Karolina Widerström (1846-1949) var Sveriges första kvinnliga läkare och kirurg. Hennes mottagning i Stockholms Klarakvarter blev en stor framgång och hon arbetade oavbrutet för kvinnors hälsa och rättigheter. Sex författare ger en unik inblick i hennes liv, gärning, relationer och roll i samhällsdebatten
Die Schulleistungen von Jungen sind in den letzten Jahren vermehrt Gegenstand von Diskussionen geworden. Während auf der einen Seite das im Vergleich zu Mädchen qualitativ und quantitativ schlechtere Abschneiden der Jungen zum Anlass genommen wird, die Notwendigkeit von Jungenförderung zu postulieren, sehen andere dazu wenig bis gar keinen Anlass. Der Autor zeigt im ersten Teil den Stand geschlechtstypischer Schulleistungen auf und geht auf zentrale Themen der Diskussion ein. Behandelt werden mögliche Gründe für schlechtere Schulleistungen, die Frage nach vorhandener oder nicht vorhandener Jungenproblematik, schließlich Fördermöglichkeiten allgemein sowie das Thema Monoedukation im Besonderen. Im zweiten Teil werden Ergebnisse aus der Begleitung eines Prozesses der Einrichtung von Jungenklassen in einem bisherigen Mädchengymnasium geschildert. Die Aussagen werden analysiert mit Blick auf zentrale Themen, v.a. 'Dramatisierung von Geschlecht', 'Chancen und Risiken von Monoedukation', 'Passung von Jungen ins Schulsystem', 'Feminsierung von Bildung'. Abschließend werden einschlägige Positionen nicht nur der schulbezogenen Geschlechterforschung kritisch analysiert.
According to the German government's new energy concept that was recently introduced, renewable energies shall replace fossil and nuclear energy sources step-by-step. The offshore wind energy sector plays a key role in this new energy strategy, and shall contribute the major share of renewable energy to the future German energy mix. The purpose of this study is to examine and evaluate the applicable conditions that have to be considered by project developers and investors when realising an offshore wind park project in Germany. Firstly, it analyses the political environment for the offshore ...
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
AbstractIn ordinary discourse, a single duty is often attributed to a plurality of agents. InGroup Duties: Their Existence and Their Implications for Individuals, Stephanie Collins claims that such attributions involve a "category error". I critically discuss Collins' argument for this claim and argue that there is a substantive sense in which non-agential groups can have moral duties. A plurality of agents can have a single duty to bring about an outcome by virtue of a capacity of each to practically reason about what they ought to do together. I also argue that Collins' attempt to give a reductive account of such "we-reasoning" fails.
AbstractAccording to Kirk Ludwig, only primitive actions are actions in a primary and non-derivative sense of the term 'action'. Ludwig takes this to imply that the notion of collective action is afaçon de parler– useful perhaps, but secondary and derivative. I argue that, on the contrary, collective actions are actions in the primary and non-derivative sense. First, this is because some primitive actions are collective actions. Secondly, individual and collective composites of primitive actions are also actions in the primary and non-derivative sense. Hence, individual action and collective action are ontologically on a par. Ludwig also exaggerates the contrast between individual and collective action by introducing a "sole agency requirement" in his account of the semantics of singular action sentences. However, sole agency is merely typically pragmatically implicated by singular action sentences, not entailed by them. If I say, "I turned on the light", after we each flipped one of two switches that together turned on the light, then I might be misleading the audience, but what I say is true. Finally, I argue that, contra Ludwig, individuals often have "I-intentions" to bring about an event that can be satisfied even if there are co-agents who bring about the event in the same way.