Einfach sprechen über Gesundheit und Krankheit
In: Neurotransmitter, Volume 34, Issue 4, p. 18-24
ISSN: 2196-6397
10 results
Sort by:
In: Neurotransmitter, Volume 34, Issue 4, p. 18-24
ISSN: 2196-6397
In: Programmbereich Medizin
In: Programmbereich Medizin
In: Theorie und Praxis der Erwachsenenbildung
In: Forschung
In: DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung, Issue 2, p. 22-25
In: Theorie und Praxis der Erwachsenenbildung
Treating people with disabilities in adult education equally: this is the stipulation of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities and the declared aim of the German educational system. In order to provide the basics as far as the organisation and the didactics are concerned, this publication for the first time combines the disciplines pedagogy for the disabled, adult education and sociology. Thereby each contribution is commented from the perspective of the respective other discipline and is evaluated regarding its transferability or difference. Due to the link of the various approaches to inclusion practice fields of adult education are opened up. Initially, the term inclusion is defined and discussed in detail from the view of the scientific sectors. Then the requirements of inclusive and including adult education organisations are analysed and finally didactic approaches are related to one another and developed further.
This publication continues the discourse from the publication "Inklusion und Weiterbildung" (inclusion and further education) from the year 2010.
In: Zugänge zu Inklusion: Erwachsenenbildung, Behindertenpädagogik und Soziologie im Dialog, p. 17-25
In: Zugänge zu Inklusion: Erwachsenenbildung, Behindertenpädagogik und Soziologie im Dialog, p. 39-52
In unserem Beitrag wird ausgeführt, welche Bedeutung der menschenrechtliche Grundsatz der Inklusion hat und was daraus für eine inklusive Erwachsenenbildung abzuleiten ist. Gleichzeitig wird die Perspektive der aus der emanzipatorischen Behindertenbewegung hervorgegangenen Disability Studies als Korrektiv herangezogen, um inklusive Bildung als Bildungsangebot an alle Menschen zu beurteilen. Der Duktus unseres Beitrags ist notwendigerweise normativ ausgerichtet, weil wir aufzeigen wollen, wie sich die Erwachsenenbildung als Angebot für alle - und damit auch für
behinderte Menschen - inklusiv weiterentwickeln kann.