Globalizzazione, individualizzazione e morte delle classi sociali: uno studio empirico su 18 paesi europei
In: Polis: ricerche e studi su società e politica in Italia, Band 23, Heft 2, S. 195-220
ISSN: 1120-9488
33 Ergebnisse
Sortierung:
In: Polis: ricerche e studi su società e politica in Italia, Band 23, Heft 2, S. 195-220
ISSN: 1120-9488
In: Polis: ricerche e studi su società e politica in Italia, Band 21, Heft 2, S. 277-291
ISSN: 1120-9488
In: Journal of European social policy, Band 15, Heft 2, S. 123-138
ISSN: 1461-7269
In recent years the decline in fertility and the difficulties faced by individuals in having the desired number of children have gained growing attention in the academic and public debate. The aim of the present paper is twofold. The first is to scrutinize the rationale and the justification of public support for individual fertility choices. This means addressing the question of why low fertility should be a problem of public concern. This is crucial because, depending on the answer, one can identify how much the actual low level of fertility should increase and which groups of the population should be addressed. The second aim of the paper is to apply the general discussion of public policies and fertility to the Spanish case. Spain is the country where the 'child gap', i.e. the average difference between desired and actual children, is most acute. In 1995, the average desired number of children for women aged 18-49 years was about 2.2, while the observed total fertility rate was 1.2. Thus, the Spanish 'child gap' is, on average, around one child per woman. The analysis of the Spanish case will be divided into two steps. First, I will try to identify who is having fewer children than the desired number and review the different explanations of why this is happening. Second, I will examine various public policies related to fertility that have been implemented in other countries and discuss their efficacy and applicability in a country with a deeply different socio-economic structure, such as Spain.
In: Journal of European social policy, Band 15, Heft 2, S. 123-138
ISSN: 0958-9287
In: Mehr Risiken - mehr Ungleichheit?: Abbau von Wohlfahrtsstaat, Flexibilisierung von Arbeit und die Folgen, S. 85-115
Das Ziel des Beitrags ist es, die Effekte des Globalisierungsprozesses auf die Muster des Erwerbseintritts in den italienischen Arbeitsmarkt zu analysieren. Der Einfluss der Globalisierung auf den Erwerbseintritt wird dabei als indirekter Effekt untersucht, vermittelt durch zwei voneinander abhängige strukturelle Veränderungen, die den Arbeitsmarkt der OECD-Länder in den letzten 20 Jahren charakterisiert haben: erstens die Rekommodifikation der Beschäftigungsverhältnisse, womit ein Rückgang der Festanstellungen und die zunehmende Verbreitung von befristeten Verträgen, Ausbildungsverträgen und semi-unabhängigen Formen der Beschäftigung (als freie Mitarbeiter oder Berater) gemeint sind, und zweitens der Rückgang der Beschäftigungsverhältnisse im Produktionssektor. Globalisierung wird demnach als ein Prozess verstanden, der zur Transformation der Beschäftigungsstruktur und zur Umstrukturierung der Beschäftigungsverhältnisse in den OECD-Ländern beiträgt. Der Schwerpunkt der empirischen Analyse liegt auf den Konsequenzen dieses strukturellen Wandels für die soziale Ungleichheit, insbesondere auf der Frage, wie sich die zunehmende Flexibilität der Arbeitsverträge und der Rückgang der Zahl der Arbeitsplätze für ungelernte Arbeitskräfte im Produktionssektor auf die beruflichen Frühkarrieren im italienischen Arbeitsmarkt auswirken. Die Ergebnisse zeigen ein eher düsteres Szenario für die jüngste Kohorte der Berufsanfänger auf dem italienischen Arbeitsmarkt. Sie haben geringe Chancen, beim Einstieg in den Arbeitsmarkt einen festen Vertrag zu bekommen sowie geringere Chancen, einen befristeten Vertrag in eine Festanstellung zu transformieren. Darüber hinaus laufen sie eher Gefahr, schneller arbeitslos zu werden. (ICA2)
In: Mannheimer Jahrbuch für Europäische Sozialforschung. Bd. 7, Mehr Risiken - mehr Ungleichheit? Abbau von Wohlfahrtsstaat, Flexibilisierung von Arbeit und die Folgen., S. 85-115
Das Ziel des Beitrags ist es, die Effekte des Globalisierungsprozesses auf die Muster des Erwerbseintritts in den italienischen Arbeitsmarkt zu analysieren. Der Einfluss der Globalisierung auf den Erwerbseintritt wird dabei als indirekter Effekt untersucht, vermittelt durch zwei voneinander abhängige strukturelle Veränderungen, die den Arbeitsmarkt der OECD-Länder in den letzten 20 Jahren charakterisiert haben: erstens die Rekommodifikation der Beschäftigungsverhältnisse, womit ein Rückgang der Festanstellungen und die zunehmende Verbreitung von befristeten Verträgen, Ausbildungsverträgen und semi-unabhängigen Formen der Beschäftigung (als freie Mitarbeiter oder Berater) gemeint sind, und zweitens der Rückgang der Beschäftigungsverhältnisse im Produktionssektor. Globalisierung wird demnach als ein Prozess verstanden, der zur Transformation der Beschäftigungsstruktur und zur Umstrukturierung der Beschäftigungsverhältnisse in den OECD-Ländern beiträgt. Der Schwerpunkt der empirischen Analyse liegt auf den Konsequenzen dieses strukturellen Wandels für die soziale Ungleichheit, insbesondere auf der Frage, wie sich die zunehmende Flexibilität der Arbeitsverträge und der Rückgang der Zahl der Arbeitsplätze für ungelernte Arbeitskräfte im Produktionssektor auf die beruflichen Frühkarrieren im italienischen Arbeitsmarkt auswirken. Die Ergebnisse zeigen ein eher düsteres Szenario für die jüngste Kohorte der Berufsanfänger auf dem italienischen Arbeitsmarkt. Sie haben geringe Chancen, beim Einstieg in den Arbeitsmarkt einen festen Vertrag zu bekommen sowie geringere Chancen, einen befristeten Vertrag in eine Festanstellung zu transformieren. Darüber hinaus laufen sie eher Gefahr, schneller arbeitslos zu werden. (ICA2). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1997 bis 1997.
In: Careers of couples in contemporary societies: from male breadwinner to dual earner families, S. 121-145
Focusing on Italy, the chapter discusses wives' labor participation in terms of marital homogamy, family cycles & circumstances, & spousal status. Wives' employment transitions are also affected by premarital work experience, public child care resources, educational status, social "noncomformity" (eg, cohabitation), & maternal influence. Recent trends indicate an increasing labor-force polarization between continuously working women & those who have either never worked before or interrupted work due to family obligations. The data suggest three employment policy areas to encourage female labor participation: (1) integrating into the workforce the nearly 20% of Italian women who have never been employed; (2) retaining married women workers; & (3) assisting reentry. However, tending to the second matter, especially via public child care provision, may help obviate the very work interruptions that so often make reentry difficult. 3 Tables, 2 Figures, 1 Appendix, 47 References. K. Coddon
In: Polis: ricerche e studi su società e politica in Italia, Band 8, Heft 3, S. 503-506
ISSN: 1120-9488
First published online: 14 April 2021 ; Previous research has shown that seemingly irrelevant events such as unexpected outcomes in sporting events can affect mood and have relevant consequences for episodes of crime and violence, investing behavior and political preferences. In this article, we test whether mood shocks associated with unexpected results in soccer matches in Spain affect fertility. We use data on betting odds and actual scores to define mood shocks and link them to births by month and province in Spain, between 2001 and 2015. We find that unexpected losses of local teams lead to a small decrease in the number of births nine months thereafter. The effect is larger for more unexpected losses, in those provinces with the largest amount of support for the local team and robust to a number of placebo tests. We argue that these results are consistent with the gain–loss asymmetry predicted by prospect theory. ; This article was published Open Access with the support from the EUI Library through the CRUI - Springer Transformative Agreement (2020-2024)
BASE
Published: 31 July 2016 ; We use the British Cohort Study 1970 to show that the proportion of children achieving a tertiary education degree is 8 percentage points lower for the offspring of separated parents than for children from intact families. Moreover, the children of highly educated parents experience a two times larger 'separation penalty' than the children of less educated parents. We find a similar pattern of heterogeneity in effects for the likelihood of participation in academic education (A-Levels) beyond school leaving age but not for school grades at age 16. We test three different explanations for heterogeneity in the parental separation penalty: changes in family relations, changes in income, and negative selection into separation based on unobserved characteristics. We address the potential endogeneity of parental separation by including pre-separation observable characteristics, individual fixed effects models, and a placebo test. Our key finding is that changes in family income, but not those in family relations or selection, explain a large part of heterogeneity in the effects of parental separation. Children with more highly educated parents face a larger decline in family income if parents separate and, in addition, declines in family income of equal amounts entail more negative consequences for their educational attainment. ; This work was supported by funding from the European Union's Seventh Framework Programme for the research project Families and Societies (FP7/2007-2013 grant agreement no. 320116).
BASE
In: Stato e mercato, Heft 49, S. 111-152
ISSN: 0392-9701
In: Research in social stratification and mobility, Band 91, S. 100932
ISSN: 0276-5624
In: Revista española de investigaciones sociológicas: ReiS, Heft 146, S. 3-22
ISSN: 1988-5903
En este artículo exploramos el impacto del rendimiento escolar (conocidocomo efectos primarios) y la estructura de costes y beneficios a los quese enfrentan los individuos de distinta clase social de origen (efectossecundarios) cuando afrontan la transición entre la educación obligatoriay no obligatoria en España. Ambos predictores de las trayectorias operana través de un efecto de interacción contribuyendo a la reproducción dedesigualdades educativas. Esta interacción parece sugerir que elrendimiento escolar no es interpretado de la misma forma por losindividuos de distinto origen social. En concreto, existe un efecto decompensación por el que los estudiantes de clase alta tienen unaprobabilidad mayor de alcanzar estudios secundarios superiores ouniversitarios con respecto a los estudiantes de clase baja, cuando sus«notas» son malas. Por lo tanto, la desigualdad por clase social de origenes máxima entre los peores estudiantes.