Suchergebnisse
Filter
7 Ergebnisse
Sortierung:
The Bright & Dark Sides of Civil Society - Democratic Consolidation and Regime Hybridity in Divided Societies ; Die hellen und dunklen Seiten der Zivilgesellschaft - Demokratische Konsolidierung und Regime Hybridität in geteilten Gesellschaften
This dissertation examines the widely assumed positive effect of civil society on democratic consolidation. During the past twenty-five years, civil society has been strongly supported in target states of external democracy promotion. A relatively rising share of so-called "hybrid regimes" around the world, among them many displaying deep ethno-national divisions, has led to increased attention to the "dark sides" of civil society. Also, doubts have arisen whether external democracy promotion in general and civil society promotion in particular are actually conducive to overall democratization. This, however, so far has not been investigated systematically. The dissertation investigates this research gap and asks to what extent previous ethno-national conflict influences civil society's contribution to democratic consolidation and the role external democracy promotion plays in this context. The research is conducated on the basis of two qualitative case-studies, Bosnia-Herzegovina and the Republic Macedonia, both far advanced, but currently stagnating on their way of democratic consolidation. The research project comes to the conclusion that civil society can in fact positively influence democratic consolidation – particularly with regard to procedural aspects such as political participation, representation of interests, implementation of laws, or the rule of law – but it can also influence structural aspects, as for instance legislation, or the establishing of formal procedures for political involvement of citizens. Nevertheless, ethno-nationl divsions strongly inhibit civil society's impact. While, in fact, currently prevailing ethno-nationally mobilized cleavages affect civil society's influence more negatively than the scale of previous inter-ethnic violence – as frequently very dominant (clientelistic) networks impede coalitions and thus divide the society both vertically (between state, civil society, and citizens) as well as horizontally (within state, civil society, and citizens), which in turn limits ...
BASE
The 'Do-No-Harm' Debate in External Democracy Promotion
In: JEMIE - Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe, Band 11, Heft 3, S. 8-39
The "do-no-harm" debate in external democracy promotion
In: Journal on ethnopolitics and minority issues in Europe: JEMIE, Band 11, Heft 3, S. 8-39
ISSN: 1617-5247
III. Katalysator der Transformation – Zivilgesellschaft als unterschätzter Faktor
In: Partner, Nachbarn, Konkurrenten, S. 35-58
Regionale Kooperation: Aserbaidschan als Brücke zwischen Europa und Asien
In: Partner, Nachbarn, Konkurrenten: Dynamik und Wandel an den Grenzen in Osteuropa, S. 53-57
Die Belarus-Politik der EU in der Sackgasse
In: DGAP-Analyse kompakt, Band 4
"Die Beziehungen zwischen der Europäischen Union (EU) und Belarus sind auf einem historischen Tiefstand: Die EU verschärfte im Februar und März 2012 ihre politischen und wirtschaftlichen Sanktionen gegen Offizielle und Unterstützer des Minsker Machtapparats. Der belarussische Präsident Alexander Lukaschenko zog seine Botschafter bei der EU und in Polen ab und schickte die Leiterin der EU-Delegation und den polnischen Botschafter aus dem Land. Als Reaktion darauf verließen alle EU-Botschafter Belarus. Trotz zahlreicher Proteste aus der EU wurden die beiden wegen des letztjährigen Metroattentats in Minsk zu Tode Verurteilten im März 2012 exekutiert.
Die Beziehungen zwischen Belarus und Russland hingegen vertiefen sich immer mehr: Die Zollunion und Verträge zur Eurasischen Union Ende 2011 stellten die Weichen für die belarussische Ausrichtung in Richtung einer tieferen ökonomischen Integration mit Russland.
Mit der Isolations- und Sanktionspolitik versucht die EU, glaubwürdig und konsequent zu sein. Doch diese Strategie führt in eine Sackgasse, da sie alleine keine Wirkung hat. Zusätzlich muss die EU die belarussische Bevölkerung durch einen Belarus-Fonds unterstützen sowie Belarus auf die EU-Russland-Agenda setzen und damit bereit sein, einen Konflikt mit Russland zu riskieren." [Autorenreferat]