Vom Dichtergenie zum Führergenie: Über den UFA-Film Friedrich Schiller. Der Triumph eines Genies
In: Ästhetik & Kommunikation, Band 36, Heft 128, S. 13-22
ISSN: 0341-7212
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Ästhetik & Kommunikation, Band 36, Heft 128, S. 13-22
ISSN: 0341-7212
In: Women in German yearbook: feminist studies in German literature & culture, Band 11, Heft 1, S. 1-12
ISSN: 1940-512X
Jutta Brückner's autobiographical essay traces her own development from early attempts to write the text of her "female subjectivity" in the language of prose to her discovery of how much more suited the medium of film was for establishing an immediate relationship to her material. Arguing that autobiography is a desire, not an accomplishment, she locates the beginning of that desire in the mother, whose images have to be reconstructed in order to free the self. The dialectic of history and biography, loss of language and loss of body, is played out in the struggle between mother and daughter in the films of the body-less author. Losses that cannot be recovered via the written word can be shown in the images of film. In trying to locate the place that women can actually occupy in the cultural scripting of history and identity, Brückner traces two lines of autobiographic approach: a semiotic one in which the daughter separates from the body of the mother and a symbolic one that concentrates on the language and culture defining the autobiographical line of the father. (PH)
World Affairs Online
In: Les Cahiers du GRIF, Band 25, Heft 1, S. 79-96
In: Ästhetik & Kommunikation, Band 14, Heft 53/54, S. 168-241
ISSN: 0341-7212
Collageartig werden verschiedene Texte (von Alexander Kluge verfaßte Prosa, Drehbuchauszüge zu "Die Macht der Gefühle", Gesprächsfragmente u.a.) sowie Fotos und Graphiken aus dem Film aneinandergereiht, um die Entstehung des Films zu dokumentieren wie auch, um einen Eindruck zu vermitteln von der Denk- und Arbeitsweise des Filmemachers Kluge. Im Mittelpunkt steht die Darstellung der filmsprachlichen und -gestalterischen Umsetzung von literarischen Texten über Gefühle. Die spezifischen Ausdrucksmittel Kluges werden abschließend herausgearbeitet in einem Vergleich mit der Regiearbeit von Carlos Saura in seiner Verfilmung des "Carmen"-Sujets. Diskutiert werden ferner die grundsätzlich verschiedenen Wirk-Möglichkeiten beider Filme auf das Kinopublikum.(DP)
In: Les Cahiers du GRIF, Band 25, Heft 1, S. 121-136
In: Communicatio socialis: Zeitschrift für Medienethik und Kommunikation in Kirche und Gesellschaft, Band 28, Heft 1-2, S. 119-129
ISSN: 2198-3852