Ready for take-off? The economic effects of regional airport expansions in Germany
In: Regional studies: official journal of the Regional Studies Association, Band 54, Heft 8, S. 1084-1097
ISSN: 1360-0591
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In: Regional studies: official journal of the Regional Studies Association, Band 54, Heft 8, S. 1084-1097
ISSN: 1360-0591
New research shows that regional funding of the European Union - currently amounting to 450 billion Euros - has no positive effect on economic growth. - In the financial framework period of 2014 to 2020, for the first time the European Structural Funds represent the main share of the European Union's (EU) budget. Previous evaluations on the funding's effectiveness reveal contradicting results. A new and robust RWI study does not find any positive effects of the program on economic growth. In fact, impacts indicate that highly funded regions might have to overcome structural problems first before growth programs can take effect. Also, a high intensity of funding in the immediate regional neighborhood has a strongly negative influence on a region's growth prospects.
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This paper exploits the deregulation of the European aviation market as a quasi-natural experiment to examine if the expansion of regional airports in Germany caused positive spillover effects on the surrounding economy. Such spillovers might justify the heavy subsidies which are transferred to airports annually. Standard evaluations of infrastructure investments have to face reverse causality problems since the investment decisions are based on the regional conditions of the regional economy. The deregulation act forms a exogenous incentive to invest in the expansion of existing regional airports. Furthermore, most of these airports act as military base and their location is not economically driven. Under these circumstances a Difference in Differences approach allows to estimate causal effects of the expansion on the regional growth. Following this identification strategy, the results are sobering since airport expansions are not found to have any positive spillover effect on regional growth.
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Diese Arbeit trägt zur Literatur zu regionalpolitischen Investitionen zur Überwindung regionaler Ungleichheiten bei. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf dem Umgang mit Endogenitätsproblemen. Kapitel 2 analysiert Effekte der europäischen Regionalpolitik. Dieser breit angelegte Überblick zeigt ein ernüchterndes Bild regionalpolitischer Maßnahmen. Die Gründe dafür können in zwei Stränge unterschieden werden: Zum einen behindern regional sehr heterogene Voraussetzungen erfolgreiche Förderungen. Dies ist im Fokus von Kapitel 3, das die Bedeutung historischer Gegebenheiten für heutige Wohlstandsfaktoren zeigt. Zweitens erfüllen die gewählten Fördermaßnahmen ihre Rolle als Wachstumsimpulse nicht ausreichend. Dies wird in Kapitel 4 analysiert, wobei ein Fokus auf dem Umgang mit regionalökonomisch oft vernachlässigten Endogenitätsproblemen liegt.
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In: Growth and change: a journal of urban and regional policy, Band 47, Heft 3, S. 378-392
ISSN: 1468-2257
AbstractTransport infrastructure is conceived as an important determinant of regional economic development. While this prediction especially holds from a theoretical perspective on the premises of endogenous growth theories, from an empirical perspective it is not that easy to verify this causal link, though. Measuring whether transport infrastructure indeed fosters regional development or if it is merely an endogenous reflection of the higher transportation demand in prospering regions is a challenging task. This paper analyzes the long‐run effects of port facilities on regional income levels in Germany. Since it is very likely that results from standard least square estimations suffer from endogeneity problems, we base the identification on exogenous long‐run instruments. In particular, port facilities built before the industrial revolution provide an adequate instrument for current port infrastructure since they are exogenous to recent economic development but the natural requirements of a port site form an experimental character of their locations. Results from German district‐level data for 1991–2008 hint at a positive correlation between port locations and gross domestic product per capita, but do not provide evidence for a causal relationship regarding the instrumental variable approach. Further robustness checks with population distribution as outcome hint at positive long‐run persistence effects of port infrastructure.
Das deutsche Umsatzsteuersystem ist sehr komplex. Insbesondere die zahlreichen Ermäßigungstatbestände sind schwer nachvollziehbar und in der Handhabung kompliziert. Die ursprüngliche Intention, vor allem Geringverdiener durch eine geringere Besteuerung von Gütern und Dienstleistungen des täglichen Bedarfs zu entlasten, wird in der heutigen Ausgestaltung nicht erreicht. Bisher sind jedoch jedwede Reformbemühungen auf politischer Ebene gescheitert. Die vorliegende Studie zeigt, dass es ökonomisch sinnvoll ist, den ermäßigten Steuersatz abzuschaffen und gleichzeitig den Regelsatz aufkommensneutral zu senken. Ein einheitlicher Umsatzsteuersatz würde Abgrenzungsprobleme beseitigen und zu Effizienzgewinnen bei Unternehmen, Konsumenten und Steuerverwaltung führen. Die durchschnittliche Umsatzsteuerbelastung von Geringverdienern würde sich zwar geringfügig erhöhen, eine Anpassung des einkommensteuerlichen Grundfreibetrags könnte diesen Nachteil jedoch merklich abschwächen. ; In Germany, the Value-Added Tax (VAT) system is very complicated. In addition to the general VAT rate of 19 percent, a reduced rate of 7 percent is levied on numerous items such as food, books and magazines, flowers, and local public transport. Furthermore, some goods and services (such as bank and health services or community work) are exempted from the VAT. The complexity of taxation rules and exemptions triggered many discussions on the need and potential of a VAT reform, but to date, all attempts to simplify the system have failed. However, this study shows, assuming tax neutrality the introduction of a single tax rate may increase efficiency as well as reduce administrative effort markedly. Indeed the average tax burden of those who earn less would increase as well, but only to a moderate extent.
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Das deutsche Umsatzsteuersystem ist sehr komplex. Viele der zahlreichen Ermäßigungstatbestände, beispielsweise der reduzierte Mehrwertsteuersatz für Blumen und Beherbergungsleistungen, sind schwer nachvollziehbar und in der Handhabung kompliziert. Die ursprüngliche Intention, vor allem Geringverdiener durch eine geringere Besteuerung von Gütern und Dienstleistungen des täglichen Bedarfs zu entlasten, wird in der heutigen Ausgestaltung nicht erreicht. Bisher sind allerdings alle Reformbemühungen auf politischer Ebene gescheitert. Eine Studie des RWI zeigt, dass es ökonomisch sinnvoll ist, den ermäßigten Steuersatz vollständig abzuschaffen und gleichzeitig den Regelsatz aufkommensneutral auf 16,7% zu senken. Ein einheitlicher Umsatzsteuersatz würde nicht nur Abgrenzungsprobleme beseitigen, sondern auch zu Effizienzgewinnen bei Unternehmen, Konsumenten und Steuerverwaltung führen. Die durchschnittliche Umsatzsteuerbelastung von Geringverdienern wäre zwar geringfügig höher, eine Anpassung des einkommensteuerlichen Grundfreibetrags könnte diesen Nachteil jedoch merklich abschwächen. ; The German Value-Added Tax (VAT) system is very complex. In addition to the general VAT rate of 19 percent, a reduced rate of 7 percent is levied on numerous items such as food, books, periodicals, flowers, and local public transport. Furthermore, some goods and services (such as banking and health care services or community work) are exempted from the VAT. The complexity of taxation rules and exemptions triggered many discussions on the need and potential of a VAT reform, but to date, all attempts to simplify the system have failed. However, a study by the RWI for the German Federal Ministry of Finance shows that a revenue neutral tax reform which introduces a single tax rate may increase efficiency and reduce administrative effort markedly. The average tax burden of those who earn less would increase too, but only to a moderate extent. This could be balanced by countervailing adjustments within the tax system.
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Working paper
Es ist schon seit langem ein politisches Ziel, Wachstumshemmnisse im Ruhrgebiet abzubauen, indem Stadt-, Verbands-, Verbunds- und sonstige hemmende Grenzen überwunden werden. Für das Jahr 2018 hat nun die Landesregierung unter Ministerpräsident Armin Laschet eine große "Ruhrkonferenz" ausgerufen: Jeweils ein Kabinettsmitglied soll mit einem gesellschaftlichen Akteur des Reviers konkrete Lösungen für verschiedene Lebensbereiche erarbeiten. Die Idee ist sinnvoll, bei der Umsetzung muss allerdings auf drei Dinge geachtet werden: Erstens, regionale Problemlagen müssen kleinräumig betrachtet werden. An Kennzahlen wie Arbeitslosigkeit oder Kaufkraft zeigt sich deutlich, dass die Problemlagen einerseits innerhalb der Städte sehr heterogen verteilt sind, andererseits aber nicht an den Stadtgrenzen Halt machen. Daraus ergibt sich zweitens, dass die Probleme in kooperativen Ansätzen angegangen werden sollten, bei denen die Kooperationsprojekte räumlich abgegrenzt und mit klaren Zielen und Kompetenzen ausgestattet sind. Drittens werden gute Argumente allein nicht reichen, um Veränderungen herbeizuführen. Es müssten vielmehr handfeste Anreize zur Überwindung des Status quo gesetzt werden. Dies könnte beispielsweise über Wettbewerbe geschehen, bei denen vielversprechende, in einem Prozess des bottom-up entwickelte funktionale Kooperationen finanzielle Unterstützung erhalten. ; Much effort has been invested into creating sustainable growth perspectives for the Ruhr region ("Ruhrgebiet"). A particular focus has been on overcoming barriers imposed by city and other administrative boundaries. Recently, the government of North-Rhine Westfalia announced an event called "Ruhr conference": teams between cabinet members and stakeholders shall work out solutions for different domains like social life, employment, and health. It is important that during this process representatives follow three essential guidelines: First, since challenges like unemployment have been found to be heterogeneous within cities but spreading over city borders, all future analyses should focus on small scale regional observations. Second, problems should be tackled within cooperation projects that have a clear goal and a defined target region (based on the small scale pattern). Third, good arguments will not suffice to initiate change. An attractive way to incentivize such cooperations and to overcome the status quo is through funding competitions. The government should grant project oriented funding for which local cooperations can apply with "bottom up"-ideas.
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In: University of Connecticut School of Business Research Paper No. 21-11
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This paper evaluates the rent control policy implemented in Germany in 2015. Like many countries around the world, German cities and metropolitan areas have experienced a strong increase in rental prices during the last decade. In response, the politicians aimed to dampen the rise in rental prices by limiting the landlords' freedom to increase rents for new contracts. To that end, the rent control was introduced. To evaluate the effectiveness of the rent control with respect to rental prices, we take advantage of its restricted scope of application. First, it is applied only in a selected number of municipalities, thereby generating regional variation. Second, the condition of rental objects generates an additional dimension of variation since new and modernised objects are exempt from rent control. Based on data for rental offers in Germany, we apply a triple-difference framework with regionspecific time trends as well as flat type-specific ones. Despite the high political expectations, our estimates indicate that the German rent control dampens rental price by only 2.5%. This effect varies across object characteristics and seems to be larger for lower-quality dwellings and in the lower price segment. Nevertheless, the application of an event-study indicates that these effects are not persistent over time. ; Im Juni 2015 ist das Mietnovellierungsgesetz in Kraft getreten. Dieses Gesetz räumt den Bundesländern ein, Gemeinden mit angespanntem Wohnungsmarkt zu definieren und mithilfe der Mietpreisbremse Preisanstiege bei Neuvermietungen zu regeln. Um negative Anreize für die Modernisierung oder den Neubau von Objekten zu vermindern, hat der Gesetzgeber diese Objekte von der Mietpreisbremse ausgenommen. Um die Effektivität der Mietpreisbremse auf die Mietpreise zu evaluieren nutzt diese Studie diese Ausnahmen und die unterschiedliche Einführung auf lokaler und zeitlicher Ebene aus. Grundlage der empirischen Untersuchung bilden georeferenzierte Mietangebote (RWI-GEO-RED) und die Anwendung eines Diff-in-Diff-in-Diff Modells. Somit kann insbesondere für die Endogenität der kommunalen Einführung einer Mietpreisbremse kontrolliert werden, weshalb Probleme der kausalen Analyse überwunden werden können. Die Ergebnisse zeigen robuste, aber schwache preisdämpfende Effekte der Mietpreisbremse, die für Wohnungen im unteren Preissegment, mit niedriger Ausstattung am höchsten sind. Im Rahmen einer Event-Study werden die Ergebnisse verifiziert und hinsichtlich der Wirkungsdauer betrachtet. Dabei zeigt sich, dass diese Preiseffekte nach einem Jahr nicht mehr beobachtbar sind.
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Stellungnahme zur Anhörung des Ausschusses für Wirtschaft, Energie, Industrie, Mittelstand und Handwerk am 7. September 2016 zum Antrag der Fraktion der CDU und der Fraktion der FDP. 31. August 2016
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In den vergangenen Monaten ist der Abbau der kalten Progression wieder in den Fokus der Steuerpolitik gerückt. Das Ziel sollte jedoch nicht darin bestehen, das Problem durch eine diskretionäre Anpassung des Tarifs lediglich temporär zu lösen. Um dauerhaft Abhilfe zu schaffen, muss der Einkommensteuertarif künftig stetig an die Inflation angepasst werden. Die vorliegende RWI Position stellt die Auswirkungen eines derartigen "Tarifs auf Rädern" für die Jahre 2015 und 2016 dar - sowohl aus gesamtstaatlicher Sicht als auch mit Blick auf die Verteilungseffekte. Die Berechnungen zeigen, dass die Steuereinnahmen um durchschnittlich knapp 3,8 Mrd. € pro Jahr sinken würden. Absolut betrachtet würden Bezieher hoher Einkommen stärker entlastet als Geringverdiener; die höchsten relativen Entlastungen würden jedoch die Bezieher niedriger Einkommen erfahren. Insofern würde der Abbau der kalten Progression auch einen Beitrag dazu leisten, die von einem breiten politischen Konsens befürwortete Entlastung niedriger und mittlerer Einkommen voranzutreiben. ; In the past few months, the reduction of the income tax burden that results from bracket creep in Germany´s progressive income tax system has come back into focus of federal fiscal policy. However, it should not be the objective to solve the problem of bracket creep only temporarily by a discretionary adjustment of the tax schedule. In order to permanently remedy the problem, the income tax schedule has to be steadily adjusted for inflation in a rule based manner. The following RWI Position policy paper describes the impact of such a "tax schedule on wheels" for the years 2015 and 2016 - from both the aggregated perspective of public finances and with respect to distributive aspects. Calculations show that tax revenues would, on average, fall by almost 3.8 billion Euros per year. In absolute terms, high-income earners would be more relieved than low-income earners, although relative reliefs would be highest for low-income earners. In this respect, the proposed reduction in fiscal drag would also contribute to the aim, which is backed by a broad political consensus, to relief the tax burden for lower- and middleincome earners.
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Der Abbau der kalten Progression wird aktuell wieder diskutiert. An einigen Eckwerten des Einkommensteuertarifs lässt sich zeigen, dass die tatsächliche Entwicklung deutlich von den zum Ausgleich der Inflation erforderlichen Tarifänderungen abweicht. Die Autoren berechnen die Mindereinnahmen bei Einführung eines Tarifs auf Rädern und bei Anhebung des Grundfreibetrags. In einer Verteilungsanalyse zeigen sie, dass die Entlastungseffekte hoch sind - absolut für hohe Einkommen, relativ für niedrige Einkommen. ; Using a microsimulation model, we estimate the effect of inflation adjusted tax brackets for the German income tax, implementing a standardised annual reduction of bracket creep. In light of the current low inflation rate, this would lead to a moderate decrease in tax revenue in the next two years. Looking at the distributional effects of such a tax reduction, the progressive tariff implies that upper income groups would benefit most in absolute terms. However, in relative terms, lower and middle class incomes in particular would be relieved of a substantial burden. Given the current economic and political environment, there is leeway to implement such tax reform now.
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