Do your tax problems make tax evasion seem more justifiable? Evidence from a survey experiment
In: European journal of political economy, Band 78, S. 102365
ISSN: 1873-5703
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In: European journal of political economy, Band 78, S. 102365
ISSN: 1873-5703
In: Integration: Vierteljahreszeitschrift des Instituts für Europäische Politik in Zusammenarbeit mit dem Arbeitskreis Europäische Integration, Band 41, Heft 3, S. 245-255
ISSN: 0720-5120
In: Ifo working paper no. 234 (December 2016)
Seit Jahrzehnten fusionieren westliche Industrienationen kommunale Gebietskörperschaften in der Hoffnung auf Kosteneinsparungen, eine höhere Leistungsfähigkeit der Verwaltung sowie lokale Wachstumsimpulse. Verlässliche wissenschaftliche Evidenz zu Gebietsreformen ist jedoch erst seit wenigen Jahren verfügbar. In diesem Beitrag geben wir einen Überblick über empirische Studien zu den kausalen Effekten von Gebietsreformen auf öffentliche Ausgaben, die Effizienz und Qualität der Verwaltung, lokales Wachstum sowie mögliche politische Kosten der Zusammenschlüsse. Unser Überblick zeigt, dass bisherige Studien nur selten fiskalische Effizienzrenditen bei früheren Gebietsreformen nachweisen können. Allerdings zeigen sich substanzielle politische Kosten wie ein Rückgang der Demokratiezufriedenheit, der Wahlbeteiligung, der Zahl der Kandidaten bei Kommunalwahlen sowie eine Stärkung populistischer Strömungen. Vor diesem Hintergrund sind Instrumente mit geringerer Eingriffsintensität - z.B. interkommunale Zusammenarbeit, Funktionalreformen sowie verschiedene Maßnahmen der Verwaltungsmodernisierung - Alternativen zu Gebietsreformen, die bisher aber nicht systematisch evaluiert wurden.
In: Discussion paper 17-049
In: Public finance and corporate taxation
In: Discussion paper 16-041
In: Public finance and corporate taxation
In: Discussion paper 15-081
In: Public finance and corporate taxation
Die deutsche Bildungspolitik ist stark föderalistisch geprägt. Die Länder bestimmen die Lehrinhalte, sind verantwortlich für die Ausbildung neuer Lehrkräfte und tragen die Kosten der landeseigenen Bildungspolitik. Dieser Umstand hat zu einer Situation geführt, die bisweilen als Flickenteppich bezeichnet wird. Die Bevölkerung kann dadurch vor besondere Herausforderungen gestellt werden, etwa wenn unterschiedliche Lehrpläne oder Abschlüsse einen Umzug über Landesgrenzen hinweg erschweren. Vor diesem Hintergrund haben Forscher des ZEW Mannheim eine Umfrage in allen 16 Landtagsparlamenten durchgeführt. Erfragt wurde, wie wichtig den Abgeordneten die Vergleichbarkeit von Bildungsergebnissen zwischen Bundesländern ist. Des Weiteren wurden die Präferenzen der Landtagsabgeordneten für Reformoptionen abgefragt, die auf mehr Vergleichbarkeit und einheitlichere Standards abzielen. Die Vergleichbarkeit von Bildungserfolgen ist entscheidend, um die Vorzüge eines föderal organisierten Bildungssystems voll ausschöpfen zu können. Föderale Strukturen fördern den Ideenwettbewerb für Innovationen in der Wissens- und Kompetenzvermittlung. Sind Bildungsergebnisse vergleichbar, so können sie anderen Bundesländern als Orientierungshilfe dienen, um die Leistung des eigenen Bundeslandes einzuschätzen und etwaige Handlungsempfehlungen ableiten zu können. Sich bewährende Politikansätze können dann von allen Bundesländern übernommen werden. Gleichzeitig besteht bei der Vergleichbarkeit von Bildungserfolgen in Deutschland erheblicher Nachholbedarf (Wissenschaftlicher Beirat 2016).
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Voters dealing with jurisdictional merger decisions face a trade-off between economies of scale and preference costs. Larger jurisdictions may offer cost advantages, yet the downside is that policies in larger units may be less aligned to voter preferences. Our study is the first to provide evidence on this trade-off on the individual level in an experimental set-up. For this purpose, we designed a randomized survey experiment and inquired about preferences on state mergers on a representative sample of the German population. In line with the decentralization theorem, the support for mergers increases with cost savings and falls with preference costs measured as political alignment, respectively. The effects of the cost treatments on merger support are lower for respondents from states that are actually discussed as merger candidates. Effects are also weaker for citizens who have a positive view of their own political participation under the status quo.
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Arbitrarily designed borders have been identified by a recent literature as an important reason why sub-Saharan Africa remains one of the poorest regions on the globe. Accordingly, border changes may be a way to promote growth on the African continent. In this paper, we study the effect of subnational border reforms on local economic development (proxied by nighttime luminosity) by tracking provincial-level border changes in Africa during 1992-2013 with GIS techniques. Difference-in-difference regressions suggest that mergers have strong positive effects on economic development. Splits, too, have positive effects, but they are substantially smaller on average. To understand why the economic impact of splits and mergers differs in magnitude, we investigate transmission channels. We link border changes to geocoded conflict data and survey evidence on political attitudes. We find that the differences between splits and mergers are possibly due to different underlying motives for these two types of border reforms. Splits seem to affect development through higher political stability, i.e. a lower incidence of conflicts and more benign political attitudes of citizens, while mergers presumably work through an improvement in administrative efficiency. ; This version: 14/05/2019
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While many central governments amalgamate municipalities, mergers of larger county administrations are rare and hardly explored. In this article, we assess both fiscal and political effects of county mergers in two different institutional settings: counties act autonomously as upper-level local governments (Germany), or counties being decentralised branches of the state government (Austria). We apply difference-in-differences estimations to county merger reforms in each country. In both cases, some counties were amalgamated while others remain untouched. Austrian counties (Bezirke) and German counties (Landkreise) widely differ in terms of autonomy and institutions, but our results are strikingly similar. In both cases, we neither find evidence for cost savings nor for staff reductions. Instead, voter turnout consistently decreases in merged counties, and right-wing populists seem to gain additional support. We conclude that political costs clearly outweigh fiscal null benefits of county merger reforms – independent of the underlying institutional setting.
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In: ZEW - Centre for European Economic Research Discussion Paper No. 18-027
SSRN
Working paper
In: Local government studies, Band 45, Heft 5, S. 611-631
ISSN: 1743-9388
Am 1. August 2008 fusionierten 29 sächsische Landkreise und kreisfreie Städte zu 13 neuen Verwaltungen. Gut ein Jahr zuvor reformierte das Nachbarland Sachsen-Anhalt seine Kreisstruktur. Zu den Geburtstagen will vielerorts allerdings nur wenig Feierlaune aufkommen. Auch gut ein Jahrzehnt nach der Reform ist in den neuen Großkreisen kaum eine gemeinsame Identität entstanden, das Interesse der Bürger an der Kreispolitik ist rückläufig. Außerdem sind die erhofften Einspareffekte sowohl in Sachsen als auch in Sachsen-Anhalt zumindest bisher ausgeblieben.
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While many central governments amalgamate municipalities, mergers of larger county administrations are rare and hardly explored. In this paper, we assess both fiscal and political effects of county mergers in two different institutional settings: counties act autonomously as upperlevel local governments (Germany), or counties being decentralised branches of the state government (Austria). We apply difference-in-differences estimations to county merger reforms in each country. In both cases, some counties were amalgamated while others remain untouched. Austrian counties (Bezirke) and German counties (Landkreise) widely differ in terms of autonomy and institutions, but our results are strikingly similar. In both cases, we neither find evidence for cost savings nor for staff reductions. Instead, voter turnout consistently decreases in merged counties, and right-wing populists seem to gain additional support. We conclude that political costs clearly outweigh fiscal null benefits of county merger reforms - independent of the underlying institutional setting.
BASE
In: Local Government Studies, Forthcoming
SSRN
Working paper