This book is a classic essay on revolution. For the author, the urge to revolt is one of the "essential dimensions" of human nature, manifested in man's timeless Promethean struggle against the conditions of his existence, as well as the popular uprisings against established orders throughout history. And yet, with an eye toward the French Revolution and its regicides and deicides, he shows how inevitably the course of revolution leads to tyranny
"I know of no safe repository of the utlimate power of society but the people. And if we think them not enlightened enough, the remedy is not to take power from them, but to inform them by education." Thomas Jefferson, 1820
A. Camus veikalo "Sizifo mitas" ištraukose nagrinėjama absurdo problema. Kalbama apie tai, kaip ir kada atsiranda absurdo pajautimas, koks sąmonės vaidmuo žmogaus gyvenime. Rašytoją domina aplinka – "absurdo sienos", – kurioje vyksta žmogiškojo egzistavimo drama. Autorius polemizuoja su kitais filosofais, kurie absurdo situaciją mėgina įveikti įvesdami vilties sąvoką. Svarstoma, ar absurdo jausmą būtinai turi lydėti savižudybė. Absurdo patirtis veda tolyn nuo savižudybės, į maištą: jis yra nuolatinė sąmonės akistata tarp žmogaus ir jo tamsumo, tai neįmanomo aiškumo reikalavimas. Metafizinis maištas visą patirtį padaro sąmoningą, grąžina didingumą žmogiškajai egzistencijai, suteikia jai laisvę.
Indigenous culture: the New Mediterranean culture (1937) -- Defense of intelligence (1945) -- Informal talk by Monsieur Albert Camus [to the Romanians] (1945) -- The crisis of man (1946) -- Are we pessimists? (1946) -- [The individual and freedom] Interventions at the Civilization Round Table (1946) -- [Knowledge is universal] Message read out by Jean Amrouche at the Maison de la Chimie (1946) -- The unbeliever and Christians lecture at the Latour-Maubourg Monastery (1946) -- "Spain? I don't think I can speak about it any more..." (1946-47) -- I reply... (1948) -- Witness for freedom (1948) -- Time of the murderers (1949) -- The Europe of loyalty (1951) -- [Spain and War] Lecture at the Casal de Catalunya (1951) -- Albert Camus talks about the general election in Britain (1951) -- Appeal for those under sentence of death (1952) -- Spain and culture (1952) -- Bread and freedom (1953) -- [The Berlin events and us] Lecture at the Mutualité (1953) -- The future of European civilization (1955) -- On the future of tragedy (1955) -- Spain and Don Quixotism (1955) -- Homage to an exiled journalist (1955) -- For Dostoyevsky (1955) -- Appeal for a civilian truce in Algeria (1956) - Pozna (1956) -- The option of freedom: tribute to Salvador de Madariaga (1956) -- Message to young French supporters of Hungary (1956) -- Kádár has had his day of fear (1957) -- A message to Hungarian writers in exile (1957) -- Nobel Prize acceptance speech [Stockholm] (1957) -- [The artist and his age] Lecture at Uppsala University (1957) -- What I owe to Spain (1958) -- My debt to Algeria: Lecture at the Algerian Club (1958).
Pariser Starautor und Frauenheld, moderner Klassiker und "säkularer Heiliger", desillusionierter Intellektueller und Vordenker eines posttotalitären Europa: Albert Camus' Faszination ist bis heute ungebrochen. Iris Radisch, Feuilleton-Leiterin der ZEIT, nimmt uns in ihrer Camus-Biografie mit auf eine faszinierende Reise durch Leben und Werk des großen Algerienfranzosen, der in Paris nie heimisch wurde. Am 7. November 2013 wäre Albert Camus hundert Jahre alt geworden. "Es wird Zeit, sich dem algerischen Camus zuzuwenden" - das ist Radischs Ansatz: die Bindung an seine algerische Heimat, das Fremdheitsgefühl gegenüber Frankreich/Paris. Der Aufbau des Buches orientiert sich an Camus' Lieblingswörtern, den Sehnsuchtsbildern, die seinem literarischen und philosophischen Werk Form und Tiefe geben: Die Welt, der Schmerz, die Erde, die Mutter, die Menschen, die Wüste, die Ehre, das Elend, der Sommer, das Meer. (Rowohlt Magazin) Radisch schildert nicht nur ein schnelles, abenteuerliches Schriftstellerleben, sie stellt auch die Werke mit ihrem heute noch tragfähigen Ethos vor. Spannend lesen sich die Ausführungen über die Kontroverse mit Sartre, der Camus für einen "schlechten" Denker hielt. Dieser allerdings behielt in fast allen Belangen gegenüber dem moskautreuen Sozialisten Sartre recht. Antitotalitarismus, Kritik der instrumentellen Vernunft, Wachstumsskepsis - es gibt viele Motive in Camus' Denken und Schreiben, an die sich heute anknüpfen lässt. (Deutschlandradio)