Between Revenge and Reconciliation: The Significance of Truth Commissions
In: Perspectives on Violence and Othering in India, S. 197-213
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In: Perspectives on Violence and Othering in India, S. 197-213
In: Anxieties of Democracy, S. 192-219
Draws on normative theory & micro-historical explanations to examine conflicts related to individual liberty & gender justice created by the demand of India's Muslims to live by their religiously coded personal laws. An overview of the evolution of individual/group rights & the history of Muslims in India is followed by a description of India's "majority-minority syndrome" that pits Hindus & Muslims against each other. An argument is made for a reasonable compromise position that retains the discourse of minority rights but accommodates reformed versions of personal laws related to inheritance, marriage, divorce, & maintenance. The attitude of Muslim women towards the laws that affect them is discussed, along with the offensive discourse of Hindu militants; & the ability of the historically transmitted majority-minority syndrome to prevent acceptance of any compromise. The syndrome could be overcome by curtailing the power of Hindu extremists who perpetuate it & encouraging acceptance of the idea of equal citizenship; however, current prospects for such a resolution appear dim. 17 References. J. Lindroth
In: Worlds of Difference, S. 94-120
In: Soziale Ungleichheit, kulturelle Unterschiede: Verhandlungen des 32. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in München. Teilbd. 1 und 2, S. 361-377
Die Literatur zur Säkularisierung schwankt zwischen zwei Ansprüchen und Versuchen: Es werden entweder Alternativen zur Säkularisierung oder alternative Konzeptionen der Säkularisierung gesucht. Der vorliegende Beitrag klärt zunächst, was säkulare Staaten bzw. Gesellschaften von denen unterscheidet, die sich explizit nicht als säkularisiert verstehen, und welche alternativen Gesellschaftskonzeptionen die letzteren anbieten. Nachdem der Autor die Vor- und Nachteile beider Gesellschaftsformation gegeneinander abgewogen hat, thematisiert er die Differenzen aus einer Perspektive der politischen Theologie im Sinne einer "guten und gerechten" Gesellschaft. Sind hier säkulare Gesellschaften generell überlegen oder können "theokratische" Regime nicht auch Merkmale aufweisen, die - vor allem unter dem Gesichtspunkt gesellschaftlicher Integration - vorzuziehen sind? Der Autor spielt am Beispiel der indischen Gesellschaften Pro und Contra der Argumente durch. Als Fazit der Ausführungen erweist sich Indien als eine Version der Säkularisierung und moderne Alternative zur westlichen Welt, von der sowohl Orient als auch Okzident lernen können. (ICA)