Keine Fisimatenten: französische Wörter in saarländischen Mundarten
In: Malstatter Beiträge aus Gesellschaft, Wissenschaft, Politik und Kultur
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Malstatter Beiträge aus Gesellschaft, Wissenschaft, Politik und Kultur
World Affairs Online
In: European psychologist, Band 14, Heft 4, S. 297-306
ISSN: 1878-531X
This article contributes to the conceptual and empirical distinction between (the assessment of) appraisals of teaching behavior and (the assessment of) self-reported competence acquirement within academic course evaluation. The Bologna Process, the current higher-education reform in Europe, emphasizes education aimed toward vocationally oriented competences and demands the certification of acquired competences. Currently available evaluation questionnaires measure the students' satisfaction with a lecturer's behavior, whereas the "Evaluation in Higher Education: Self-Assessed Competences" (HEsaCom) measures the students' personal benefit in terms of competences. In a sample of 1403 German students, we administered a scale of satisfaction with teaching behavior and the German version of the HEsaCom at the same time. Using confirmatory factor analysis, the estimated correlations between the various scales of self-rated competences and teaching behavior appraisals were moderate to strong, yet the constructs were shown to be empirically distinct. We conclude that the self-rated gains in competences are distinct from satisfaction with course and instructor. In line with the higher education reform, self-reported gains in competences are an important aspect of academic course evaluation, which should be taken into account in the future and might be able to restructure the view of "quality of higher education." The English version of the HEsaCom is presented in the Appendix .
In: European psychologist: official organ of the European Federation of Psychologists' Associations (EFPA), Band 14, Heft 4
ISSN: 1016-9040
In: Malstatter Beiträge aus Gesellschaft, Wissenschaft, Politik und Kultur
In: Malstatter Beiträge der Union-Stiftung
World Affairs Online
World Affairs Online
In: Die deutsche Schule: DDS ; Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis, Band 106, Heft 1, S. 72-84
ISSN: 0012-0731
Das Projekt "KomPaed - Tätigkeitsbezogene Kompetenzen in pädagogischen Handlungfeldern" ist ein Verbundprojekt der BMBF-Förderinitiative "Kompetenzmodellierung und Kompetenzerfassung im Hochschulsektor" (KoKoHs) und umfasst eine quantitative und eine qualitative Teilstudie.
Die hier vorliegende quantitative Teilstudie untersucht zunächst bei Studierenden erziehungswissenschaftlicher Studiengänge die Identifizierung generischer Kompetenzen, die für erfolgreiches berufliches Handeln von Hochschulabsolvent(inn)en in Verbindung mit Fachwissen und fachlichen Kompetenzen erforderlich sind. In KomPaed werden dazu die zuletzt aktiven Panelteilnehmer(innen) der DZHW-Absolventenpanels 2001, 2005 und 2009 in einer Online-Vertiefungsbefragung befragt.