Im Mittelpunkt der Studie stehen die Dokumentation der 20-jährigen Entwicklung des freien Mediensystems in Ostdeutschland und der Ausblick auf die Zukunft. Die Autoren befassen sich mit den Medien, den Medienmachern und der Medienaufsicht und fragen, nach welchen Vorbildern die fünf neu gegründeten Medienaufsichtsbehörden entstanden sind, welche Aufgaben sie heute wahrnehmen, welche radikalen Umbrüche im Printsektor nach der Wende zu Monopolstrukturen geführt haben, welche Auswirkungen auf den Journalismus dies heute hat und schließlich, nach zwei Jahrzehnten freier Medien, wie die Situation der Journalistenausbildung – lange nach Schließung des Leipziger »Roten Klosters« – heute im Bologna-Zeitalter ist.
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Mit Angeboten wie Google News dringen Suchmaschinen in Bereiche ein, die bisher dem Journalismus vorbehalten waren. Nachrichtensuchmaschinen sind für Nutzer und Journalisten eine neue Informationsquelle zum aktuellen Zeitgeschehen. Im Mittelpunkt der Studie von Markus Beiler steht die Frage, wie ähnlich die auf Algorithmen basierende technisch-formale Selektion von Nachrichtensuchmaschinen einer journalistisch-inhaltlichen Selektion ist. Damit wird die Journalismusforschung auf den noch kaum behandelten Bereich der algorithmisierten Selektion von Inhalten erweitert. Die Qualitätsforschung und die Nachrichtenwerttheorie bilden den theoretischen Bezugsrahmen der Studie. Mittels Inhaltsanalyse wurden sechs Nachrichtensuchmaschinen hinsichtlich der Qualitätsdimensionen Transparenz, Vielfalt, Aktualität und Relevanz zu fünf innen- und außenpolitischen Themengebieten untersucht. Das zentrale Ergebnis ist, dass es Nachrichtensuchmaschinen nicht vermögen, Suchergebnisse nach journalistischen bzw. allgemein-menschlichen Relevanzkriterien zu sortieren: Nachrichtenfaktoren erklären nicht den Rang eines Suchergebnisses in der Ergebnisliste. Der Nachrichtenwert der vermittelten Beiträge und der Rang der entsprechenden Suchergebnisse korrelieren nicht bzw. sie korrelieren sogar negativ. Hierdurch schaffen Nachrichtensuchmaschinen ein neues Relevanzverständnis für Nutzer und Journalisten, das nicht mehr nur inhaltlich, sondern auch technisch-formal bestimmt ist. Dies kann dazu führen, dass sich journalistische Selektions- und Gestaltungsregeln ändern
The existence of a European public sphere is often disputed –not only in communication and media science. A common thesis in research is that a European public sphere can be constituted via the Europeanization of reporting in the national media. On the basis of a qualitatively oriented meta-analysis, this article aims to answer the question whether such Europeanization is taking place in European countries. With reference to 17 studies analysing media content from several European countries, the empirical research carried out in German, English and French since the beginning of the 1990s is systematically evaluated. All of the studies examined compare European topics being reported in the media in different European countries. The meta-analysis shows that in the 15 member states of the European Union prior to the 2004 enlargement, developmental tendencies of differing degrees towards a Europeanization of the national public spheres are discernible. Overall, EU topics account for an extremely small proportion of the reporting in the particular national media. Players at EU level only feature in minor roles. It can be concluded that the public spheres of the EU states continue to exhibit a strong national orientation. Keeping in mind that there has been little empirical research in this field so far, the results of this analysis are a first step towards a systematization of the existing research –at a time when the debate about a European public sphere becomes even more important against the background of the ongoing expansion of the EU.
Since the 2010s, a new type of journalism has emerged, especially in North America and Western Europe, called constructive journalism. Its basic idea is to complement classic problem-centered reporting by covering problem-solving approaches that could inspire the recipients. It has been harshly criticized, especially for its alleged proximity to advocacy or activism. To clarify the role orientations of the protagonists of this trend, a survey of all German journalists that call themselves constructive or solution-oriented was conducted (n = 79). The results show that constructive journalists are as diverse in age as the total of all journalists in Germany, but tend to be more women journalists, freelancers, formally higher educated, and politically leaning toward green and left-wing positions. Regarding role orientations, the field of constructive journalism not only represents a new facet of the entire journalistic field but also consists of several nuanced approaches itself: In factor analysis, we found eight role dimensions, of which the most important were the Social Integrator, the Transformation Agent, the Active Watchdog, the Emotional Storyteller, and the Innovation Reporter. In comparison to the average German journalist, the German constructive journalist shows stronger ambitions to control political and business elites, to motivate people to participate, and to contribute to social change. This can be explained as a countermovement not only to a possible negativity bias in the news but also to an increased attitude of detachment in German newsrooms.
Social cohesion: communication and consensus. Whether it is social networks, television, radio or newspapers, the media influence our perception of the world and our understanding of society. One question here is what significance media have in the context of social cohesion. Media can make an important contribution to social cohesion. However, there are also developments that jeopardise this. This volume presents a selection of theoretical, empirical and practice-oriented perspectives on the question of how structures of interpersonal and (partially) public communication and the media as a whole strengthen social cohesion, but also challenge it.; Gesellschaftlicher Zusammenhalt: Kommunikation und Konsens Ob es sich um soziale Netzwerke, Fernsehen, Radio oder Zeitungen handelt, Medien haben Einfluss auf unsere Wahrnehmung der Welt und unser Verständnis für die Gesellschaft. Eine Frage hierbei ist, welche Bedeutung Medien im Kontext gesellschaftlichem Zusammenhalt haben. Medien können einen wichtigen Beitrag zum sozialen Zusammenhalt leisten. Jedoch gibt es auch Entwicklungen, die diesen gefährden. Der vorliegende Band zeigt eine Auswahl an theoretischen, empirischen und praxisorientierten Perspektiven zur Frage auf, wie Strukturen interpersonaler und (teil-)öffentlicher Kommunikation sowie Medien insgesamt gesellschaftlichen Zusammenhalt stärken, aber auch herausfordern.