In: European journal of work and organizational psychology: the official journal of The European Association of Work and Organizational Psychology, Band 31, Heft 3, S. 341-351
Experten aus Wirtschaft, Wissenschaft, Medien und Politik beleuchten in diesem Buch die Auswahl und Beurteilung von Führungskräften umfassend und praxisnah. Wissenschaftliche Beiträge, Erfahrungsberichte und Interviews ermöglichen den Transfer zwischen Forschung und Praxis. Ein spezieller Fokus liegt auf dem Thema Frauen in Führung. Der Inhalt: Herausforderungen bei der Auswahl und Beurteilung von Führungskräften · Auswahl und Beurteilung von Männern und Frauen als Führungskräfte · Lösungsmöglichkeiten zur Verbesserung der Auswahl und Beurteilung von Führungskräften auf individueller, organisationaler, medialer und gesellschaftlich-politischer Ebene. Die Herausgeber: Prof. Dr. Isabell M. Welpe ist Inhaberin des Lehrstuhls für Strategie und Organisation der TU München. Sie forscht zu den Bereichen Führung, Zukunft der Arbeit, Einfluss von Digitalisierung auf Organisationen und Unternehmen sowie strategischer Innovation. Dr. Prisca Brosi ist Post-Doc am Lehrstuhl für Strategie und Organisation. Ihre Forschungsinteressen liegen im Bereich Führung, Diversity und Emotionen im Arbeitsleben. Dipl.-Psych. Lisa Ritzenhöfer ist Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Strategie und Organisation. In ihrer Forschung beschäftigt sie sich mit Emotionen und Vertrauen in Führungskräfte. Dipl.-Psych. Tanja Schwarzmüller ist Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Strategie und Organisation. Sie forscht zu Emotionen bei Führungskräften und Stereotypen in der Personalauswahl
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
PurposeCurrent research suggests a positive link between followers' perceptions of their leaders' expression of positive emotions and followers' trust in their leaders. Based on the theories about the social function of emotions, the authors aim to qualify this generalized assumption. The purpose of this paper is to demonstrate that followers' perceptions of leaders' expressions of specific positive emotions – namely, pride and gratitude – differentially influence follower ratings of leaders' trustworthiness (benevolence, integrity, and ability), and, ultimately, trust in the leader.Design/methodology/approachThe hypotheses were tested using a multimethod approach combining experimental evidence (n=271) with longitudinal field data (n=120).FindingsBoth when experimentally manipulating leaders' emotion expressions and when measuring followers' perceptions of leaders' emotion expressions, this research found leaders' expressions of pride to be consistently associated with lower perceived benevolence, while leaders' expressions of gratitude were associated with higher perceptions of benevolence and integrity.Originality/valueThis paper theoretically and empirically establishes that leaders' expressions of discrete positive emotions differentially influence followers' trust in the leader via trustworthiness perceptions.
Purpose – The purpose of this paper is to demonstrate the influence of two different facets of pride – authentic and hubristic – on helping.
Design/methodology/approach – Hypotheses were tested combining an experimental vignette study (n=75) with correlational field research (n=184).
Findings – Results reveal that hubristic pride is associated with lower levels of intended helping compared with authentic pride when experimentally induced; further, trait hubristic pride is negatively related with helping, whereas trait authentic pride is positively related to helping, while controlling for alternative affective and cognitive explanations.
Research limitations/implications – The use of vignettes and self-reports limits the ecological validity of the results. But when considered in combination, results provide important indications on how helping can be fostered in organizations: by emphasizing successes and the efforts that were necessary to achieve them.
Originality/value – The results highlight the differential effects of discrete emotions in organizations.