Waldgesetz für den Freistaat Sachsen: Kommentar und ergänzende Vorschriften
In: Kommunale Schriften für Sachsen
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In: Kommunale Schriften für Sachsen
In: Organisationskommunikation Ser.
Intro -- Geleitwort -- Inhaltsverzeichnis -- Abbildungsverzeichnis -- Tabellenverzeichnis -- Abkürzungsverzeichnis -- 1 Einleitung -- 1.1 Öffentliches Vertrauen als Problem -- 1.2 Erkenntnisinteresse -- 1.3 Gang der Untersuchung -- 2 Theoretische Grundlagen öffentlichen Vertrauens -- 2.1 Der Verlust der Gewissheit -- 2.2 Mediengesellschaft -- 2.3 Dispositionen des Vertrauensmechanismus -- 2.3.1 Warum vertrauen? -- 2.3.2 Zentrale Begriffe einer Vertrauenstheorie -- 2.3.3 (Öffentliche) Erfahrung und (kollektive) Erinnerung -- 2.3.4 Erwartung und Erwartungskonsens -- 2.3.5 Erfahrung als mediale und öffentliche Erfahrun -- 2.3.6 Öffentlichkeit -- 2.3.7 Journalismus und Public Relations - Die Ermöglichung öffentlichen Misstrauens und Vertrauens? -- 2.4 Interdisziplinäre Dispositionen von Vertrauen -- 2.4.1 Was bisher geschah: Ein kurzer Überblick -- 2.4.2 Biologische, neurologische und psychologische Grundlagen von Vertrauen -- 2.4.3 Psychologie des Vertrauens: Kindheit und Familie -- 2.4.4 Emergenz von Vertrauen in Netzen -- 2.4.5 Sozialwissenschaftliche Vertrauenstheorien -- 2.4.6 Vertrauen in Politik und Gesellschaft -- 2.4.7 Vertrauen in den Wirtschaftswissenschaften -- 2.5 Zusammenfassung: Vertrauensdispositionen -- 2.6 Exkurs: Vertrauen als Fähigkeit von Systemen - Können Organisationen vertrauen? -- 3 Weiterentwicklung der Theorie des öffentlichen Vertrauens -- 3.1 Theoriegenese -- 3.1.1 Der erste Entwurf -- 3.1.2 Öffentliches Vertrauen als normative und soziale Grundlage für Public Relations -- 3.1.3 Vertrauen und Glaubwürdigkeit in der demokratischen Gesellschaft -- 3.1.4 Kritische Würdigung der Theorie öffentlichen Vertrauens von Bentele -- 3.2 Öffentliches versus veröffentlichtes Vertrauen -- 3.3 Öffentliches Vertrauen als Diskurs über Vertrauenswürdigkeit.
In: Organisationskommunikation, Studien zu Public Relations
Jens Seiffert-Brockmann zeigt, dass öffentliche Vertrauenskrisen oftmals ohne ernsthafte Konsequenzen bleiben, und er erklärt, warum das der Fall ist und wie dieser Mechanismus des öffentlichen Vertrauens funktioniert. Der Autor zeigt aber auch, warum in seltenen Fällen die mediale Vertrauenszuschreibung Organisationen in Existenzkrisen stürzen und sie zerstören kann. Vertrauen ist gut, aber manchmal ist ein Vertrauensbruch besser. Vertrauen als Grundlage menschlicher Kooperation ist für Organisationen in der Mediengesellschaft überlebenswichtig. Trotzdem erleben wir regelmäßig öffentliche Vertrauensbrüche, gar systematischen Missbrauch. Die daraus resultierenden Vertrauenskrisen führen aber nur selten zu handfesten Konsequenzen. Denn Organisationen haben gelernt, Vertrauen in den Massenmedien zu beobachten und daraus strategische Überlegungen abzuleiten, etwa wann ein Vertrauensbruch ertragreicher ist als der mühsame Erhalt vertrauensvoller Beziehungen. Der Inhalt . Theoretische Grundlagen öffentlichen Vertrauens · Weiterentwicklung der Theorie des öffentlichen Vertrauens · Systematische Inhaltsanalyse und Frameanalyse öffentlicher Vertrauenszuschreibungen Die Zielgruppen Dozierende und Studierende der Sozial- und Geisteswissenschaften Der Autor Dr. Jens Seiffert-Brockm ann ist Post-Doc am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Universität Wien. Im Team der Corporate Communication Research Group forscht er zu den Schwerpunkten strategische Kommunikation, Persuasion in Computerspielen und Vertrauen
In: Vertrauen in der Mediengesellschaft, S. 141-237
In: Vertrauen in der Mediengesellschaft, S. 377-407
In: Vertrauen in der Mediengesellschaft, S. 239-376
In: Vertrauen in der Mediengesellschaft, S. 33-139
The current dynamic of the Europeanization process was used as an opportunity to take a look at the validity of the Eurobarometer polls. The intention was to investigate by means of an association survey whether the topic areas in the Eurobarometer questionnaire also occur in the associations of interviewees here, and whether there are other topic areas which are important for interviewees here but which are not covered the Eurobarometer. To this end, students at various universities in Germany, Austria and Switzerland were interviewed. This showed clearly that for this sample some topics which are important in the eyes of those involved are not investigated and that some of the topics investigated by the Eurobarometer appear to be unimportant for the interviewees here. (DIPF/orig.)
BASE
In: European journal of communication, Band 33, Heft 4, S. 413-429
ISSN: 1460-3705
This study explores the concept of character assassination in the field of corporate communication. We examine the perception of character traits and personal values of chief executive officers in Austria and Germany during corporate crises. Results suggest that character attacks mostly focus on a chief executive officer's integrity, while a positive public perception of charisma seems to be related to a chief executive officer's remaining in office. Furthermore, personal values were under more intense public scrutiny when the chief executive officer in question had to leave their office. Thus, the study suggests that character traits and values are antecedents which influence the outcomes of the process of character assassination.
In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 20, Heft 8, S. 2862-2879
ISSN: 1461-7315
This study proposes a theoretical framework for understanding how and why certain memes prevail as a form of political discourse online. Since memes are constantly changing as they spread, drawing inferences from a population of memes as concrete digital artifacts is a pressing challenge for researchers. This article argues that meme selection and mutation are driven by a cooperative combination of three types of communication logic: wasteful play online, social media political expression, and cultural evolution. To illustrate this concept, we map Shepard Fairey's Obama Hope Poster as it spreads online. Employing structural rhetorical analysis, the study categorizes Internet memes on branching diagrams as they evolve. We argue that mapping these variations is a useful tool for organizing memes as an expression of the values and preferences embedded in online communities. The study adds to the growing literature around the subversive nature of memetic diffusion in popular and political culture.
In: Communications: the European journal of communication research, Band 45, Heft 3, S. 282-302
ISSN: 1613-4087
Abstract
Due to increasing consumer skepticism towards promotional messages, companies are looking for new ways to communicate with their target audiences in a less obtrusive way than traditional advertising. Sponsored content disseminated on the online portals of newspapers (i. e., online advertorials) is regarded as a promising way to promote products and brands. Regulations require communicators to inform consumers about the commercial nature of this 'masked' persuasion attempt by including an explicit sponsorship disclosure (i. e., a 'Sponsored' label). This study demonstrates that such an explicit advertising cue may not be enough to alert recipients. Furthermore, this study investigates the effects of promotional messages by means of a 2 (no disclosure vs. disclosure) x 2 (no forewarning vs. forewarning) experiment. Results show that both (i) foregoing instructions aimed at activating consumers' persuasion knowledge (i. e., an additional forewarning message) and (ii) recipients' prior media literacy can foster the effect of sponsorship disclosures in triggering situational distrust towards brand-related content, and in turn, increasing consumers' reactance.
In: Communications: the European journal of communication research, Band 45, Heft 3, S. 273-281
ISSN: 1613-4087
In: Corporate reputation review, Band 22, Heft 4, S. 159-170
ISSN: 1479-1889