Zeitverschiebungen. Wie medizinischeTechniken den Umgang mit der Zeit verändern und warum sie das Grundproblem des Menschen mit der Zeit dennoch nicht lösen können
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
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In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: Medizin und Philosophie Bd. 12
>Leiden an der Zeit< ist Teil der conditio humana: als Erleben einer negativen Gegenwart (wie im Schmerz), als Leiden an der stillstehenden Zeit (wie in psychischen Erkrankungen), als Leiden an der endenden und endgültigen Zeit (wie im Altern). Die vorliegende Arbeit leistet nicht nur eine Typologie verschiedener Formen des Leidens an der Zeit, sondern hebt eine Form hervor, die gerade aktuell eine besondere Herausforderung darstellt: das "Leiden an der verrinnenden Zeit". Nach der Untersuchung unterschiedlicher Verdrängungsmechanismen, derer man sich bedient, um diesem Leiden zu entgehen, zeigt das Buch, dass gerade das "Verrinnen der eigenen Zeit" das formale ethische Prinzip ist, dem sich jeder Mensch stellen muss. Als solches kann es sogar zum Schlüssel für ein gelingendes Leben werden.
In: Intergenerational justice review, Band 8, Heft 2, S. 51-56
ISSN: 2510-8824
Currently, mankind is facing the risk of running out of working antibiotics. Such a post-antibiotic era bears tremendous risks such as globally spread or even pandemic bacterial infections. These infections become thus untreatable and possibly lethal, particularly endan-gering the health (care) of future generations. This paper discusses this acute concern for humanity in three main steps. After first elaborating on the role of antibiotics and the occur-ring resistance in modern medicine, the focus will be on the current scope of the problem of antibiotics and the prognosis of its future escalation. Then the possibility of a way out and its obstacles will be addressed, before finally assessing the existential threat of a post-antibiotic era.
In: Spiritual care: Zeitschrift für Spiritualität in den Gesundheitsberufen, Band 7, Heft 3, S. 263-270
ISSN: 2365-8185
ZusammenfassungSchmerzen sind ein negatives Widerfahrnis, das mit allen zur Verfügung stehenden Mitteln abgeschafft werden sollte. In westlichen Gesellschaften scheint diese Annahme einen hohen Grad an Plausibilität zu haben. Entsprechend hoch sind die Erwartungen, die an die Medizin herangetragen werden, ihre Möglichkeiten auszuschöpfen, um eine dauerhafte und umfassende Befreiung von Schmerzen zu gewährleisten. Der chronische Schmerz lässt diese Erwartungen ins Leere laufen. Er konfrontiert nicht nur mit einer Vielzahl körperlicher Beschwerden, sondern auch mit der Begrenztheit menschlicher Einflussmöglichkeiten. Erfahrungen dieser Art lösen bei vielen Betroffenen eine Sinnkrise aus: Sie suchen nach einer Erklärung für ihren Schmerz, nach einem Sinn für ihr Leiden. Im vorliegenden Artikel soll die Bedeutung dieser Dimension in Hinblick auf schmerztherapeutische Formen der Begleitung besprochen werden. Wir werden aufzeigen, dass folgender Perspektivwechsel entscheidend ist: Die Rückwärts-Suche nach dem Warum sollte an Bedeutung verlieren zugunsten einer Vorwärts-Suche nach dem Wozu, d. h. nach dem, was dem Leben des Betroffenen auch dann Sinn und Bedeutung verleihen könnte, wenn frühere Möglichkeiten der Sinnerfüllung und Selbstverwirklichung verloren sind. Aufgabe und Herausforderung für die Medizin werden darin gesehen, den Betroffenen bei seiner Suche nach dem Wozu seines Lebens zu unterstützen, sich dabei weniger an Leitlinien zu orientieren, als vielmehr am Erkrankten.
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: International Perspectives on Aging 25
In: Springer eBook Collection
Introduction -- Part I. Ageing and the Human Condition -- Chapter 1. The Individuality of Ageing(Thomas Rentsch) -- Chapter 2. The Potentiality of Ageing (Andreas Kruse) -- Chapter 3. Dependence and Passivity in Ageing (Heinz Rüegger) -- Part II. Ageing, Body, and Space -- Chapter 4. The Ageing Body as Lived History (Wim Dekkers) -- Chapter 5. Ageing and Vulnerability (Samia Hurst) -- Chapter 6. The Gendered Body and the Experience of Ageing (Maren Wehrle) -- Chapter 7. Capturing Space and (Dis-)Embodied Age (Christina Schües) -- Part III. Ageing and Time -- Chapter 8. Ageing, Time, and Temporality (Jan Baars) -- Chpater 9. Ageing and the Life Course (Mark Schweda) -- Chapter 10. The Paradox of Human Finitude (Christine Overall) -- Chapter 11. Ageing and Narrativity (Michael Coors) -- Part IV. Ageing in Relations -- Chapter 12. Responsible Ageing and the Ethics of Responsiveness (Frits de Lange) -- Chapter 13. Ageing and Care (Hartmut Remmers) -- Chapter 14. Ageing and Generationality from the Perspective of Historical Anthropology (Jörg Zirfas) -- Part V. Anthropological Views of Ageing in Contemporary Discourses and Practices -- Chapter 15. The Meaning of Ageing: Redemption or Liberation? (Ronald Manheimer) -- Chapter 16. Ageing in Dignity (Ralf Stoecker, Bielefeld) -- Chapter 17. The (Implicit) Anthropology of Bioethics Is Ageist – How Can We Change It? (Søren Holm) -- Chapter 18. Spirituality and Transcendence in Old Age (Ralph Kunz).
Der Sammelband basiert auf einer gleichnamigen digitalen Ringvorlesung, die im Wintersemester 2020/2021 und Sommersemester 2021 an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel stattfand. In 16 Beiträgen und drei Vortragszusammenfassungen äußern sich anerkannte Expertinnen und Experten zu verschiedenen Fragen und Themenfeldern rund um die Coronavirus-Pandemie und ihre Folgen. Dabei weitet der transdisziplinäre Band die Perspektive über die medizinischen und gesundheitspolitischen Kernbereiche hinaus auf Aspekte der Ethik, der Ökonomik, des Rechts, der Geschichte und der Kunst aus. Die Pandemie wird begriffen als das, was sie ist: ein gesamtgesellschaftliches Phänomen. Das Ergebnis ist eine vielseitige Dokumentation der dynamischen Entwicklung des pandemischen Geschehens der Jahre 2020 bis 2022 und der gesellschaftlich-wissenschaftlichen Auseinandersetzung damit. Das Buch ist ein Beitrag zur Erinnerung, aber auch zur Vorsorge hinsichtlich kommender Pandemien. Zugleich tritt es der um sich greifenden Wissenschaftsskepsis, Desinformation und Unvernunft mit dem Mittel des wissenschaftlich fundierten, offenen Diskurses entgegen. ; The anthology is based on a digital lecture series of the same name, which took place in the winter semester 2020/2021 and summer semester 2021 at Kiel University. In 16 papers and three extended summaries, recognized experts comment on various questions and topics related to the coronavirus pandemic and its consequences. In doing so, this transdisciplinary work broadens the perspective far beyond the core areas of medicine and health policy to include aspects of ethics, economics, law, history, and art. The pandemic is understood for what it is: a phenomenon that affects society as a whole. The result is a comprehensive documentation of the dynamic development of the pandemic event from 2020 to 2022 and the social and scientific debate about it. The book is a contribution to remembrance, but also to precaution with regard to coming pandemics. At the same time, it counters the rampant ...
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In: Bioethics, Band 32, Heft 4, S. 233-239
SSRN
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
Über das eigene Lebensende autonom bestimmen zu können, ist der Wunsch vieler Menschen. Höchste Gerichte in Deutschland und Österreich erkennen das Recht auf assistierten Suizid als eine Form des selbstbestimmten Sterbens an. In der Schweiz tragen Sterbehilfeorganisationen zu einer breiteren Akzeptanz bei. Wie aber ist die Suizidhilfe ethisch zu rechtfertigen? Und wie soll die emergente Praxis geregelt und gelebt werden? Die Beiträger*innen widmen sich diesen Fragen aus interdisziplinärer Perspektive. Sie beleuchten dabei vor allem das Problem der Freiverantwortlichkeit eines Suizidwunschs sowie neu entstehende Vulnerabilitäten und analysieren so die soziokulturellen Herausforderungen für eine gute Versorgung am Lebensende.
BACKGROUND: Precision medicine development is driven by the possibilities of next generation sequencing, information technology and artificial intelligence and thus, raises a number of ethical questions. Empirical studies have investigated such issues from the perspectives of health care professionals, researchers and patients. We synthesize the results from these studies in this review. METHODS: We used a systematic strategy to search, screen and assess the literature for eligibility related to our research question. The initial search for empirical studies in five data bases provided 665 different records and we selected 92 of these publications for inclusion in this review. Data were extracted in a spreadsheet and categorized into different topics representing the views on ethical issues in precision medicine. RESULTS: Many patients and professionals expect high benefits from precision medicine and have a positive attitude towards it. However, patients and professionals also perceive some risks. Commonly perceived risks include: lack of evidence for accuracy of tests and efficacy of treatments; limited knowledge of patients, which makes informed consent more difficult; possible unavailability of access to precision medicine for underprivileged people and ethnic minorities; misuse of data by insurance companies and employers, potential of racial stigmatization due to genetic information; unwanted communication of incidental findings; changes in doctor-patient-relationship through focusing on data; and the problem that patients could feel under pressure to optimize their health. CONCLUSIONS: National legislation and guidelines already minimize many risks associated with precision medicine. However, from our perspective some problems require more attention. Should hopes for precision medicine's benefits be fulfilled, then the ethical principle of justice would require an unlimited access to precision medicine for all people. The potential for autonomous patients' decisions must be greatly enhanced by ...
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In: Medizin und Philosophie v.12
›Leiden an der Zeit‹ ist Teil der conditio humana: als Erleben einer negativen Gegenwart (wie im Schmerz), als Leiden an der stillstehenden Zeit (wie in psychischen Erkrankungen), als Leiden an der endenden und endgültigen Zeit (wie im Altern). Die vorliegende Arbeit leistet nicht nur eine Typologie verschiedener Formen des Leidens an der Zeit, sondern hebt eine Form hervor, die gerade aktuell eine besondere Herausforderung darstellt: das »Leiden an der verrinnenden Zeit«. Nach der Untersuchung unterschiedlicher Verdrängungsmechanismen, derer man sich bedient, um diesem Leiden zu entgehen, zei
Results Many patients and professionals expect high benefits from precision medicine and have a positive attitude towards it. However, patients and professionals also perceive some risks. Commonly perceived risks include: lack of evidence for accuracy of tests and efficacy of treatments; limited knowledge of patients, which makes informed consent more difficult; possible unavailability of access to precision medicine for underprivileged people and ethnic minorities; misuse of data by insurance companies and employers, potential of racial stigmatization due to genetic information; unwanted communication of incidental findings; changes in doctor-patient-relationship through focusing on data; and the problem that patients could feel under pressure to optimize their health. Conclusions National legislation and guidelines already minimize many risks associated with precision medicine. However, from our perspective some problems require more attention. Should hopes for precision medicine's benefits be fulfilled, then the ethical principle of justice would require an unlimited access to precision medicine for all people. The potential for autonomous patients' decisions must be greatly enhanced by improvements in patient education. Harm from test results must be avoided in any case by the highest possible data security level and communication guidelines. Changes in the doctor-patient relationship and the impact of precision medicine on the quality of life should be further investigated. Additionally, the cost-effectiveness of precision medicine should be further examined, in order to avoid malinvestment.
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