from elements of various political traditions & struggles. It is maintained that Haider's new politics alternate between the two seemingly incompatible positions of "ethnocratic liberalism" & "exclusionary welfarism." Key components involved in how Haider deals with the past are explored, along with prospects for the FPO's continued success. J. Lindroth
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 31, Heft 3, S. 251-264