Part ONE – Paolo Budroni -Shaping EOSC -The European Digital Single Market, Open Science and EOSC -Regulatory frames -The added value Part TWO – Martin Semberger -The Open Data and Public Sector Information (PSI) Directive -Implementation in Austria (Informationsweiterverwendungsgesetz) -The EU Data Governance Act (DGA) -European Data Spaces
Part ONE – Paolo Budroni -Shaping EOSC -The European Digital Single Market, Open Science and EOSC -Regulatory frames -The added value Part TWO – Martin Semberger -The Open Data and Public Sector Information (PSI) Directive -Implementation in Austria (Informationsweiterverwendungsgesetz) -The EU Data Governance Act (DGA) -European Data Spaces
Im Zuge der österreichischen Ratspräsidentschaft wird es im Wesentlichen zwei themenbezogene Veranstaltungen geben: Eine europäische Fachkonferenz mit dem Titel "The EOSC-Austria takes initiative", und in Folge eine hochrangige Veranstaltung bei der gemeinsam mit europäischen Ministern und der Europäischen Kommission die Steuerungsstruktur der EOSC präsentiert werden soll und durch einer "Vienna Declaration on EOSC" dieser europäische Prozess gemeinschaftlich erarbeitet werden. Diese Präsentation zeigt die wesentlichen Aspekte der EOSC, ihre Governance, sowie die österreichischen Initiativen auf, und stellt in weiterer Folge den Launch der EOSC vor. Die "European Open Science Cloud", in kürze EOSC genannt, soll dazu dienen den österreichischen / europäischen Forschenden unter Wahrung der Rechtssicherheit den Zugang zu erstklassigen europäischen Services/Dienstleistungen, Rechen-, Speicher- und Analysekapazitäten zu ermöglichen. Dadurch soll auch der offene und rechtssichere Austausch von Daten und Services erleichtert werden. Demnach soll die EOSC eine zuverlässige und offene Umgebung sein in der die wissenschaftliche Gemeinschaft und ihre Netzwerke wissenschaftliche Daten und Ergebnisse speichern, austauschen und nachnutzen kann. EOSC bedingt damit den Aufbau von digitalen Archiv-Infrastrukturen/Landschaften und die Weiterentwicklung von forschungsunterstützenden Services für diverse Forschungsdisziplinen in Naturwissenschaft, Technik, Medizin, Sozial- sowie Geistes- und Kulturwissenschaften. Mit der European Open Science Cloud soll eine offene und sichere virtuelle Umgebung geschaffen werden, in der wissenschaftliche Daten gespeichert, verwaltet und ausgewertet werden können. EOSC wird daher auch als "Internet der wissenschaftlichen Datenservices" genannt. Zu diesem Zweck sollen bestehende e-Infrastrukturen über Länder- und Disziplinengrenzen hinweg zusammengeführt und auf einen erstklassigen Standard gebracht werden. Politisches Ziel dieser Initiative ist die weltweite Führung der EU im Bereich der ...
Im Jänner 2014 wurde das nationale dreijährige HRSM-Projekt e-Infrastructures Austria initiiert. Gesamtziel ist der koordinierte Aufbau und die Weiterentwicklung von Repositorieninfrastrukturen für Forschung und Lehre in ganz Österreich sowie ein effizientes und nachhaltiges Forschungsdatenmanagement an allen teilnehmenden 20 Universitäten und fünf weiteren außeruniversitären Forschungseinrichtungen. Das Projekt gliedert sich in drei Teilprojekte, die thematisch ineinander übergreifen und/oder aufeinander aufbauen. Die Koordination erfolgt durch die Universität Wien. Bis Ende 2016 sollen drei Ziele realisiert werden: – Teilprojekt A (Ziel 1): Aufbau von Dokumentenservern auf lokaler Ebene an den Partneruniversitäten. Zweck: Aufstellung von institutionellen Repositorien an allen teilnehmenden Einrichtungen (alle österreichischen Universitäten mit Ausnahme der Medizinischen Universität Innsbruck) – Teilprojekt B (Ziel 2): Erarbeitung eines strategischen Konzepts für das zukünftige Forschungsdatenmanagement in Österreich – Teilprojekt C (Ziel 3): Aufbau einer Wissensinfrastruktur ("knowledge infrastructure") für alle 25 Projektpartner. In der jetzigen Phase des Projekts e-Infrastructures Austria erfolgt eine Fokussierung auf den Aufbau von Repositorien, darunter die Kategorie der sogenannten Dokumentenserver (unter denen sich bislang die unterschiedlichen institutional repositories österr. Einrichtungen aufzählen lassen). Nun verhält es sich jedoch so, dass für bestimmte Daten weitere Lösungen gefragt sind. Diese Lösungen können auch Formen jenseits der Repositorienlandschaft annehmen. Hierbei könnte man von "Informationsinfrastrukturen" (e-Infrastructures) sprechen.
Dieses Poster wurde erstmals im Rahmen des 104. Bibliothekartages 2015 in Nürnberg gezeigt und dort als eines der drei besten Poster prämiert. Was bedeutet Corporate Social Responsibility für uns? Die Universitätsbibliothek der Universität Wien möchte sich - über den gesetzlich vorgegebenen Rahmen - in den Bereichen ökologische, soziale und wirtschaftliche Verantwortung engagieren. Mission Statement (aus dem Strategiepapier der UB Wien) Die Universitätsbibliothek sieht sich als Ort, an dem es zum Selbstverständnis zählt, soziale, wirtschaftliche und ökologische Verantwortung zu übernehmen. Nachhaltigkeit und Chancengleichheit sind unsere Handlungsprinzipien. Unseren MitarbeiterInnen bieten wir ein flexibel gestaltbares, positives, barrierefreies, sicheres Arbeitsumfeld. Unseren BenützerInnen bieten wir einen einfachen Zugang zu Informationen, welcher auf den Grundsätzen der Barrierefreiheit und der Gleichberechtigung beruht. Wir ergreifen Initiativen zur Förderung eines größeren Umweltbewusstseins und gehen mit allen Ressourcen – auch mit der Zeit – schonend um. Wir achten auf ein gesundes Arbeitsumfeld. Wir tragen unsere Haltung nach außen weiter, insbesondere innerhalb der Universität Wien. Wir nehmen an Initiativen aus diesen CSR-Bereichen teil, und unterstützen Maßnahmen zur Abschaffung von Kinderarbeit und Wahrung von Menschenrechten. Weiters setzen wir uns für die Verbreitung von umweltfreundlichen und nachhaltigen Technologien ein und treten gegen alle Formen von Gewalt und Korruption auf. http://bibliothek.univie.ac.at/csr_an_der_ub_wien.html Handlungsfelder Soziale Verantwortung Ökologische Verantwortung Wirtschaftliche Verantwortung Barrierefreiheit Sicherheit Positives Arbeitsumfeld Gesundheit Bewusstseinsbildungsarbeit Fachspezifische Weiterbildung "Legal Issues" Einbettung in die Strukturen der Universität Wien Zeitmanagement Koordination: Paolo Budroni (Koordination) Christa Fried (Stv. Koordination)
OpenAIRE (Open Access Infrastructure for Research in Europe) ist ein einzigartiges Verbundprojekt zum Aufbau einer elektronischen Forschungsinfrastruktur in der Europäischen Union. Das Projekt OpenAIRE unterstützt dabei die Europäische Kommission bei der Umsetzung eines Open-Access-Pilotprogramms im Rahmen des 7. Forschungsrahmenprogramms. Gemeinsam mit 37 weiteren europäischen Partnern werden NOADs, National Open Access Desks für jedes teilnehmende Land aufgebaut.
Im November 2017 fand an der Universität Wien der RDA Europe Workshop "From Planning to Action. Towards the Establishment of an Austrian Research Infrastructure" mit Unterstützung von RDA Europe, der Technischen Universität Wien und der Universität Wien statt. Es war der erste in Österreich abgehaltene Workshop in einer Reihe von europaweiten RDA Veranstaltungen. Ziel war es, über praktische Umsetzungen von RDA Empfehlungen, Implementierungsmaßnahmen der European Open Science Cloud und andere bedeutende Dateninitiativen zu diskutieren, um europäische Forschende und die Entwicklung von Infrastrukturen bestmöglich zu unterstützen. Die unterschiedlichen Themenbereiche bezogen sich auf transversale und disziplinspezifische Projekte, Datenzentren und Repositorien in Österreich. Die Vorträge reflektierten auch die europäische Perspektive von Forschungsdatenmanagement sowie politische und wissenschaftliche Initiativen von internationalen Organisationen. Ebenso wurden Empfehlungen von einzelnen Working Groups dargestellt und anhand von Projekten gezeigt, wie diese bereits lokal Anwendung finden. In der Veranstaltung wurde schließlich eine neu gegründete RDA Gruppe für Österreich angekündigt. Dieser RDA Austria Node wird, nach der formalen Konstituierungsphase, die österreichische Community innerhalb der neuen administrativen RDA-Strukturen repräsentieren. ; The RDA Europe Workshop "From Planning to Action. Towards the Establishment of an Austrian Research Infrastructure" was organized in Vienna in November 2017 with the support of RDA Europe, the Vienna University of Technology, and the University of Vienna. The workshop was the first RDA national event in Austria in a series of RDA Europe events dedicated to practical issues surrounding the adoption of RDA recommendations, the implementation of European Open Science Cloud and other key European data initiatives in order to support EU researchers and data centres. The different sections focused on transversal and domain-specific projects and infrastructures in Austria, such as data centres and data repositories that have emerged as a result of initiatives developed at the national level. The presentations also reflected the European perspective on research data management, focusing on the political and scientific work of international organisations. Furthermore there was an analysis of various RDA Europe working group recommendations and their potential for adoption in local contexts. The event also included the announcement of a new dedicated RDA group for Austria. This node will formally represent the Austrian data management community within the new RDA administrative structure as soon as formal procedures are completed.
Recalling the work of the e-Infrastructure Reflection Group (e-IRG) on the e-Infrastructure Commons based on the "e-IRG Roadmap 2012", the "e-IRG White Paper 2013", and the "Marketplace for e-Infrastructure Services" document which paved the way to the establishment of European Open Science Cloud (EOSC); the e-IRG Roadmap 2016,5 defining a clear route on how to evolve the European e- Infrastructure ecosystem, with clear recommendations to all related stakeholders including the national governments and funding agencies, which also contributed to further evolution of the EOSC concept; the e-IRG response to the EOSC Staff Working Document (SWD) in 2018; and the May 2018 Council Conclusions on EOSC6 that encouraged Member States to "get organized so as to prepare them for the connection to EOSC" and called on "the Commission to make optimal use of ongoing projects, existing expertise and knowledge available via existing initiatives, such as ESFRI, eIRG, GO FAIR and others", which resulted in the e-IRG National Nodes document7,8 "National Nodes - Getting organised; how far are we?" in May 2019; the work of e-IRG providing guidance and advice on the electronic needs to the ESFRI Roadmaps' proposers through dedicated documents and guides. Reaffirming the autonomy, neutrality and openness of e-IRG as advisory body for the EC, the Member States and Associated Countries, in the whole spectrum of e-Infrastructures, comprising EOSC, HPC/EuroHPC, network, data and connected services, addressing short-term aspects, but also facilitating discussions and reflections on long-term aspects in the e-Infrastructure area, providing a platform for all stakeholders to debate their views, and offer perspectives, analyse and propose approaches and consolidate ways forward.
The unifying goal of the e-IRG Workshop organized in the framework of the Portuguese EU Presidency was to address the e-Infrastructures for Climate Change and Digital Transitions, ranging from Member States/Associated Countries to European and international level, and from provider to user level. The event was conducted as a series of three (3) webinars, each of them addressing one of the top challenges the e-infrastructures face in an ever changing and transforming environment. The first webinar session was on "EOSC data and interoperability", the second on "Addressing climate change – the digital aspects", and the third one on "Going beyond: How policies can shape the development of research infrastructures facilitating data sovereignty, innovation and cultural change".
The e-IRG Workshop, organised in the framework of the German EU Presidency, took place on 1.- 2. December 2020. The Workshop was implemented as three virtual sessions with the overall theme of how e-Infrastructures can support addressing societal challenges, including public health and climate change. Presentations ranged from institutional to national, EU and international levels, and from users to providers, and policy makers/funders perspectives. The presentations of the workshop were selected in order to reflect on the current developments in the e-Infrastructures domain, including the European Open Science Cloud (EOSC), High Performance Computing (PRACE and EuroHPC) and networking, and how these are linked with some of the societal challenges in different thematic areas. The three main topics addressed were i) Research Data Infrastructures, as data is the common denominator both within e-Infrastructures and across e-Infrastructures and thematic infrastructures, ii) The support of e-Infrastructures to the digital transformation in the health sector, where the COVID-19 pandemic has accelerated and amplified processes, and iii) one of the biggest challenges for mankind ahead, i.e. the climate change, and the impact and benefits of e-Infrastructures in support of the EU Green deal policy, i.e. to become "climate neutral" by 2050 (without greenhouse gases).
With the e-IRG White Paper 2021 e-IRG is following up on its previous policy paper entitled "National Nodes – Getting organised; how far are we? - Implementing the e-Infrastructure Commons and the European Open Science Cloud." The e-IRG White Paper 2021 responds both to the 2018 Council Conclusions on EOSC that called for the e-IRG expertise, and also to the 2020 Council Conclusions on the new ERA, both of which encouraged the EC and the Member States/Associated Countries "to increase the level of national and European coordination, in particular on research infrastructures and e-infrastructures". The e-IRG White Paper 2021 is envisaged as a collection of separate but interrelated topics and starts with the area of "Good practices of coordination within and across e-Infrastructures and thematic Research Infrastructures''. It presents a set of paradigms at institutional, national, and regional level, showcasing either integral and holistic views or highlighting specific aspects, which may be useful for other institutions, countries, or regions. The good practices section is thus not considered complete or exhaustive. It is not an outcome of yet another questionnaire to all EU countries, rather a proactive response from some countries who came forward providing their experiences, which may be helpful for others. A set of guiding questions was prepared, yet the individual contributions that can be found in the annexes do not have the exact same structure, as it is clear that a one size fits all is not the case around Europe.
The Landscaping Task Force, consisting of representatives of EOSC Regional Projects (EOSC-Pillar, EOSC-Nordic, NI4OS-Europe, EOSC Synergy, ExPaNDS, FAIRsFAIR), has created an initial list of indicators by exploiting the requirements of the Landscape Working Group in collaboration with EOSCsecretariat.eu and EOSChub. In addition to the Landscape Analysis, the results would strongly benefit the Strategic Research and Innovation Agenda (SRIA). This document is based on the report Working Proposal for Living Indicators to Monitor MS Progresses towards EOSC Readiness prepared by the Landscaping Task Force. The summary briefly explains the findings of the workshop "National Policy Development Supporting the EOSC Implementation" held during the EOSChub Week in May 2020. The aim of the report is to reply on questions of usefulness of indicators, responsibility to monitor indicators, frequency to monitor the indicators, evaluation of an initial list of candidate indicators.
This document explores possible means for sustaining the European Open Science Cloud beyond its initial phase which terminates at the end of 2020. This independent document builds on earlier strawman and tinman versions and the feedback received from the EOSC Executive Board, Governance Board as well as the European Commission (EC) and the stakeholder community on each version. It also takes into account the progress towards the EOSC goals as well as the outputs of commissioned studies. It considers the financing model, legal vehicle, governance structure under the planned European Partnership with the EC as well as the regulatory and policy environment of the EOSC. It recommends beginning with a first iteration to establish a Minimum Viable EOSC (MVE) addressing the needs of publicly funded researchers exploiting openly available data. Subsequent iterations expand the EOSC to address usage beyond openly available FAIR data and engage a wider user base including the public sector and the private sector.
This document explores possible means for sustaining the European Open Science Cloud beyond its initial phase which terminates at the end of 2020. This independent document builds on earlier strawman and tinman versions and the feedback received from the EOSC Executive Board, Governance Board as well as the European Commission (EC) and the stakeholder community on each version. It also takes into account the progress towards the EOSC goals as well as the outputs of commissioned studies. It considers the financing model, legal vehicle, governance structure under the planned European Partnership with the EC as well as the regulatory and policy environment of the EOSC. It recommends beginning with a first iteration to establish a Minimum Viable EOSC (MVE) addressing the needs of publicly funded researchers exploiting openly available data. Subsequent iterations expand the EOSC to address usage beyond openly available FAIR data and engage a wider user base including the public sector and the private sector.