Review: Philippe Bourbeau, On Resilience. Genealogy, Logics, and World Politics
In: European review of international studies: eris, Volume 6, Issue 1-2019, p. 77-81
ISSN: 2196-7415
6 results
Sort by:
In: European review of international studies: eris, Volume 6, Issue 1-2019, p. 77-81
ISSN: 2196-7415
In: Democratization, Volume 28, Issue 7, p. 1357-1374
ISSN: 1743-890X
To prevent violent conflict and governance breakdown abroad, the European Union (EU) needs anticipatory analysis and preventive action at the EU and member state level that follow a coherent approach. The EU's resilience agenda can complement early warning risk analysis for prevention, but it is unclear to what extent it has been operationalized. We compare the role that resilience plays in crisis early warning in diplomatic services at the EU and member state level in France and Germany. Drawing on the literature on Europeanization and diffusion, we seek to explain different levels of convergence regarding a resilience approach in early warning at the levels of strategy, analysis and action. We find that the diffusion item's specificity, the number of sources and particular institutional contexts impact the resulting level of convergence. Member states see value in complementing risk analysis with a resilience perspective, but the EU has failed to provide a sufficiently clear source model. Our results contribute to the literature on EU foreign policy diffusion and coherence and show that the EU has not exhausted its potential to promote resilience as a tool for more coherent and effective conflict prevention.
BASE
In: Stiftung & Sponsoring: das Magazin für Non-Profit-Management und -Marketing, Issue 1
ISSN: 2366-2913
Frankreich leidet unter einer steigender Arbeitslosigkeit und anhaltenden Haushaltsdefiziten. Die geplanten Arbeitsmarktreformen führten zu massiven Streiks und Blockaden. Fehlt dem Land eine Kompromisskultur? Für Henrik Uterwedde, Deutsch-Französisches Institut, Ludwigsburg, besteht kein Anlass für Pessimismus. Frankreich benötige zwar strukturelle Reformen und eine Erneuerung seines Wirtschafts- und Sozialmodells, aber es bewege sich auch, und die Wirtschaft verfüge über ein starkes Potenzial. Nino Galetti, Konrad-Adenauer-Stiftung, Paris, und Tatjana Saranca, sehen in Frankreich "die am meisten unterschätzte große Volkswirtschaft der Welt". Nach dem Brexit werde Paris die EU-Hauptstadt mit der größten Wirtschaftsleistung sein. Für Ronald Bachmann, RWI, Essen, ergibt sich bei Betrachtung des französischen Arbeitsmarkts ein vielschichtiges Bild. Zwar gelang es in der Vergangenheit, partielle Arbeitsmarktreformen durchzusetzen. Diese führten jedoch nicht zum gewünschten Erfolg. Nach Ansicht von Eckhard Wurzel, Universitäten Göttingen und Konstanz, tut sich Frankreich schwer mit Wirtschaftsreformen. Dies mag zum Teil noch das Nachklingen einer Tradition sein, die die Lösung ökonomischer Probleme vor allem in staatlichem Interventionismus suche. Das Land sei aber durchaus reformfähig. Ronja Kempin und Aurora Bergmaier, Stiftung Wissenschaft und Politik, Berlin, sehen vor allem im Fehlen eines konstruktiven sozialen Dialogs in Frankreich ein Grund für das Scheitern vieler politischer Reformvorhaben. Daniela Schwarzer, German Marshall Fund, unterstreicht, dass die Reformbilanz des französischen Staatspräsidenten François Hollande insgesamt nicht so schwach ist, wie oftmals behauptet wird. Besorgniserregend sei aber, wie groß die politische Zerrissenheit, Polarisierung und Radikalisierung vor dem Hintergrund einer tiefen gesellschaftlichen Krise geworden sei. Die Gefahr weitere politischer Polarisierung und Radikalisierung bestehe weiterhin.
BASE
This paper explores how the idea of resilience has made its way into the external action of the European Union (EU) and selected member states (Germany, France and Italy) as a means to address areas of limited statehood and contested orders. It examines the debates informing the development of the EU's external action and current concerns in economic, political, and migration instruments. The main findings are that the EU's economic and political instruments have become gradually dominated by resilience framings, with an emphasis on multilateralism, adaptation, and long-term and bottom-up responses. Resilience also increasingly drives the humanitarian assistance and development cooperation policies in Germany and to a lesser extent France, which have gradually moved away from top-down administrative and centralized models of governance. The EU and member states like Italy, however, have been more reluctant to foster resilience to address migration issues. Instead, they have prevented flows of irregular migrants into Europe by means of containment strategies such as improving border management, policing, and surveillance and combating smuggling networks.
BASE