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Coeducation:A Contested Practice in Nineteenth- and Twentieth-Century Secondary Schooling
In: Bakker , N 2020 , Coeducation : A Contested Practice in Nineteenth- and Twentieth-Century Secondary Schooling . in T Fitzgerald (ed.) , Handbook of Historical Studies in Education : Debates, Tensions, and Directions . Springer International Handbooks of Education , Springer , Singapore , pp. 551-567 . https://doi.org/10.1007/978-981-10-2362-0_29
This chapter discusses the history of coeducation in secondary schooling, mainly in Europe and North America. The analysis focuses on the gendered characteristics of educational systems and curricula, as well as on national discourses about single-sex or mixed schooling. The focus is on the latter half of the nineteenth and the first decades of the twentieth century, when the merits and perils of coeducation were debated for this stage of schooling. Until after World War II, children of the working class hardly ever attended school past the age of 13 or 14. Therefore, this is a history of middle- and upper-class education. In the early nineteenth century, girls had to do with a very limited, private education that prepared only for homemaking and motherhood, while boys could attend public grammar schools that opened the door to the university and the professions. From the mid-nineteenth century, initiatives to improve the quality of girls' education were taken. Few countries opened up boys' public schools for girls; in most cases, new girls' schools were established with more serious but still unequal curricula, focusing mainly on humanities. Schools teaching a curriculum equivalent to that of the boys' schools were not created until after the turn of the century, when a more critical view of coeducation became the rule. Democratization and coeducation came hand in hand with the introduction of comprehensive mixed secondary schooling in the 1960s and 1970s. The shortcomings of coeducation, however, were not rediscovered until after it had generally been introduced.
BASE
Frauen und Arbeit in der Zwischenkriegszeit: Näherinnen in Amsterdam
In: Mündliche Geschichte und Arbeiterbewegung: eine Einführung in Arbeitsweisen und Themenbereiche der Geschichte "geschichtsloser" Sozialgruppen, S. 281-292
Nach einigen Hinweisen auf die Entstehung der industriellen Frauenarbeit in den Niederlanden und den widersprüchlichen Reaktionen der Arbeiterbewegung und der Frauen selbst auf diese Entwicklung richen die Verfasserinnen ihr Augenmerk auf die Situation der Frauen in der Amsterdamer Bekleidungsindustrie in der Zeit zwischen den Weltkriegen. "In dieser Periode arbeiteten und wohnten ungefähr 25 v.H. von allen holländischen Näherinnen in der Hauptstadt." Da die Arbeiterinnen schon im Alter von 13 und 14 Jahren in die Werkstätten kamen und neben ihrer 48-Stundentätigkeit "viele Pflichten in der Familie hatten, war das Klassenbewußtsein sehr niedrig, die Orientierung auf die Familie und eine baldige Heirat dominierend." Die Heimarbeit bot Vorteile und wurde vorgezogen. Damit korrespondierte die geringe Neigung zum Widerstand gegen die Unternehmer und zu gewerkschaftlicher Organisierung. Die Arbeit in der Textilindustrie wurde von den meisten Frauen als Provisorium vor der Familiengründung angesehen, zumal in den Niederlanden das Ideal der nur für die Familie arbeitenden Frau besonders verbreitet und wegen der holländischen Neutralität nicht durch Frauenarbeit in der Kriegsproduktion beeinträchtigt war. (WU)