From railway juncture to portal of globalization: making globalization work in African and South Asian railway towns
In: Comparativ 25. Jahrgang (2015), Heft 4
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In: Comparativ 25. Jahrgang (2015), Heft 4
In: Revue belge d'histoire contemporaine 32.2002,3/4
In: Itinerario: international journal on the history of European expansion and global interaction, Band 47, Heft 1, S. 59-75
ISSN: 2041-2827
AbstractBased on bankruptcy and inheritance files and on population and business registers from Ruanda-Urundi, this paper reconstructs the local and long-distance professional and affective relations of Indian and Arab merchants operating in and around Bujumbura in the two decades before and after the Great Depression (1920s–1930s). The story complements the historiography on Asian diasporas in East Africa by going beyond the Indian Ocean coast, beyond the precolonial period, and beyond British-governed territories. Looking at different spheres of life and scales of action and assessing both commercial success and failure, this article makes a case for the importance of local dynamics and the relevance of cross-community relations within the relatively small foreign trade sector in the region. The reliance on "home" and kin remained important as mutual insurance at times of arrival and misfortune: firmly established first-comers assisted their relatives upon arrival, while at times of bankruptcy, death, or old age, long-distance family ties proved vital as well. However, facing discriminatory colonial measures, the Arab and Indian merchants were gradually relegated to the role of intermediaries in long-distance trade. Consequently, day-to-day business relations were increasingly a local, cross-community, and above all, precarious affair.
In: Africa Spectrum, Band 50, Heft 2, S. 152-154
ISSN: 1868-6869
In: Comparativ: C ; Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung, Band 25, Heft 4, S. 70-86
ISSN: 0940-3566
"Das Stadtgebiet um Kigoma dient seit der Mitte des 19. Jahrhunderts als Drehscheibe zwischen der Region um den Tanganjikasee und dem Indischen Ozean. Obwohl es seither insgesamt an globaler Bedeutung verloren hat, haben die von den Deutschen gebaute Eisenbahn zwischen Dar es Salaam und Kigoma und der belgische Konzessionshafen am Kopfbahnhof Kigomas in den Jahren bis 1930 einen kurzzeitigen Aufschwung bewirkt. Kigoma als mit dem Indischen Ozean verbundener Inlandshafen stellte die kürzeste Verbindung zwischen der mineralreichen Region Katanga und dem Weltmarkt dar. Im Rahmen eines belgisch-britischen Abkommens nach dem Ersten Weltkrieg wurde diese Verbindung unter belgische Führung gestellt. Dieser Artikel argumentiert, dass der kurzlebige Erfolg von Kigoma um 1930 durch Pragmatismus ermöglicht wurde. Statt auf formalen Rechten zu beharren, haben alle Beteiligten vor Ort einen reibungslosen Betrieb des Hafens bevorzugt. Sobald das Ausmaß der belgischen extraterritorialen Rechte und die Eingrenzungen der britischen Souveränität aber klar wurden, verlor der Hafen wieder an globaler Bedeutung." (Autorenreferat)
In: Comparativ: C ; Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung, Band 25, Heft 4, S. 7-16
ISSN: 0940-3566
In: Africa Spectrum, Band 50, Heft 2, S. 152-154
ISSN: 1868-6869
In: Revue belge d'histoire contemporaine: RBHC = Belgisch tijdschrift voor nieuwste geschiedenis : BTNG, Band 32, Heft 3/4, S. 305-320
ISSN: 0035-0869
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