Immoral morality: gender and sexuality politics, right-wing populism and church-state relations in Macedonia under Nikola Gruevski (2006–2016)*
In: European politics and society, Band 24, Heft 1, S. 115-131
ISSN: 2374-5126
8 Ergebnisse
Sortierung:
In: European politics and society, Band 24, Heft 1, S. 115-131
ISSN: 2374-5126
Jan Beyer Dissertation: Sportlehrerausbildung in Schule und Seminar Zusammenfassung: Die Arbeit ist ausgerichtet auf die wissenschaftlich fundierte Begründung von Reformvorschlägen für die Lehrerausbildung (im Bundesland Hamburg). Dies wird an der Sport-Lehrerausbildung exemplifiziert. Seinen Einstieg in dieses Projekt sucht der Autor bei der Rückbesinnung auf die eigene Berufsbiographie und bei der Beschreibung des Weges, auf dem er sich in die "Inszenierungen" des Ausbildungsinstituts (i.e. Seminarsitzungen, Hospitationen, Unterrichtsversuche und die daran gebundene Abfassung von Examensarbeiten, Lehrproben und mündliche Prüfungen) hineinarbeitete (Kap. 1 und 2). Die durch die Pensionierung und die Auswertung eines nach-beruflichen Zweitstudiums von praktischen Alltagszwängen enthobenen Reflexionen ermöglichen dann im 3.Kapitel eine kritisch bilanzierende Distanz zu geleisteter Berufsarbeit. Daraus entwickelt der Autor im 4. Kapitel seiner Arbeit theoretisch und begrifflich eine neue Orientierung für professionelle Ausbildung, die im Wesentlichen zwei Ansprüche anmeldet: den Güteanspruch (Was kennzeichnet "gutes" Unterrichten im Fach Sport ?) und den Qualifikationsanspruch (Was müssen angehende Sportlehrer wissen und können, um entsprechend "gut" zu unterrichten, und wie sind dieses Wissen und Können erlern- bzw. vermittelbar ?). Diese Ansprüche werden zunächst in einem Leitbegriff verdichtet, den der Autor in konsequenter Anlehnung an den gegenwärtigen wissenschaftlichen Sprachgebrauch fachunterrichtliche Handlungskompetenz nennt. Dieser Leitbegriff wird im 5. Kapitel der Arbeit inhaltlich aufgeschlüsselt und als Modell eines Sportlehrer-Kompetenzprofils operationalisiert. Es ist im Kern strukturiert und beschrieben als das Zusammenspiel von vier Schlüsselkompetenzen (Sach- und Sozialkompetenz, Lehr- und Organisationsgeschick), die allerdings infolge notwendiger Reflexionsakte während des Unterrichtens nur mit Hilfe einer berufsspezifischen Entscheidungskompetenz bzw. vor und nach dem Unterricht mit Hilfe einer alles umfassenden Reflexionskompetenz abgerufen werden können. Das auf diese Weise zur Wirkung gebrachte Kompetenzgefüge bedarf allerdings noch der Komplettierung durch die Erarbeitung einer Selbstkompetenz. Sie soll angehende Lehrer befähigen, ebenso kritisch wie selbstverantwortlich mit den eigenen Kräften hauszuhalten und sich den Notwendigkeiten zu stellen, die ihnen die Bereitschaft zu berufslebenslanger Fortbildung abverlangen. Im abschließenden 6. Kapitel entwickelt der Autor dann im Rückgriff auf akribische Begriffsarbeit und auf die Operationalisierung des o.a. Kompetenzprofils in aller Konsequenz Reformvorschläge für die (Sport-)Lehrerausbildung, die auch vor Eingriffen in das herkömmliche und scheinbar unerschütterliche Ausbildungssystem nicht halt machen. Dabei geht es in dem Bedingungsgefüge zwischen Systemzwang und Selbstbestimmung im Wesentlichen um eine Stärkung der Autonomie von Auszubildenden, denen damit allerdings – ebenso konsequent –ein deutlich höheres Maß von Eigenverantwortlichkeit abverlangt werden soll. ; Jan Beyer The training of PE-teachers . Abstract The publication aims at an academic substantiation for propositions that could bring about a reform of the professional training of PE-teachers. The author finds an entry to his project in his professional biography and in the description of the way on which he, as a teachers' trainer, managed to learn how to deal with the settings of the training college (seminars, lessons under observation by college officials, sets of lessons on subject matters and their critical evaluation in examination papers, test lessons and oral examinations) (chapters 1 and 2). His retirement und post-professional studies at Hamburg University helped him – free from any workday embarrassments - to sum up his life's work from a critical distance (chapter 3). So (in chapter 4) he is able to find a new orientation in the professional training of junior teachers. This orientation reveals two titles: the title of substantial quality (What are the characteristics of "good" teaching in PE ?) and the title of professional qualification (What do PE-teachers have to know, what enables them to teach "well", and how can they learn, respectively how can they be taught to do so ?). Substantial quality of work and professional qualification find a condensed expression in the term "competence to act professionally as a PE-teacher". This is a key term. It is explained by means of theoretical and abstract confirmation and is operationalized as a model of a PE-teacher's competence profile. It is, in its fine-meshed structure, an interplay of four key compentences (subject matter-competence , social competence, organizational and teaching skills). It is – inevitably – again and again an act of reflecting that helps teachers to make use of their competences. SCHÖN (1987) once distinguished "reflection in action" from "reflection on action", which according to the author of the thesis either has to go together with a competence that enables teachers to make quick and at the same time reasonable decisions to keep their teaching under professional control ("reflection in action"). On the other hand SCHÖN's distinction makes a competence indispensable to be able to reflect on what should reasonably be (have been) done ("reflection on action"). Junior teachers who have worked out such a professional competence profile additionally need another component to accomplish its fabric: they need what the author calls "self competence". Self competence helps them to make use of their personal resources as reasonably and carefully as must be; it also motivates them not to give up perfecting their education and professional training as long as they are "on the job". In the concluding 6th chapter of his thesis the author, on the grounds of his endeavour to work out concise definitions and construct a competence profile that works, develops a number of propositions for a reform of the professional training of (PE-)teachers. In strict consequence of what he so far has worked out he accounts for ideas some of which might or even should change the educational training system. In the set of conventional training conditions that use to confront the trainees with a conflict between the constraints of the system and the desire for self-determination, the author pleads for an increased amount of their autonomy. This, however, in a consecutive tie of right to obligation, should be bound to an increased amount of self-responsibility. So the author finishes his paper with a long list of corresponding practical proposals.
BASE
In: European politics and society, Band 24, Heft 1, S. 1-4
ISSN: 2374-5126
Fano resonance is a fundamental physical process that strongly affects the electronic transport, optical, and vibronic properties of matter. Here, we provide the first experimental demonstration of its profound effect on spin properties in semiconductor nanostructures. We show that electron spin generation in InAs/GaAs quantum-dot structures is completely quenched upon spin injection from adjacent InGaAs wetting layers at the Fano resonance due to coupling of light-hole excitons and the heavy-hole continuum of the interband optical transitions, mediated by an anisotropic exchange interaction. Using a master equation approach, we show that such quenching of spin generation is robust and independent of Fano parameters. This work therefore identifies spin-dependent Fano resonance as a universal spin loss channel in quantum-dot systems with an inherent symmetry-breaking effect. ; Funding Agencies|Swedish Research CouncilSwedish Research CouncilEuropean Commission [2016-05091, 2020-04530]; Swedish Government Strategic Research Area in Materials Science on Functional Materials at Linkoping University [2009-00971]
BASE
Germany is facing enormous challenges: The climate crisis and the destruction of ecosystems, the Covid-19 pandemic, and rapid demographic and technological change cannot be adequately addressed in Germany's traditional administrative structures. Instead, a fundamental cultural change is needed in the public administration in order to be able to lead Germany more quickly, anticipatorily and effectively through the next decades of transformation. This includes, in particular, a new self-conception of the administration as well as agile processes, state-of-the-art competencies, a horizontal and vertical opening of the state, serious public participation and transparency, institutionalised cooperation with civil society, science as well as business, and bottom-up federalism among other points. For us co-authors, the modernisation of public administration has become a question of the future viability of our country and our democracy. It is not just a matter of overcoming challenges, crises and a digital and socio-ecological transformation, but also of being able to organise our democratic community well, preserve it and develop it further in the coming decades. In this paper, we have contributed our many years of professional experience in administration, academia, science and transformation and innovation projects. We are united in our belief of a modern and effective administration as a prerequisite for a strong democracy. We are committed to putting cultural change and the modernisation of the administration on the agenda as a central goal for the new legislative period. In the work of the coming government, the question of HOW the agreed political agenda can be implemented effectively and quickly must have as much importance as the question of content. Here, our proposal refers in particular to the federal level, in order to influence from there other political-administrative levels (federal states, municipalities) as well as other areas of the public sector.
BASE
L'Allemagne est confrontée à d'énormes défis : les structures traditionnelles de l'administration ne peuvent plus traiter de manière adéquate la crise climatique et la destruction des écosystèmes, la pandémie du Covid-19 et l'évolution démographique et technologique rapides. Une transition culturelle fondamentale est nécessaire au sein de l'administration publique, afin de pouvoir diriger l'Allemagne à travers les transformations en cours et à venir dans les prochaines décennies de manière plus efficace, plus rapide et plus adaptée. Cette transition culturelle implique une redéfinition par l'administration publique de ses missions et de son rôle, des principes de fonctionnement plus agiles, des compétences plus modernes, une ouverture horizontale et verticale de l'État, un engagement sérieux pour la participation citoyenne et la transparence, une coopération institutionnalisée avec la société civile, la science et les entreprises, un fédéralisme structuré du bas vers le haut - et bien plus encore. Pour nous, les co-auteur.ice.s, la modernisation de l'administration publique est devenue une question de viabilité de notre pays et de notre démocratie. Il ne s'agit pas seulement de faire face aux défis, aux crises, et aux effets profonds de la transformation numérique et socio-écologique, mais aussi d'être en mesure d'organiser, de préserver et de développer davantage notre communauté démocratique dans les décennies à venir. Dans ce document, nous avons rassemblé notre longue expérience professionnelle de l'administration, de la science, ainsi que des projets de transformation et d'innovation. Nous sommes unis par notre conviction qu'une administration moderne et efficace est une condition préalable pour préserver une démocratie solide. Nous nous engageons à inscrire la modernisation et la transition culturelle de l'administration au coeur de l'agenda politique de la nouvelle période législative. Dans le travail du gouvernement à venir, la question du « COMMENT » mettre en oeuvre rapidement et efficacement le ...
BASE
Deutschland steht vor gewaltigen Herausforderungen: Klimakrise und Zerstörung der Ökosysteme, die Covid-19 Pandemie und der rasante demographische und technologische Wandel lassen sich in den tradierten Verwaltungsstrukturen nicht mehr angemessen adressieren. Es bedarf eines grundlegenden Kulturwandels in der öffentlichen Verwaltung, um Deutschland schneller, antizipativer und effektiver durch die nächsten Jahrzehnte der Transformationen führen zu können. Dazu gehören ein neues Selbstverständnis sowie entsprechende agile Prozesse, zeitgemäße Kompetenzen, eine horizontale und vertikale Öffnung des Staates, ernst gemeinte Öffentlichkeitsbeteiligung und Transparenz, institutionalisierte Zusammenarbeit mit der Zivilgesellschaft, Wissenschaft und Wirtschaft, bottom-up Föderalismus – und vieles mehr. Für uns Co-Autor:innen ist die Modernisierung der öffentlichen Verwaltung zu einer Frage der Zukunftsfähigkeit unseres Landes und unserer Demokratie geworden. Es geht nicht allein um die Bewältigung von Herausforderungen, Krisen und eine bis in die Tiefe wirkende digitale und sozial-ökologische Transformation, sondern auch darum, unser demokratisches Gemeinwesen in den nächsten Jahrzehnten gut organisieren, bewahren und zeitgemäß weiterentwickeln zu können. Wir haben in diesem Papier unsere langjährige fachliche Erfahrung aus der Verwaltung, aus der Wissenschaft und aus Transformations- und Innovationsprojekten eingebracht. Uns eint der Glaube an eine zeitgemäße und effektive Verwaltung als Voraussetzung einer starken Demokratie. Wir setzen uns dafür ein, den Kulturwandel und die Modernisierung der Verwaltung als zentrales Ziel für die neue Legislaturperiode auf die Agenda zu setzen. In der kommenden Regierungsarbeit muss die Frage, WIE die vereinbarte politische Agenda wirksam und schnell umgesetzt werden kann, genauso viel Bedeutung haben, wie die Frage nach den Inhalten. Mit Blick hierauf beziehen sich unsere Vorschläge insbesondere auf die Bundesebene, um von dort auch auf die anderen politisch-administrativen Ebenen ...
BASE